selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 991#522991

:shock: eller :lol: eller :roll:

Man har inte riktigt samma syn på det här med musik och hifi på alla forum. :?

PostPosted: Mon Apr 07, 2008 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 991#522991

:shock: eller :lol: eller :roll:

Man har inte riktigt samma syn på det här med musik och hifi på alla forum. :?
Prexis. Kanske det är så att Linnister bara lyssnar efter en färgning, något som apparaterna gör som maximerar "takten" men som gör att allt låter likadant?

För precis som att max diskant inte är "rätt" kanske inte max tunedem är det heller?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag förstått det (av att läst lite någon gång bland div länkar) så har
snubbarna på faktiskt.se och Linn/linnister samma ståndpunkt i
vissa frågor.

Dock så verkar de på faktiskt.se såga allt och alla (t o m sina
"allierade") även fast de i vissa frågor tycker likadant.

Vidare så tycker jag att flera av inläggen på faktiskt.se bygger på
missförstånd och okunskap.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 09:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Som jag förstått det (av att läst lite någon gång bland div länkar) så har
snubbarna på faktiskt.se och Linn/linnister samma ståndpunkt i
vissa frågor.

Dock så verkar de på faktiskt.se såga allt och alla (t o m sina
"allierade") även fast de i vissa frågor tycker likadant.

Vidare så tycker jag att flera av inläggen på faktiskt.se bygger på
missförstånd och okunskap.

/M
OT kanske men...
Det är här jag måste ge selleris administratörer och medlemmar beröm... Här finns det mycket kunskap som folk delar med sig av och stämningen är i stort sett jämt hög.
Det gör att selleri är ett trevligt forum att häcka på utan att det för den skull blir för trist eller snällt.

/Mattias

PostPosted: Wed Apr 09, 2008 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Prexis. Kanske det är så att Linnister bara lyssnar efter en färgning, något som apparaterna gör som maximerar "takten" men som gör att allt låter likadant?
Hur man kan tro att en speciell färgning förbättrar tune-dem generellt (alltså oberoende av vilken musik man spelar) kan jag inte riktigt köpa. Jag undrar om inte dyl. kommentarer hänger samman med uppfattningen att tune-dem identiskt samma sak som taktfashet!?
Bill50x wrote:
För precis som att max diskant inte är "rätt" kanske inte max tunedem är det heller?
Detta exemplet var väl en bit under din nivå, eller!?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hm, det är ju helt uppenbart att han inte har förstått var "tune-dem" går ut på. Just den där kommentaren (som man hör ibland) om att det skulle vara "ett sätt att lyssna på musik" irriterar mig oerhört.

PostPosted: Thu Apr 10, 2008 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Hur man kan tro att en speciell färgning förbättrar tune-dem generellt (alltså oberoende av vilken musik man spelar) kan jag inte riktigt köpa. Jag undrar om inte dyl. kommentarer hänger samman med uppfattningen att tune-dem identiskt samma sak som taktfashet!?
Bill50x wrote:
Detta exemplet var väl en bit under din nivå, eller!?
Sammanblandningen mellan "taktfasthet" och tunedem är legio utanför linnisternas och naimarnas domäner. Tyvärr, men detta är delvis beroende på de bristfälliga demos med tillhörande argumentation som vissa Linnhandlare ägnade sig åt på 80-talet.

Detta hindrar inte att vissa egenskaper indirekt faktiskt kan påverka tunedem på ett positivt eller negativt sätt. Vissa frekvensgångsskillnader kan tex göra att det är lättare att följa vissa (men givetvis inte alla) melodislingor osv. Det här är inget märkligt och säkert något som de flesta är medvetna om. Om man då gör ett "test" där man utgått ifrån en eller två skivor så kan det mycket väl vara så att just frekvensgångsskillnader påverkat. Lyssnar man på ett antal skivor och under en längre period blir naturligtvis det hela mycket säkrare.

Det var delvis detta jag tänkte på med min avslutande "låga" kommentar :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det där drivet som man snackar om mycket uppstod hos mig utan att ha en Linn som källa. Det räckte med Dator/Okomprimerad musik/extern DAC/Wakonda/LK100/Kan.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Det där drivet
Tune-dem är inget som antingen finns eller inte, det är ett effektivt sätt att jämföra olika apparater/sladdar/möbler/whatever avseende deras förmåga att spela musik.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo... och det är det jag gjort egentligen... jämförde mina Monitors RS8 mot Linn Kan. Ljuv musik uppstod. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja? alltså jag vet inte om vi pratar om samma sak riktigt(?) men det jag ville säga var bara att "tune-dem" är en utvärderingsmetod, inte en standard för murikåtergivning.

Det finns många musikanläggningar som kan producera en subjektiv upplevelse av "driv" men med tune-dem kan man på ett snabbt sätt (och någorlunda objektivt har det visat sig) avgöra vilket av två alternativ som är mest musikaliskt.

Ursäkta om jag är lite anal :oops:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt henriklh, det handlar om en metod att utvärdera hur vårt musikaliska sinne reagerar på olika återgivningar av samma musikstycke.

Tune Method handlar inte om hur det låter. Det handlar om något som ligger på en högre nivå: Hur vi musikaliskt tolkar det som låter. Och tack vare att nästan alla människor har ett musikaliskt sinne med vissa gemensamma nämnare, så är metoden inte särskilt subjektiv. Precis som att en stämning av ett piano inte är särskilt subjektiv - men duktiga stämmare kan ändå finna detaljer där de inte är helt överens.

Jag har hittills aldrig stött på någon som förstår Tune Method utan att själv kunnat höra skillnaderna. En bra demonstration är ofta nödvändig för att man ska kunna ta till sig och använda metoden, men när man väl lärt sig den blir den självklar och väldigt svår att bortse ifrån.

Nuförtiden är det rätt många utanför Linnsfären som påstår sig kunna Tune Method, fast det är uppenbart att de inte alls förstår eller kan använda metoden. Det kan förefalla märkligt att man låtsas, men besserwisser-attityd är rätt vanligt bland hifientusiaster - alla vill verka smarta, kunna allt och till varje pris ha Rätt.

Ett tydligt tecken på att man inte förstår metoden är att man intellektuellt försöker argumentera emot den; det kan inte finnas någon skillnad mellan dessa för ingen mätning visar det, det är troligen inbillning och lurendrejeri inblandat etc. Ett annat tecken är att man placerar metoden på fel nivå och tror att det är en ljudegenskap: "Högtalarna kryddades med en extra dos Takt och Tune Dem, men då tyckte jag att det lät för färgat, så jag ändrade tillbaka."

Det som gör metoden svår att förstå för många intellektuella hifientusiaster är att den inte handlar om ljudanalys utan tvärt om att inte lyssna på ljudet utan fokusera på hur musiken spelas. Redan i denna förklaring uppstår vanligen förvirring och irritation: Musiken består ju av ljud, hur kan man bortse från ljuden, vilket trams! Som sagt, en demonstration är ofta nödvändig.

Mitt intryck är att de flesta kan lära sig att använda metoden, men jag har också stött på ett fåtal som inte kunnat höra någonting. Det tråkiga är att vissa av dessa personer blir provocerade av att alla runt omkring dem verkar höra något som inte de hör. Då kommer ibland anklagelser om att de som demonstrerar luras och att lyssnarna inbillar sig. I förlängningen innebär detta tyvärr en negativ bild av allt och alla: Försäljarna är falska och duperar sina kunder, entusiasterna är vilseledda och lever med vanföreställningar. Och de undersökningar av vad grupper av människor i experimentsituationer kan luras till eller vad de inte med säkerhet kan uppfatta, de fungerar som bekräftelse. Alla är lurade eller försöker luras, utom de själva.

Kanske ni tycker att det är en överdrivet sorglig bild jag nu målade upp. Det finns naturligtvis också ödmjuka människor som inte riktigt hörde nån skillnad, men inte upplever detta som något trauma som de ska försvara sig emot.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 10, 2008 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ursäkta om jag rört till det lite. Men jag förstår hur Tune Dem fungerar. Och jag förstår ännu bättre nu efter Fredriks inlägg.
Och det var verkligen så att med Kan så förstod man bättre vad musikerna spelade. När man lyssnar på Monitors RS8 sitter man dock gärna och lyssnar på ljudet... och stör sig på en hel del grejer.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00