Bill50x wrote:
Om inte det kvarvarande bruset (dvs det som inte beror på cd´n) stör dig så glöm det hela. Det finns viktigare saker att optimera. Testa så här:
- Sitt i normallyssningsposition.
- Spela en CD med lite högre ljud än normalt.
- Stäng av CD-spelaren.
- Finns det nu brus som stör dig?
Om så, lämna in försteget för koll.
/ B
Jag har lyssnat en del nu och det hörs ingenting när jag pausar efter en stunds lyssning, alltså stör det inte. Tack för tipset!
Det blir det väl till att börja leta favoritskivor från den tiden då de faktiskt kunde master'a en skiva ordentligt. Förvånansvärt många skivor är helt kassa rent utsagt. Visst man kan lyssna på dem och digga med, men det blir aldrig den där käftsmällen som man får av en perfekt slutprodukt. Det är inte bara loudness utan bakgrundssurr och dist... trist tycker jag, skivbolagen gräver verkligen sin egen massgrav; man vill lagstadga och stämma bort nedladdning, men man lyfter inte många fingrar för att utveckla digital distrubution. Samtidigt anpassar man cd-utgåvor så det låter bra i mp3-spelar som tillhör dom som laddar ner musik... illegalt. Sannerligen paradoxalt och hjärndött. Man premierar ju inte direkt oss som fortfarande köper skivor.
Blir nog till att beställa lite skivor från Linn Records tror jag, mäkta härligt att se ett skivbolag som tar lite ansvar och ser konsumenternas behov, mycket verkstad, lite snack kan man summera. Någon som har skivor från dem? Kvaliten? Någon som har Opus3 silverskivor hemma? Hur tycker ni dom är? Jag lyssnar mycket på Jazz så det finns en del intressant från båda bolagen.
puh, blev lite långt och väldigt OT det här, men man blir ju upprörd...
//Joey