selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 18:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 11:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

kaitenage wrote:
JKPN wrote:

2. När jag har allt avstängt och sätter på enbart LK 100 så sätter ett dovt ljud igång. Låter som "spänning" eller vad jag ska säga. Ganska irriterande frekvens dessutom. När man spelar hörs inte detta men ändå. Ska det vara så, eller kan det möjligtvis ha med fråga nr 1 att göra.

I veckan kommer handlaren hem till mig så jag tänkte att jag ville ha lite kött på benen och få lite olika tips och råd.

//Joey
Jag hade ett liknande problem och fick olika tips (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3969), det som löste det var denna tråd: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=1645

Dessutom har jag märkt att mitt ex inte är riktigt friskt men brummet/surret minskar när jag sätter i en ny säkring.

(OBS! Dra ur strömkabeln när du ändrar spänningen!!!)

/Mattias
Klart intressant. Hur ändrade du spänning då? Vad är det för omkopplare de pratade om i slutet på den andra tråden? Påverkar detta ljudbilden negativt, hifi som tune...?

//Joey

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 12:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

JKPN wrote:

Klart intressant. Hur ändrade du spänning då? Vad är det för omkopplare de pratade om i slutet på den andra tråden? Påverkar detta ljudbilden negativt, hifi som tune...?

//Joey
På undersidan av lk100 sitter en rund spänningsväljare som man kan ändra, mha tummnageln, en enkrona eller likn.
Se sid 4 i ftp://manual:packet@194.128.160.114/Man ... 00_(E).pdf

Ja och nej... har inte än bestämt mig vilket som låter bäst, det låter annorlunda mellan 220 och 240. Jag ska ta nån dag och tunedema det hela, har bara inte blivit av.

/Mattias

PS
Ett visst brumm/surr finns fortfarande kvar men det är avsevärd lägre, för att höra det måste jag nästan lägga örat mot lk100.
DS

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 15:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

kaitenage wrote:
JKPN wrote:

//Joey
På undersidan av lk100 sitter en rund spänningsväljare som man kan ändra, mha tummnageln, en enkrona eller likn.
Se sid 4 i ftp://manual:packet@194.128.160.114/Man ... 00_(E).pdf

Ja och nej... har inte än bestämt mig vilket som låter bäst, det låter annorlunda mellan 220 och 240. Jag ska ta nån dag och tunedema det hela, har bara inte blivit av.

/Mattias

PS
Ett visst brumm/surr finns fortfarande kvar men det är avsevärd lägre, för att höra det måste jag nästan lägga örat mot lk100.
DS
Ok, ska testa detta också när jag kommer hem. Är det 220V by default? Avlägg gärna rapport om skillnaderna sen när du tune'at. Finns det några andra eventuella nackdelar med att ändra från 220 till 240 V? Jag väntar mig inte att den blir helt tyst, men tystare...

//Joey

Edit: stavning

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 20:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nu har jag lyssnat lite fram och tillbaka och jag prövade att ställa om LK100 till 240V istället för 220V och visst, den blev helt tyst men efter att ha lyssnat på hur den brummade i 220 läget så är det inte så farligt när allt kommer omkring, hörs knappt från lyssningsposition med allt annat avstängt. Det låter bättre tune i 220-läget vad jag upplever.

Har även lyssnat på "bruset" i högtalarna. Det värsta bruset kommer helt klart från några av de inspelningarna jag lyssnade på bl a Bob Marley - Legends och Alicia Keys - As I Am (här skiljer det mycket mellan olika spår). Men även när jag stänger av cd-spelaren helt finns där ett brus, inte särksilt högt men det finns där. Volymen på "bruset" ökar ockå när jag ökar volymen på kolektorn fastän jag inte har Ikemin påslagen. "Bruset" börjar några sekunder efter att jag sätter på kolektorn. Det blir ett dovt lågt klick i högtalarna och så följer bruset. Det är alltså i Försteget det ligger, vad jag kommit fram till. Det blir samma resultat fastän jag byter utgång på kolektorn.

Jag tycker inte att det påverkar ljudet något speciellt då man även om man lyssnar på väldigt låg volym överröstar bruset, men det är just i de väldigt tysta partierna i vissa låtar som jag tror mig kunna höra det här bakgrundsbruset. Vore dock kul att veta vad det kan vara. Någon som har något förslag? Kanske är samma effekt för alla, vad vet jag, det är ju som sagt min första seriösa anläggning....

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det brus du hör när du spelar musik är det som finns i inspelningen. Inget att göra åt.

Det lilla brus som finns i Kolektor utan någon signalkälla är vad försteget i sig producerar. Att det tar en stund innan bruset hörs efter du slagit på apparaten beror troligen på något utgångsrelä som inte kopplar in apparaten till slutsteget förrän den stabiliserat sig. Du kan givetvis labba lite med olika kablar mellan för- och slutsteg, likaså att vara noga med att separera signal- och strömkablar.

Vad som kan hjälpa är att terminera (kortsluta) de ingångar som inte används med ett fast motstånd på tex 50kOhm. Om det hjälper eller inte beror på förstegets konstruktion och där är jag inte till någon hjälp.

Om inte det kvarvarande bruset (dvs det som inte beror på cd´n) stör dig så glöm det hela. Det finns viktigare saker att optimera. Testa så här:
- Sitt i normallyssningsposition.
- Spela en CD med lite högre ljud än normalt.
- Stäng av CD-spelaren.
- Finns det nu brus som stör dig?

Om så, lämna in försteget för koll.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 09:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

JKPN wrote:
Det låter bättre tune i 220-läget vad jag upplever.
Det är samma känsla som jag får. Men jag ska, som sagt, göra lite seriösare tunedem senare, när jag orkar.

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 22:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Om inte det kvarvarande bruset (dvs det som inte beror på cd´n) stör dig så glöm det hela. Det finns viktigare saker att optimera. Testa så här:
- Sitt i normallyssningsposition.
- Spela en CD med lite högre ljud än normalt.
- Stäng av CD-spelaren.
- Finns det nu brus som stör dig?

Om så, lämna in försteget för koll.

/ B
Jag har lyssnat en del nu och det hörs ingenting när jag pausar efter en stunds lyssning, alltså stör det inte. Tack för tipset!

Det blir det väl till att börja leta favoritskivor från den tiden då de faktiskt kunde master'a en skiva ordentligt. Förvånansvärt många skivor är helt kassa rent utsagt. Visst man kan lyssna på dem och digga med, men det blir aldrig den där käftsmällen som man får av en perfekt slutprodukt. Det är inte bara loudness utan bakgrundssurr och dist... trist tycker jag, skivbolagen gräver verkligen sin egen massgrav; man vill lagstadga och stämma bort nedladdning, men man lyfter inte många fingrar för att utveckla digital distrubution. Samtidigt anpassar man cd-utgåvor så det låter bra i mp3-spelar som tillhör dom som laddar ner musik... illegalt. Sannerligen paradoxalt och hjärndött. Man premierar ju inte direkt oss som fortfarande köper skivor.

Blir nog till att beställa lite skivor från Linn Records tror jag, mäkta härligt att se ett skivbolag som tar lite ansvar och ser konsumenternas behov, mycket verkstad, lite snack kan man summera. Någon som har skivor från dem? Kvaliten? Någon som har Opus3 silverskivor hemma? Hur tycker ni dom är? Jag lyssnar mycket på Jazz så det finns en del intressant från båda bolagen.

puh, blev lite långt och väldigt OT det här, men man blir ju upprörd...

//Joey

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JKPN wrote:
Det blir det väl till att börja leta favoritskivor från den tiden då de faktiskt kunde master'a en skiva ordentligt. Förvånansvärt många skivor är helt kassa rent utsagt. Visst man kan lyssna på dem och digga med, men det blir aldrig den där käftsmällen som man får av en perfekt slutprodukt. Det är inte bara loudness utan bakgrundssurr och dist... trist tycker jag, skivbolagen gräver verkligen sin egen massgrav; man vill lagstadga och stämma bort nedladdning, men man lyfter inte många fingrar för att utveckla digital distrubution. Samtidigt anpassar man cd-utgåvor så det låter bra i mp3-spelar som tillhör dom som laddar ner musik... illegalt. Sannerligen paradoxalt och hjärndött. Man premierar ju inte direkt oss som fortfarande köper skivor.

Blir nog till att beställa lite skivor från Linn Records tror jag, mäkta härligt att se ett skivbolag som tar lite ansvar och ser konsumenternas behov, mycket verkstad, lite snack kan man summera. Någon som har skivor från dem? Kvaliten? Någon som har Opus3 silverskivor hemma? Hur tycker ni dom är? Jag lyssnar mycket på Jazz så det finns en del intressant från båda bolagen.
Jag har köpt en del Studio Masters från Linnrecords och visst är kvaliteten superb! Men musiken... Barb Jungr i all ära, men inte svänger det speciellt mycket. Hon skulle behöva lite tunedem tror jag :-)

Hur det är med jazzen vet jag inte, har inte köpt nåt än (om man nu inte tycker att BJ är jazz...).

Opus3 låter alltid bra. Ömsom vin, ömsom vatten när det gäller musikaliska insatser men det låter alltid väldigt trevligt och "rätt" på något sätt.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 08:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Jag har köpt en del Studio Masters från Linnrecords och visst är kvaliteten superb! Men musiken... Barb Jungr i all ära, men inte svänger det speciellt mycket. Hon skulle behöva lite tunedem tror jag :-)
Haha :D
Bill50x wrote:
Opus3 låter alltid bra. Ömsom vin, ömsom vatten när det gäller musikaliska insatser men det låter alltid väldigt trevligt och "rätt" på något sätt.

/ B
Låter bra det, ska nog slänga iväg en beställning här någon dag. Får väl chansa lite och gå på känn... Linn har du lite större utbud än opus så det blir nog en mix.

//Joey

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00