selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Det här är mitt första inlägg på Selleri, men har hängt med i kulisserna ett bra tag. Har fått mycket god hjälp och vägledning genom att bara läsa vad ni alla diskuterat, så tack för det :)

Jag hade i stort sett bestämt mig för vilket linnsystem jag vill bygga och det bestod av ett par majik 140, majik I, samt en DS. Tidigare hade jag tänkt satsa på en majik ds, men efter en privat visning på ljudkompaniet i går (stort tack till Gunnar) så har jag ändrat mig till en akurate ds.

Brorsan, även han på väg ner i linnträsket ;), var även med och vi passade på att lyssna på ett par Katan drivna av classik musik 05. Körde in Judas Priest Painkiller...och jag tappade hakan :D Har aldrig hört den skivan låta så sjuuukt bra som den gjorde igår.
Insåg Katans storhet, och blev riktigt sugen på ett par sånna.
Brukar tycka stativare ger mer spelglädje, och blev sjukt sugen på att höra vad kommande majik-stativarna kommer gå för.

Nu till min fundering :)
Gunnar från ljudkompaniet avrådde mig från att börja med att köpa högtalarna, även om jag köper källan sen för att högtalarna är så pass bra på att avslöja resten av systemets svagheter. Låter logiskt tycker jag, men gör att jag måste prioritera om mitt planerade inköp (nämnt ovan).

Idag sitter jag med ett par dynavoice m.65 som drivs med arcam avr200 och arcam dv79. Detta system hade jag tänkt behålla som hemmabio, men efter att ha hört classik movie 05 börjar jag fundera på att byta ut allt det jag har idag mot just classik:en och senare byta högtalarna mot kommande majik-stativarna. Detta gör självklart att inköpet av akurate DS blir uppskjutet nåt år, men istället får jag en fin cd under tiden.

Är detta något jag borde satsa på, eller ska jag köra vidare på arcamgrejerna tills jag har råd med akuraten?

Kan tillägga att jag kommer ha en ren stereo och en hemmabioanläggning i framtiden vilket skulle motivera ett inköp av classik movie. Idag har jag bara ett rum för film/musik så än är dubbla system inte aktuellt.

Det jag inte har jämfört är Ikemi och classik movie. Är det någon som har en uppfattning om hur de står sig motvarandra?

Som ni kanske märker så har jag en del funderingar på gång, och skulle behöva lite vägledning av er mer insatta :)

Tack på förhand

/Jesper

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En del tycker att Ikemi är hårsmånen bättre än Ikemi men den senare är å ena sidan rent usel på DVD.

Movie 05:an är väl ett utmärkt val och väldigt mycket bättre än dina Arcam prylar som för övrigt får se sig slagna av ett Sherwood system för 9kkr (DVD+receiver) i ren tuned dem.

Movie 05 tillsammans med Majik 140 är ju en kombination som en del kör på.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 20:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sondek: där har du allt helt fel. Ikemi är klart bättre än Ikemi. Inget snack om saken.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du vill ha två system verkar det dumt att köpa en movie. Då känns akurate ds, majik i och katan/majik högtalarna en kanongrej. Men det är ju en del pengar. Men börja med källan så du kan få glädje på ett tidigt stadium. När du sedan har bytt ut allt har du två system. Beror ju mycket på hur du bor o så, men ibland kan ju det vara en fördel att kunna ha två system, ena när du kollar på bio, andra när du lyssnar på musik.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börja med Akurate DS o känn dig därefter för. En bra källa är viktigast!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=3916
kanske?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 23:15 
Site Admin
Site Admin

Vad är det där för sak? Den har jag aldrig sett förut :!:

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju nya DS! Tokbillig.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 23:30 
Site Admin
Site Admin

Är det bara jag som missat den helt och alla andra vet allt om den? :)

Ser ju riktigt spännande ut! Mer info!

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 00:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Om du vill ha två system verkar det dumt att köpa en movie. Då känns akurate ds, majik i och katan/majik högtalarna en kanongrej. Men det är ju en del pengar. Men börja med källan så du kan få glädje på ett tidigt stadium. När du sedan har bytt ut allt har du två system. Beror ju mycket på hur du bor o så, men ibland kan ju det vara en fördel att kunna ha två system, ena när du kollar på bio, andra när du lyssnar på musik.
Jo jag vet att det kanske låter lite dumt.. men anledningen var att byta ut hela bioanläggningen för att förbättra även den. Eftersom jag är student så skulle det passa min ekonomi bättre för tillfället, men ändå förbättra musikåtergivning avsevärt.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 00:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Börja med Akurate DS o känn dig därefter för. En bra källa är viktigast!
Jag håller definitivt med dig, men samtidigt känns det lite jobbigt eftersom jag inte kommer ha råd med den än på ett tag. Eftersom jag har blivit så beroende av linns musikalitet så vet jag inte om jag "orkar" vänta så länge. Det var därför jag funderade på att mellanlanda på en Classik movie, eftersom jag ändå hade tänkt skaffa en sådan inom några år...
Det skulle dock förskjuta DS-inköpet ytterligare... :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 00:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ah, det är så den ser ut alltså :)
Hörde talas om den igår när jag var på ljudkompaniet, och den skulle enligt uppgift från linn (kom ett samtal till butiken när jag var där) vara bättre än majik cd :!:
Helt klart ett kap, måste jag säga!
Dock för min del så känns det dumt att köpa den när jag lyssnat och fastnat för akurate DS, och därför alltid har det i bakhuvudet om jag köper sneaky..
lurigt detta :?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wow! Det var spännande nyheter om Sneaky DS! Jag har inte hört ett knyst om detta tidigare.

Om jag förstod texten rätt så ska den där lådan också innehålla förstärkeri? Berätta gärna lite mer om dina lyssningsintryck, det vore väldigt uppskattat.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Wow! Det var spännande nyheter om Sneaky DS! Jag har inte hört ett knyst om detta tidigare.

Om jag förstod texten rätt så ska den där lådan också innehålla förstärkeri? Berätta gärna lite mer om dina lyssningsintryck, det vore väldigt uppskattat.
Det hela känns onekligen lite som "gubben i lådan". Knappt någon verkar ha vetat om apparaten och någon info verkar inte heller finnas på Linns sajt.

Märkligt, här brukar ju ryktena snurra innan Linns konstruktörer har tänkt färdigt :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:

Det stämmer att sneaky DS ska innehålla förstärkeri :) Andrew på Linn informerade ljudkompaniet om den, över telefon, just när jag klev in genom dörren där i fredags så därför fick jag lite insider-info. Har dock inte hört den.

Kan berätta lite om mina andra lyssningsintryck:
(Kanske lite off-topic, men jag vet hur kul jag tycker det är att läsa andras lyssningsintryck :) )

Vi körde majik 140 tillsammans med majik 2100 och akurate kontrol. På detta la vi därefter på lite olika källor:

1.) En 2000kr cd-spelare (kommer inte ihåg vilket märke)
2.) Naim cd5i
3.) Akurate CD
4.) Akurate DS

Spelade första 25 sekunderna ur Dream theaters 6.00, och skillnaderna mellan källorna var _väldigt_ uppenbara!

På 2000kr cdn lät de väl ok tänkte jag...ungefär som jag är van att höra det. När vi sedan gick upp på Naim cd5i var det en helt ny låt. Allt var mycket bättre.
Därefter gick vi upp till Akurate CD och här var skillnaden från Naim enormt uppenbar. "Grabbarna har köpt nya instrument" utbrast Gunnar, och det sammanfattar väl det hela :wink:
Helt klart bättre på alla punkter. Här vill jag även tillägga att jag slutade fundera på basen, diskanten och hur det lät i övrigt och helt fastnade i rytmen!

Sista bytet var mellan Akurate CD och Akurate DS. Skillnaden här var inte lika uppenbar som tidigare byten, men kändes ändå påtaglig. Skulle nog vilja beskriva det med lugn. DS:en spelade lugnare och mer harmonisk än CD:n, även om skillnaden som sagt inte var jättestor. Prisskillnaden på 10kkr gör dock att DS:en lät mycket bättre i mina öron :)

Riktigt roligt att få en sån här demo, jag satt som en liten pojke på julafton hela kvällen :D

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00