selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Aug 08, 2025 09:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första intryck efter ca 1,5 timmar lyssnade, skulle jag få välja vad som skulle vara kvar hemma är det C4200

SÅ mycket mera tajming i detta steg och kvickare basgång, trodde inte att detta var möjligt med passivt och Espek

Ska testa att köra 2250 igen snart

Det enda hitills som jag kan hålla mot 4200 är att i vissa delar är det aktiva systemet lite klarare

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant kom gärna med mer intryck, nu när jag antar du har lyssnat mera.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 21:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Första intryck efter ca 1,5 timmar lyssnade, skulle jag få välja vad som skulle vara kvar hemma är det C4200

SÅ mycket mera tajming i detta steg och kvickare basgång, trodde inte att detta var möjligt med passivt och Espek

Ska testa att köra 2250 igen snart

Det enda hitills som jag kan hålla mot 4200 är att i vissa delar är det aktiva systemet lite klarare

Blir nästa steg att prova aktivera med 4200 + 2200 alt 6100 då tro :) ?

/Johan

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ghha allt försvann som jag skrivit på bärbara datorn, skriver imorron igen

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja efter att ha hunnit med ett varv till med 2250 och 4200 så måste man faktiskt inse att vilken kombo man än tar så är det mycket kompentent, och som sagts tidigare i tråden så kanske bättre källa/försteg skulle göra större skillnad.

Men visst är det ganska stor skillnad mellan stegen. 2250 aktivt gör att musiken kommer igån mycket lätt på mycket låg volym och att det ger ett klart klarare ljud som kan även kännas lite mera kontrollerat i toppen.

Direkt när man byter Från den aktiva setupen till passivt 4200 slås man över att det blir dovare, men det dröjer inte länge innan man snabbt dras med i musiken. 4200 har tveklöst mera sväng i nedre registret än 2250, mycket rappare och mera driv, något som jag direkt faller för, ju mera tempo i låten ju större skillnad, det känns helt enkelt mycket piggare.

En annan sak som jag upplever skillnad med är att när en sångare betonar eller tar i mera märks skillanden mycket mera på 4200. Det hela blir mera levande, 2250 har mera tendens till att släta ut och blir som mjukare.

En vän till mig var förbi tyckte att inte 4200 var värd att byta till p.g.a man tappade en del av renheten som det aktiva system ger vilket jag inte riktigt kan hålla med om eftersom jag tycker att 4200 ger så mycket mera drag och driv att klarheten kommer i andra hand. Visst vill jag ha alla parametrar, men det får man också om man går aktivt med 4200+2200 eller kanske ett 6100 till toppen så har man 4 kanaler över till bio. :)
Bakgrunden i musiken blir också lungnare med 4200 helt enkelt mera rätt.

Kommer även att försöka att få låna 6100 aktivt till Espek. Om den har har samma fina driv och fördelen med aktivt så kommer det att bli ett sådant, men jag betvivlar starkt att det kommer att ge samma pondus som 4200 ger även om man inte spelar högt, för kraften i steg gör mera skilland än bara hur högt man kan spela.

En sak som jag glömde berätta är att Anton (min styvson), 12 år gammal, kom in när vi lyssnade på Dio's "Holy diver" och frågade vad jag gjort när det lät sämre. Skillnaden var att jag hade bytt tillbaka till aktivt 2250.

Hoppas att det ger en lite inblick av skillnader mellan stegen, högtalarna var hela tiden i samma position alltså intunade efter det aktiva systemet och inte efter det passiva.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant.
Jag är väldigt förvånad över din slutsats. Börjar tror att aktiv/passiv kan få olika resultat beroende på vilken högtalare man testar med.
Har själv gjort samma test med aktiva Katan + AV5125 mot passiva Katan + Klimax Twin.
Nu har du gjort mig så nyfiken på C4200 att jag måste göra ett liknande test en gång till.
Återkommer med rapport inom en månad.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för en intressant review med båda uppsättningarnas för och nackdelar. Jag förmodar att man kan dra slutsatsen att aktivt vs passivt inte alltid är ett självklart val, utan att man bör lyssna noga och jämföra båda alternativen. Ende problemet är väl dock att det kan bli rätt många kombinationer om man också börjar blanda in möjligheten att man kan avända olika högtalare inom en given budget.
pekka71 wrote:

Hoppas att det ger en lite inblick av skillnader mellan stegen, högtalarna var hela tiden i samma position alltså intunade efter det aktiva systemet och inte efter det passiva.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 17:12 
Site Admin
Site Admin

Stort tack för intryck pekka! Om 4200 blir så bra passivt lär det ju inte bli ett steg neråt att aktivera direkt... :)

Det blir väl inte så farligt mycket mer pengar för att aktivera 4200? Två Chakra-kort à 3500 eller nåt? Jag har inte priserna i huvudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Filtren är ju inte så dyra, däremot behövs det fler kanaler dvs slutsteg, och det kan ju bli rätt dyrt.
Ayn wrote:
Stort tack för intryck pekka! Om 4200 blir så bra passivt lär det ju inte bli ett steg neråt att aktivera direkt... :)

Det blir väl inte så farligt mycket mer pengar för att aktivera 4200? Två Chakra-kort à 3500 eller nåt? Jag har inte priserna i huvudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 17:23 
Site Admin
Site Admin

För Espek ja, men att aktivera t.ex. Ninka kräver ju bara fyra kanaler vilket passar som hand i handske för ett C4200. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja tanken slog mig faktisk att köra Katan samt sizmek12.45 tror att det skulle bli grymt bra

eller ninka som är riktigt prisvärd idag

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 19:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Intressant.
Jag är väldigt förvånad över din slutsats. Börjar tror att aktiv/passiv kan få olika resultat beroende på vilken högtalare man testar med.
Har själv gjort samma test med aktiva Katan + AV5125 mot passiva Katan + Klimax Twin.
Nu har du gjort mig så nyfiken på C4200 att jag måste göra ett liknande test en gång till.
Återkommer med rapport inom en månad.
Vad kom du fram till då? En intressant jämförelse tycker jag. Jag är så imponerad av Katans potential med rätt grejjer framför.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det skulle säkert skaka liv i ett par Ninkas på ett sätt man aldrig sett tidigare.

Å andra sidan så väcks ju också då frågan, hur skulle en sådan kombination stå sig mot ett par Espek, eller ett par Majik 140 som drivs passivt med ett riktigt bra slutsteg. Ja, många frågor blir det.........och inte blir det precis lättare att bestämma sig när olika kombinationer har sina egna för- och nackdelar som Pekka beskrev snarare än en kombination som är bäst på allt.
Ayn wrote:
För Espek ja, men att aktivera t.ex. Ninka kräver ju bara fyra kanaler vilket passar som hand i handske för ett C4200. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att en del av skillnaden du beskriver faktiskt ligger mer hos ljudkaraktären hos resp. steg än att det ena kördes passivt och de andra aktivt. Den ben beskrivning du ger påminner nämligen starkt om det intryck jag fick då jag jämförde dem passivt. 2250 (och även C100W) skramlar mer (=låter som att det är klarare) medan C200W är mycket bättre än de båda andra.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker du ska kolla på HELA playback innan du investerar.

Att gå till Cx200 kostar mycke pengar, som jag nämnt förut tycker du ska kika på att driva "nya" högtalare passivt istället. Då dessa är ofta bättre än "gamla" aktivt.

Majik 140 passivt bättre än Ninka aktivt.
Akurate 242 passivt bättre än Espek aktivt.

Inte själv testat dessa A/B men en personligt känsla att det är så då jag har lyssnat på de olika playbackarna vid olika tillfällen, detta har bekräftas från andra då det gjort riktiga tester. Kan dock säga att jag är fast på Linns "nya" ljud som 3k och 2k array högtalarna har sedan gör det inte saken bättre att jag är fast i aktiva system oxå. :roll:

Sedan är det billigare att uppgradera aktiva Espek-> passiva högtalare -> sedan aktivera dessa än aktiva Espek->aktiva Espek->aktiva nya högtalare.

Inte själv testat men enligt alla jag har hört ifrån så ska alltid de bästa slutsteget vara på diskanten sedan vidare länge ner i registret. Alltså C4200 ska var på diskantern och mellan sedan Cx100 på basen. Om inte man ska spela sjukt högt så inte Cx100 orkar med.

Tyvärr kan jag inte ge några konkreta råd eftersom jag inte testat allt själv, men vill få dig att tänka till lite extra på andra alternativ du har.

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00