Ja efter att ha hunnit med ett varv till med 2250 och 4200 så måste man faktiskt inse att vilken kombo man än tar så är det mycket kompentent, och som sagts tidigare i tråden så kanske bättre källa/försteg skulle göra större skillnad.
Men visst är det ganska stor skillnad mellan stegen. 2250 aktivt gör att musiken kommer igån mycket lätt på mycket låg volym och att det ger ett klart klarare ljud som kan även kännas lite mera kontrollerat i toppen.
Direkt när man byter Från den aktiva setupen till passivt 4200 slås man över att det blir dovare, men det dröjer inte länge innan man snabbt dras med i musiken. 4200 har tveklöst mera sväng i nedre registret än 2250, mycket rappare och mera driv, något som jag direkt faller för, ju mera tempo i låten ju större skillnad, det känns helt enkelt mycket piggare.
En annan sak som jag upplever skillnad med är att när en sångare betonar eller tar i mera märks skillanden mycket mera på 4200. Det hela blir mera levande, 2250 har mera tendens till att släta ut och blir som mjukare.
En vän till mig var förbi tyckte att inte 4200 var värd att byta till p.g.a man tappade en del av renheten som det aktiva system ger vilket jag inte riktigt kan hålla med om eftersom jag tycker att 4200 ger så mycket mera drag och driv att klarheten kommer i andra hand. Visst vill jag ha alla parametrar, men det får man också om man går aktivt med 4200+2200 eller kanske ett 6100 till toppen så har man 4 kanaler över till bio.

Bakgrunden i musiken blir också lungnare med 4200 helt enkelt mera rätt.
Kommer även att försöka att få låna 6100 aktivt till Espek. Om den har har samma fina driv och fördelen med aktivt så kommer det att bli ett sådant, men jag betvivlar starkt att det kommer att ge samma pondus som 4200 ger även om man inte spelar högt, för kraften i steg gör mera skilland än bara hur högt man kan spela.
En sak som jag glömde berätta är att Anton (min styvson), 12 år gammal, kom in när vi lyssnade på Dio's "Holy diver" och frågade vad jag gjort när det lät sämre. Skillnaden var att jag hade bytt tillbaka till aktivt 2250.
Hoppas att det ger en lite inblick av skillnader mellan stegen, högtalarna var hela tiden i samma position alltså intunade efter det aktiva systemet och inte efter det passiva.