sportbilsentusiasten wrote:
O så ger rippning med EAC o Ripstation olika bra ljud. Kanke mer rimligt att tänka sig iof.
Vi (jag och tre andra Sellerister) testade faktiskt detta nyligen. Det var bara på en låt och vi gick inte speciellt metodiskt till väga, så ta det för vad det är - ett spontant och ovetenskapligt intryck:
Vi jämförde två olika rippar av samma låt. En gjord med Ripstation och en med CDparanoia. Ripparna gjordes på olika hårdvara. Låtarna var i FLAC-format och olika stora. Första lyssningen tycktes alla tycka att det fanns karaktärsskillnader i framförandet, och en viss övervikt i preferens för den ena filen fanns (men alla tyckte nog att prestandaskillnaden var liten). [Om någon deltagare tycker att min presentation inte överrensstämmer med händelseförloppet så får ni ingripa.

]
Vi testade sedan att re-encoda filerna med samma version av FLAC. (Det kommer regelbundet ut uppdateringar av encodingalgoritmen för FLAC, främst för att optimera storlek och encoding/unencoding-hastigheten) Nu tycktes skillnaden mellan filerna betydligt mindre. Alla trodde sig fortfarande kunna skilja versionerna åt, men de två som gissade (50% chans) gissade fel...
Sist dekomprimerade vi låtarna till WAV och lät DS:en spela dem istället. Nu tycktes oss skillnaden ännu mindre, för att inte säga obefintlig. Jag undersökte senare WAV-filerna. Det var exakt samma data i audio-segmentet.
Vad kan man dra för slutsats av detta? Naturligtvis ingen, om man skall vara korrekt, men om man vilt extrapolerar från intrycket från en låt så spelar FLAC-versionen (inte rippern i sig!) en viss roll.
Om man skall anta att det resultatet står sig, vad innebär då det? Skall man verkligen behöva bry sig om med vilken FLAC-version som en fil är packad? (Återigen, om det är EAC, Ripstation eller CDparanoia är (nog) inte relevant.) Nej, skulle jag säga. Att försöka säkerställa att alla filer är packade med rätt version är nog ett exempel på överdriven lokal optimering - det är inte alls säkert att resultatet står sig över nästa mjukvaru-uppdatering av DS:en!