selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 17:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv tidigare kört med 5103 + 5125 sedan Analog Exotik + 5125 och nu har jag Exotik + C6100. Skillnaden mellan Exotik och 5103 är stor + att du kan bygga in riiasteget i Exotik. Dom nya Chakra förstärkarna är överlägsna 5125. Jag tror faktiskt att köra tex C2100 passivt är bättre än aktivt 5125. Vet ej om det inbyggda slutsteget i Majik I är mycket sämre än ett C2100 men annars så verkar Majik I vara riktigt bra även riiasteget är riktigt bra. Om du inte köper Majik I så skulle jag skaffa en beg Exotik och ett beg C2100. Just nu har High fidelity 20 % på beg så där kan du köpa en C2100 för 12800:- om den finns kvar. Men bäst är att själv lyssna eftersom man har olika smak. Jag har även Majik 140 som jag är mycket nöjd med.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Skillnaden mellan Exotik och 5103 är stor + att du kan bygga in riiasteget i Exotik.
Skilnaden mellan dessa bör nog inte överdrivas. Exotic är klart bättre, men man behöver gå upp på en Kinos för att få allt som båda har.
Diver wrote:
Dom nya Chakra förstärkarna är överlägsna 5125. Jag tror faktiskt att köra tex C2100 passivt är bättre än aktivt 5125.
Cx00 är mycket bättre än 5125, men har man t.ex. Ninka så är jag inte så säker på att det är klart bättre att köra en C2100 istället för aktivt med 5125. Med Katan kanske det inte blir lika dant. Någon har kanske erfarnehet av just detta?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Diver wrote:
Skillnaden mellan Exotik och 5103 är stor + att du kan bygga in riiasteget i Exotik.
Skilnaden mellan dessa bör nog inte överdrivas. Exotic är klart bättre, men man behöver gå upp på en Kinos för att få allt som båda har.

Jag upplevde skillnaden som står. I mitt fall så köpte jag Exotik för dess prestanda på 2-kanal. Kinos är nog inte så aktuell för så många med det höga priset.
Diver wrote:
Dom nya Chakra förstärkarna är överlägsna 5125. Jag tror faktiskt att köra tex C2100 passivt är bättre än aktivt 5125.
Cx00 är mycket bättre än 5125, men har man t.ex. Ninka så är jag inte så säker på att det är klart bättre att köra en C2100 istället för aktivt med 5125. Med Katan kanske det inte blir lika dant. Någon har kanske erfarnehet av just detta?
När jag sålde mina Ninka och väntade på Majik 140 så lånade jag ett par Linn Kan och jag var riktigt missnöjd med ljudet tyckte att en stativare var skit. Så köpte jag ett C6100 och vilken otrolig skillnad det blev han som jag lånat Kan av blev även han riktigt förvånad. Med Kan + C6100 fick jag andra kvaliter som inte 5125 + aktiva Ninka hade. Men som sagt så måste man prova sig fram det som någon upplever som stor skillnad kan någon annan tycka vara liten.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Diver wrote:
Diver wrote:
Jag tyckte passivt 2250 var bättre än aktivt 5125 på Katan när jag jämförde en gång i tiden. Aktivt hade vissa fördelar förstås, finare ljud rent Hifi-mässigt och tydligare på låg volym men 2250 vann rätt klart i ren tunedem. Jag tycker nog att 2100 är bättre än 2250 men där är det inte lika enkelt, man saknar kraften. Har inte gjort någon rättvis jämförelse här, försökte en gång men affären saknade kabel med BFA i ena ändan och adaptern vi använde till 2250 sabbade väl en del.

Jag tycker det vore konstigt om inte Majik-I skulle vara klart bättre än det Kairn/LK85 du har. Ingen möjlighet att låna hem en?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
När jag sålde mina Ninka och väntade på Majik 140 så lånade jag ett par Linn Kan och jag var riktigt missnöjd med ljudet tyckte att en stativare var skit. Så köpte jag ett C6100 och vilken otrolig skillnad det blev han som jag lånat Kan av blev även han riktigt förvånad. Med Kan + C6100 fick jag andra kvaliter som inte 5125 + aktiva Ninka hade.
Jag är inte riktigt med på vad du vill säga här? Gick du från aktiva Ninka med 5125 till passiva Kan med samma steg och vidare till passiva Kan med C6100? Vad hade du för källa och försteg?

EDIT: Rättade Katan => Kan

Last edited by HCL on Sun Mar 09, 2008 17:17, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag tycker nog att 2100 är bättre än 2250 men där är det inte lika enkelt, man saknar kraften. Har inte gjort någon rättvis jämförelse här, försökte en gång men affären saknade kabel med BFA i ena ändan och adaptern vi använde till 2250 sabbade väl en del.
Jag har gjort motsv. jämförelse och skulle nog hävda att skillnaden är liten ur ett tune-dem perspektiv, till 2100:s fördel. De har rätt olika sound dock, vilket kan ge större utslag åt det ena eller andra hållet beroende på vilka ljudmässiga preferenser man har. När man jämför ordentligt gammla grejjer med nya är det bra om man öpnar den gamla apparaten innan och ser till att motionera även invärtes kontakter då oxid på dessa kan göra apparaten rätt loj. Det är inte ovanligt att detta aldrig är gjort vilket kan få rätt stora konsekvenser på en fem år gammal apparat. Glöm inte vederbörlig EMC-försiktighet dock!

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Clas du skriver att jag ska gå på Majik I om jag väljer Majik 140 senare. Varför? Är de anpassade för varann på något sätt? Eller för att senare kunna köra aktivt med ett 6100? Eller någon annan anledning?
Nej det är inte anpassade till varandra inte vad jag vet iaf. Visst kan man aktivera med C6100 men känns bara dum uppgradering. Finns så mycke mer att göra tidigare i kedjan där försteget i Majik I ska bytas ut före aktiveringen. Anledningen är att de äldre högtalarna är billigare att aktivera färre kanaler de nya kostar så pass mycke att aktivera att de pengarna läggs med fördel tidigare. Så om du går på Majik I ser jag endast passivt som ett alternativ och då passar Majik 140 tex perfekt. Då dessa är bättre passivt än sin tidigare generation(Ninka) aktivt.
Roger wrote:
Tack för tipset på exoticen, den är nog bättre som försteg än Majik I och är nog ett mycket bra alternativ tillsammans med 5125.
Nu har jag inte testat 5125 aktivt vs 2250 passivt på katan. Tror det aktiva är bättre brukar vara så, just på katan har jag testat Cx100 aktivt vs Cx200 passivt och det var till stor fördel för det aktiva. Men 2250 är ett bättre slutsteg om du senare funderar på att byta till nya högtalare. Exoticen sedan 5125 eller 2250 låter som lösningen för dig klart bättre än Majik I.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Diver wrote:
När jag sålde mina Ninka och väntade på Majik 140 så lånade jag ett par Linn Kan och jag var riktigt missnöjd med ljudet tyckte att en stativare var skit. Så köpte jag ett C6100 och vilken otrolig skillnad det blev han som jag lånat Kan av blev även han riktigt förvånad. Med Kan + C6100 fick jag andra kvaliter som inte 5125 + aktiva Ninka hade.
Jag är inte riktigt med på vad du vill säga här? Gick du från aktiva Ninka med 5125 till passiva Katan med samma steg och vidare till passiva Katan med C6100? Viad hade du för källa och försteg?
Jag gick från aktiva Ninka till passiva Kan med 5125 och sedan till C6100 med Kan och sedan Majik 140. Och källorma har varit LP12 (Ekos2, Adikt,Trampolin2 och Lingo) och Majik CD. Alltså Katan har inte varit med alls.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
hardcorelinnie wrote:
Diver wrote:
Jag är inte riktigt med på vad du vill säga här? Gick du från aktiva Ninka med 5125 till passiva Katan med samma steg och vidare till passiva Katan med C6100? Viad hade du för källa och försteg?
Jag gick från aktiva Ninka till passiva Kan med 5125 och sedan till C6100 med Kan och sedan Majik 140. Och källorma har varit LP12 (Ekos2, Adikt,Trampolin2 och Lingo) och Majik CD. Alltså Katan har inte varit med alls.
Freudiansk felskrivning. Kan var det visst. :oops:

Min fråga kvarstår dock; Vad var det du ville ha sagt med ditt inlägg?

EDIT: Försteg?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Diver wrote:
hardcorelinnie wrote:
Freudiansk felskrivning. Kan var det visst. :oops:

Min fråga kvarstår dock; Vad var det du ville ha sagt med ditt inlägg?

EDIT: Försteg?
Att bättre slusteg kan vara mycket bättre än sämre slutsteg med aktiva högtalare. Det kanske låter dumt. Men det var nästa så att jag var mer nöjd med C6100 och Kan än Aktiva Ninka och 5125. Kan presterar dock ingen djupbas alls.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Att bättre slusteg kan vara mycket bättre än sämre slutsteg med aktiva högtalare. Det kanske låter dumt. Men det var nästa så att jag var mer nöjd med C6100 och Kan än Aktiva Ninka och 5125. Kan presterar dock ingen djupbas alls.
Nejdå, inte alls. Jag var bara nyfiken på hur hela systemet såg ut för att bättre förstå hur du resonerade.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intessant diskussion och lärorik.

Jag börjar se 2 alt i stort......

1. Majik I: Det är främst två anledningar till varför detta var ett alternativ från början förutom prisvärdheten. En låda estetiskt och snyggt samt att med ett C6100 så kunde Majik 140 aktiveras. Men Claes har en poäng här det är sannolikt bättre att lägga pengarna tidigare i kedjan. Blir valet Majik I blir det alltså passivt. Vilket fall som helst är det bättre än Kairn/2*Lk85.

2. Exotic/5125 alt 2250 alt C 2100: Blir lite dyrare och en låda mer men är mycket flexiblare samt också bättre än alt 1. Uppgraderingen kan också ske stegvis. 2*5125 kan väl användas för att aktivera Majik 140 om inte är 2250/ C2100 det jag bör satsa på.

5103 väljs bort tv pga att en separat RIAA måste till. Från början tyckte jag det fanns hur många alternativ som helst att överväga men efter den diskussion som förevarit har det blivit lättare. Tack för det. Nu kan jag rikta in lyssnandet och sökandet.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter vettigt. Då är det ju bara att försöka få möjlighet att jämföra Majik-I med förslagsvis; Exotic+2250 på lämpligen Majik 140 för att utröna om du tycker att Majik-I är bra nog (ett bra tag). Därefter borde du ha helt klart för dig hur du skall göra.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00