selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 00:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: 3x2250 vs C4200
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar lite på att byta min aktiva setup mot passivt C4200 är ganska mycket bättre än 2250 passivt men hur stor är skillanden C4200 passivt vs 3x2250 aktivt?

C6100 aktivt är ju en annan lösning, men dels är jag rädd att man ska sakna kontollen som ändå et starkare steg ger, samt att C4200 känns som ett säkrare kort i framtida uppgraderingar

Mina högtalare idag är Espek, funderar i framtiden på 242 eller annat märke som är fullregister

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: 6100
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har aktiva espek/5140 med C6100 och jag saknar inte styrka, det blir en oerhört detaljerad och svängig högt med aktiva chakra. C6100 verkar ju desstom kunna hänga med över till 242 vad jag förstått, kompletterat med starkare steg på basregistren

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja kanske men jag vet när jag gick aktivt med mina katan med 5125 hur bra det var, för att sen byta till 2250 och det vart så mycket bättre även på låg volym

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du haft 2250 ska du ha 200w chakra.
Men byt inte, satsa på källa/försteg först.
O gå INTE passivt om du nu kör aktivt!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller helt med Sportis. C100 är bättre än 2250, men inte så mycket och kanske inte på alla sätt så det är ingen större poäng att byta. Det blir en nättare anläggning, men det finns bättre sätt att spendera ev. uppgraderingspengar!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett sätt att fundera lite långsiktigt kan ju vara att titta på hur Tonläget rekomenderar sina system. Till den källan du har föreslår man Akurate försteg, Akurate slutsteg och de stora Akurate högtalarna. Kanske är det något sådant som bör utgöra ett långsiktigt mål? Då blir det ju närmast en fråga om i vilken ordning man vill byta ut prylarna. Ingen del i din kedja är ju direkt dålig, så det du har är ju väldigt njutbart och du sitter ju inte sjön så ett sätt skulle ju kunna vara att se lite vad beg marknaden har att erbjuda, dvs dyker det upp ett Akurate försteg till ett vettigt pris så kan det väl vara en bra början. Dyker det upp en av förra generationens Akurate högtalare till ett bra pris så kanske det kan vara ett alternativ.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

av vad jag förstår så är Exotic +da samma steg som akurate control bara nytt namn

samt lite puts så att det ska vara något bättre men samma komponenter

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
av vad jag förstår så är Exotic +da samma steg som akurate control bara nytt namn
Jepp, plus RIIA, men annars bara nytt namn.

Det blir nästan absurdt när man tänker på att Exotik och Kinos använder samma kretskort. Det är ju samma sak med Akurate och Klimax DS. Samma kretslösning men olika lådor, utgångssteg och nätdel.

Snacka om att Linn känns trötta...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Har du haft 2250 ska du ha 200w chakra.
Men byt inte, satsa på källa/försteg först.
O gå INTE passivt om du nu kör aktivt!
Vet inte om jag kommer att köpa någon bättre källa än Akurate DS tror mera på system balans nu tillsvidare.
Om Akurate Ds hade kommit och inte Klimax Ds så hade de flesta tyckt att den källan hade varit bra nog för komri.

Och någon Klimax kontrol kommer det inte att bli för min del eftersom jag inte kommer att ge upp bio, kisto skulle kunna vara ett allternativ men enligt min mening är det för mycket pengar för en föråldrat produkt

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Om Akurate Ds hade kommit och inte Klimax Ds så hade de flesta tyckt att den källan hade varit bra nog för komri.
Frågan är väl vad som ger "bäst" ljud (enligt dina egna preferenser) per krona? Karik/Numerik användes med Klout och Keltik på -90 talet, men jag tror inte att någon skulle rekommendera ett sådant system idag.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Vet inte om jag kommer att köpa någon bättre källa än Akurate DS tror mera på system balans nu tillsvidare.

Och någon Klimax kontrol kommer det inte att bli för min del eftersom jag inte kommer att ge upp bio, kisto skulle kunna vara ett allternativ men enligt min mening är det för mycket pengar för en föråldrat produkt
Lite trickigt eftersom du i någon mening har ett rätt välballanserat system samt att det känns en aning avigt och byta Akurat DS mot Klimax DS i och med att Akuraten är helt ny, men en kisto vore väl inte fel!? Om den nu kan anses på väg att bli omodern borde väl det avspegla sig på priset och därigenom ändå vara en vettig upgradering. Även kinos är klart bättre, men om du nu skall byta så är det väl vettigt att gå hela vägen. Annars kan man nog säga att det med facit i hand är rätt oballanserat med Akurat DS och Kisto.

Om du nu nödvändigt vill spendera pengar på hifi så skule det säkert vara en intressant övning att lägga till en Artikulat-sub, även om inte heller det är helt vettigt innan du bytt försteg. Jag har själv bytt Exotic mot Kinos och vet vad det innebär även m.a.p. lågbasåtergivning med aktiva Espek. En anläggnings begränsningar sitter ofta inte där man lätt förleds att tro.

EDIT: Att föreslå Kisto till en Akurat DS är väl inte riktigt min grej, men jag försökte vara lite förstående. :?

Om jag får ta en Norrlands, för en stund så; Är ju det enda rätta att byta till en Klimax DS och en Kinos eller ännu hellre Kisto. Min tanke var att med en Kisto så är du ju en bra bit på väg. :)

Last edited by HCL on Sat Mar 08, 2008 13:46, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Funderar lite på att byta min aktiva setup mot passivt C4200 är ganska mycket bättre än 2250 passivt men hur stor är skillanden C4200 passivt vs 3x2250 aktivt?
Låter som i bästa fall ett steg i sidled, mest troligt klart sämre har inte testat själv. Nä skippa tankarna på att bara byta slutsteg, byt heldre ut hela playbacken eller endast högtalarna mot 242or och driv dem passivt med 1-2 2250.

Kör du inga bakhögtalare förresten?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
pekka71 wrote:
Låter som i bästa fall ett steg i sidled, mest troligt klart sämre har inte testat själv. Nä skippa tankarna på att bara byta slutsteg, byt heldre ut hela playbacken eller endast högtalarna mot 242or och driv dem passivt med 1-2 2250.

Kör du inga bakhögtalare förresten?
Nej inte nå mera

Ingen bio nu längre bara htpc till dvd

har funderat även på 212 samt ett till 2250 och aktivt sen kompletera med sub

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

men det finns ju andra märken än Linn i högtalare så man slipper sub :)

När ni lyssnar på andra högtalare, tycker ni att de låter passivt?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
men det finns ju andra märken än Linn i högtalare...
:?:

*) Skämt å sido; Det är nog svårt att ersätta 3x2250 aktivt på Espek med något annat (än bättre Linn grejjer) och bli helt nöjd (om man nu inte köpt helt fel grej när man köpte Linn från början).

För att återgå till ursprungsfrågeställningen; Vad är det du tänkt att du vill uppnå med att byta slutstegen och hur ser din budget ut?

EDIT: *) Kanske inte så roligt, men i alla fall.

Last edited by HCL on Sat Mar 08, 2008 20:50, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00