selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Patrik wrote:
Jag skulle tro att en akCD faktiskt står sig bättre i värde på lite sikt.
Ska vi slå vad? Jag tror att CD-spelare kommer att vara ungefär lika eftertraktade som VHS-spelare om fem år.
Håller definitivt med! Akurate CD:n blir nog en av Linn:s mer kortlivade produkter trots dess fenomenala prestanda. Problemet är ju att Akurate DS är så mycket bättre och för ung. samma pengar. Då står sig nog 1.1.an betydligt bättre. I varje fall tills det kommer en motsvarighet med DS-fkt och prestanda. Själv skulle jag inte tveka en sekund (nåja kanske en) på en Klimax DS om jag hade pengarna. 1999 hade jag ekonomisk möjlighet att köpa en CD12, men avstod av olika anledningar. Något senare när jag inte hade pengarna kvar längre har jag ångrat mig gruvligt (det hifi köp jag ångrar mest d.v.s. det jag aldrig gjorde), satt med en Ikemi i.s.t.f. CD12 i sex år :cry: (I-lands problem eller ...).

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT eller kanske extremt on-topic...

Men titeln på denna tråd handlar väl egentligen om något helt annat än vad som har avhandlats? Vad jag kan se så har det bara diskuterats värde och inte värdighet...

:P

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Det kan ju också vara så att de hela tiden kommer med mjukvaruuppgraderingar som ger bättre ljud
Det hoppas jag verkligen att Linn lägger krut på!
Quote:
det hände ju med Unidiscen
Tyvärr är det väl så att det kommit ett antal nya mjukvaror med mindre buggar men sämre ljudkvalitet. ESS 221 till 1.1/2.1 är oöverträffad, tycker jag. Har kört en dryg månad på 227 och det var verkligen ett lyft att gå tillbaka till 221.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 14, 2008 10:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
Quote:
Tyvärr är det väl så att det kommit ett antal nya mjukvaror med mindre buggar men sämre ljudkvalitet. ESS 221 till 1.1/2.1 är oöverträffad, tycker jag. Har kört en dryg månad på 227 och det var verkligen ett lyft att gå tillbaka till 221.
OT men vilken typ av problem har man med 221? Har hört att Unidiskarna kan ha läsproblem ibland. Är det hembrända skivor eller nya skivor med extramaterial som krånglar?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 14, 2008 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Micke wrote:
Quote:
Quote:
OT men vilken typ av problem har man med 221? Har hört att Unidiskarna kan ha läsproblem ibland. Är det hembrända skivor eller nya skivor med extramaterial som krånglar?
Jag har kört med 221 sedan den kom (utan att bry mig om att ens prova senare versioner eftersom 221.an låtit så förträffligt) och jag har inte haft så mycket problem, mer än att den plötsligt krånglat med någon skiva, som efter av/på åter funkat utan knot. Det skall tilläggas att jag i stort sett bara kört CD och SACD. Ett par/tre ggr (under 2.5 års tid) har det hänt att en skiva skadats p.g.a. att spelaren släppt den med skivan fortfarande snurrande och innan släden gått ut... Just detta är ju rätt irriterande!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 14, 2008 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Buggarna i ESS 221 har jag faktiskt aldrig märkt av. Kör med en sen 1.1 (2007) och CD/DVD i 2-kanal.

Med varje mjukvara finns det en lista med vilka buggar som har åtgärdats (lipsynk på vissa skivor, HDCP och nåt problem med menyval kommer jag ihåg), men jag har inte ägnat den någon tid då jag aldrig haft några problem med 221.

Viktigast för läsbarheten är att man har senaste laserprogramvaran installerad. Men den är äldre än ESS 221/223/224/227.

H8S skulle jag gärna vilja veta mer om, alltså exakt vad den gör. Jag har inte jämfört exempelvis 217 och 218 med varandra, men de jag pratat med som gjort det märkte ingen skillnad.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00