selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var igår på ToT demo av ds produkterna och måste ju säja att båda Ds spelarna imponenerar stort

Det som jag funderar om Klimax är värd merpriset på ca 100 tusen jämfört med lillebror som klarar samma sak fast inte riktigt lika bra

Visst har man obegränsat med pengar att spendera är det ju inget snack, men ser man vad man kan få för mellanskillnaden så får man ett fint försteg och även slutsteg om man inte köper nytt

Sen nästa grej med Klimax ds är ju att vad är den värd om 2-3 år? kanske har det kommit en maskin som är dubbelt så bra till dess

Problemet med klimax är att den ger ett stort "vill ha begär" men vid närmare eftertanke är den verkligen värd sina pengar med tanke på vad som finns inuti?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Feb 13, 2008 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Sen nästa grej med Klimax ds är ju att vad är den värd om 2-3 år? kanske har det kommit en maskin som är dubbelt så bra till dess

Problemet med klimax är att den ger ett stort "vill ha begär" men vid närmare eftertanke är den verkligen värd sina pengar med tanke på vad som finns inuti?
Bättre grejer kommer hela tiden både till högre och lägre priser. Men ska man hela tiden vänta till nästa generation så får man ju aldrig något :-)

Däremot skulle jag aldrig lägga ut slantarna på en Klimax DS. Visst, den låter mycket bra men varken prestanda (skillnad mot andra mycket billigare produkter) eller produktionskostnad motiverar priset. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog diskuterat annorlunda för det är ju en rackarns snygg apparat. Men det är faktiskt Squeezeboxen också med sin stora tydliga display, och jag får 58 st sådana för en Klimax...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 12:42 
Moderator
Moderator

Man kan ju kanske anta att nästa generation Klimaxspelare ligger längre bort i tiden, än nästa generation Akuratespelare. Med andra ord kanske det dröjer 8 år innan Klimax DS ersätts av något med bättre prestanda. Påverkar det den upplevda "prisvärdheten"?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Prisvärd" är ju verkligen ett begrepp som bara står i relation till den egna ekonomin och personliga prioriteringar. Så länge som det inte finns någon annan apparat som låter bättre för samma ellr lägre pris så är den väl "prisvärd" för dem som har råd/vill prioritera att köpa den?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 13:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

per wrote:
Man kan ju kanske anta att nästa generation Klimaxspelare ligger längre bort i tiden, än nästa generation Akuratespelare. Med andra ord kanske det dröjer 8 år innan Klimax DS ersätts av något med bättre prestanda. Påverkar det den upplevda "prisvärdheten"?
Det kan ju också vara så att de hela tiden kommer med mjukvaruuppgraderingar som ger bättre ljud; för att hela tiden hålla den top-of-the line; det hände ju med Unidiscen.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 13:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pekka71 wrote:
Visst har man obegränsat med pengar att spendera är det ju inget snack, men ser man vad man kan få för mellanskillnaden så får man ett fint försteg och även slutsteg om man inte köper nytt
Jag har inte hört Akurat DS men den rapporteras vara i samma prestandahärad som CD12. Givet att detta är sant och man att man över huvud taget är villig att satsa dessa belopp på musikanläggning så vill jag mena att det är mer prisvärt att lägga dessa extra 100 lök på källan, i detta fall Klimax DS, än att lägga slantarna på bättre grejor senare i kedjan. Klimax DS är så pass mycket bättre än CD12 för att det skall gå att kompensera nedströms åtminstone om man håller sig inom något sånär rimliga nivåer på grejorna…typ inte DS + klockradio kanske...men nästan… Alltid lika kul att stoppa in en toppkälla i ett i övrigt mediokert system och häpna :)
Bill50x wrote:
Men det är faktiskt Squeezeboxen också med sin stora tydliga display, och jag får 58 st sådana för en Klimax...
Squeezebox är prisvärd, hel klart, men har jämfört denna digitalt in i en Kisto och vi tyckte den fick klart spö av en Karik och därför är den enligt mina värderingar knappast ett alternativ till en DS.

Att det skulle komma något ”dubbelt så bra” efter 2 år tror jag inte är så värst sannolikt. CD12an börjar vara 10 år men sägs väl idag endast med säkerhet få spö av Klimax DS.
pekka71 wrote:
men vid närmare eftertanke är den verkligen värd sina pengar med tanke på vad som finns inuti?
Det är väl musikprestanda och i viss mån design man köper, vad som finns inuti burken är väl rätt ointressant annat än rent teknisk sett, eller?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

asak wrote:
pekka71 wrote:
men vid närmare eftertanke är den verkligen värd sina pengar med tanke på vad som finns inuti?
Det är väl musikprestanda och i viss mån design man köper, vad som finns inuti burken är väl rätt ointressant annat än rent teknisk sett, eller?
Precis. Du betalar för upplevelsen, inte det som sitter i burken.

(vad skulle en Pekin-radio kosta om du enbart betalde för delarna? Den
består av knappt nåt alls...)

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det vore väldigt dumt att slösa upp mellanskillnaden på både försteg och slutsteg eftersom att resultatet skulle bli bättre om man spenderat alla pengar på en Klimax DS istället för en Akurate DS.

pekka71 wrote:
Väldigt mycket vill jag påstå. Troligen kommer den inte ens att finnas på begagnatmarknaden. Jag uppskattar dess livslängd till minst 8 år precis som per.

För övrigt så skulle inte jag vara lyckligare med 58 stycken... vad heter det... Squeezebox.
De som inte uppskattar Klimax DS har inte förstått tune dem och source first.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har nyss bytt akurate CD mot Akurate DS. Jag kunde bara inte motstå DS-produkterna. I ett galet ögonblick räknade jag på Klimax DS och på vad jag skulle kunna få för AKCD + LP12 + kabrar + 3kloutar och insåg att det skulle kunna gå om jag accepterade följande anläggning: Klimax DS + Rotel integrerad förstärkare + 5110. Det föll på att jag inte vill sälja min LP12a. Jag måste ju ha en backup när nätverket är nere. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Jag har nyss bytt akurate CD mot Akurate DS. Jag kunde bara inte motstå DS-produkterna. I ett galet ögonblick räknade jag på Klimax DS och på vad jag skulle kunna få för AKCD + LP12 + kabrar + 3kloutar och insåg att det skulle kunna gå om jag accepterade följande anläggning: Klimax DS + Rotel integrerad förstärkare + 5110. Det föll på att jag inte vill sälja min LP12a. Jag måste ju ha en backup när nätverket är nere. :)
:D :idea:

..Det här är ju den relevantaste jämförelsen man kan göra känns det som... Ett typ "balanserat" system (eller vad man nu skall kalla det, inte baktungt i alla fall) vs. ett extremt source first-system för ungefär samma pengar. Fick du höra det senare systemet?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har hört alternativ 2 med akCD istf Klimax DS. Riktigt roligt faktiskt och än bättre skulle det ju blivit med Klimax DS.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns en väsentlig skillnad med dessa produkter jämfört med de äldre som innehöll mer mekanik. När vi bara pratar elektronik så kan utvecklingen gå väldigt snabbt framåt så med erfarenheter från övrig utveckling inom data världen kan man nog dra slutsatsen att värdeminskningen kommer att bli relativt snabbt. Ja även om det är en produkt från Linn.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sondek wrote:
Finns en väsentlig skillnad med dessa produkter jämfört med de äldre som innehöll mer mekanik. När vi bara pratar elektronik så kan utvecklingen gå väldigt snabbt framåt så med erfarenheter från övrig utveckling inom data världen kan man nog dra slutsatsen att värdeminskningen kommer att bli relativt snabbt. Ja även om det är en produkt från Linn.
Jo, hemskt nog är det nog så. Jag skulle tro att en akCD faktiskt står sig bättre i värde på lite sikt. Nästan lika bra och bra mekanik som tar cd-skivor.
Jag inser det även om jag kastade mig över DS :) Rationalitet är väl inte allt...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Jag skulle tro att en akCD faktiskt står sig bättre i värde på lite sikt.
Ska vi slå vad? Jag tror att CD-spelare kommer att vara ungefär lika eftertraktade som VHS-spelare om fem år.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:56 
Moderator
Moderator

Vilken sorts elektronik i hifibranschen tar gigantiska kliv prestandamässigt? Slutsteg? Försteg? CD-spelare?

Ska män nämna något som verkligen tar jättekliv i prestanda så är det ju just LP12, och vad som händer med denna när man stoppar in Keel, nya motorstyrningar mm.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00