selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 15:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hallå ja!

Jag är väldigt ny både på forumet och i LINN-sammanhang. Men icke förty så gillar jag att njuta av musik.

Så, jag har nyligen shoppat följande prylar: En classik movie di och ett par (nu riskerar jag väl att svära i kyrkan men...) system fidelity 5050. That's it. För mig är det dock ett våldsamt lyft eftersom jag tidigare hade... just det. Så jag trivs även om det förmodligen sitter ett gäng här på forumet och skrattar sig harmynta just nu. :roll:

Men så till frågan: När, inte om, det blir dags att uppgradera, vad bör jag ge mig på då? Bättre spelare, förstärkare eller högtalare? Eller?
Amuse me!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till att börja med - Välkommen hit!

Tror inte att det är någon som skrattar här. CMDi är en för priset ruskigt kompetent apparat. Däri ligger också problemet om man ska uppgradera; det är inte självklart vad man ska välja och det blir mycket dyrare än det man redan har.

Ska du dock uppgradera så ta en ordentlig funderar på vad för anläggning du vill nå (och därmed hur mycket pengar du kan/är beredd att lägga). Försök sen nå dit med så få uppgraderingar som möjligt, då varje uppgradering kostar pengar. Tänker du dig att köpa nytt så skulle jag säga att börja med en ny källa, eller ev nya högtalare om du tänker dig något i det lägre prisintervallet.

Jag har själv gått från en liknande anläggning (CMDi+Canton högtalare) och sitter därför idag med den något oortodoxa anläggningen Uni1.1-CMDi-2xAV5125-Aktiva Akurat242 då jag handlat begagnat och köpt det jag vill ha när det dykt upp till rätt pris.

Slutligen vill jag dock trycka på att du inte får glömma det viktigaste, nämligen: njut av musiken och den anläggning du har!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen hit!

En vinylspelare är ju aldrig fel :wink:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu ska man inte döma hunden efter pälsen, men det är väl ingen som kommer skratta åt ditt högtalarval? Ser i alla fall trevliga ut men jag har aldrig lyssnat på dem.

Däremot tycker jag du ska leva ett tag med ditt system innan du ens funderar på uppgradering. Det är först efter ett tag som man börjar få grepp om styrkor och svagheter. Movien är vad jag förstått en ganska kompetent apparat och jag har själv funderat på en sådan. Fördelen med Movie är dessutom att man slipper en massa burkar med tillhörande kablage.

Om nu högtalarna låter lika bra som de ser ut så är det i andra änden som eventuella uppgradering blir lämpliga. Skulle jag själv sitta med en Movie vore nog en Logitech Sqeezebox en bra och kompletterande uppgradering, denna kan man väl köra digitalt in i Movien? Har du tjock plånbok kan du hoppa på en Akkurate DS direkt, men själv skulle jag nog testa lite med något billigare om det fungerar för mig med strömmande musik från hårddiskar.

Edit: Vinylspelare, som någon ovan föreslog, är ju också en god idé. Det förutsätter förstås att du vill köpa vinylskivor mer regelbundet, att lägga en massa pengar på en skivspelare och sedan sitta där med 5-10 skivor är det bara hifi-nördar som gör :-)

I övrigt skulle jag nog suga på Movie-karamellen ett tag....

/ B

Last edited by Bill50x on Mon Feb 11, 2008 16:50, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Herrejösses vilket aktivt forum!
Jag gick och tog en kopp kaffe och har redan fått svar!
Ni kan vara helt lugna. Jag njuter som sagt stort av min anläggning. Men som jag har förstått blir man fort infekterad av uppgraderingsbakterierna...
Så jag kommer förmodligen att uppgradera och uppgradera och uppgradera i framtiden, även om jag inte tycker det nu...
Min fråga är mer av generell karaktär. Är det högtalarna eller spelaren eller brist på förstärkare eller något annat som kommer vara gränssättande?

Tipsen jag fått hittills smakar förresten gott... LP-spelare... mmm...

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Fördelen med en LP-spelare är att du kan lägga hur mycket tid, och nästan hur mycket pengar som helst, på uppgraderingar ;-)

Ofta är vinylskivorna gjorda från en bättre master så du kan ofta få bättre ljud ur skivspelaren än vad du får digitalt. Begagnade LP-skivor får man billigt och det släpps en hel del nytt också.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 17:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Herrejösses vilket aktivt forum!
Jag gick och tog en kopp kaffe och har redan fått svar!
Ni kan vara helt lugna. Jag njuter som sagt stort av min anläggning. Men som jag har förstått blir man fort infekterad av uppgraderingsbakterierna...
Så jag kommer förmodligen att uppgradera och uppgradera och uppgradera i framtiden, även om jag inte tycker det nu...
Min fråga är mer av generell karaktär. Är det högtalarna eller spelaren eller brist på förstärkare eller något annat som kommer vara gränssättande?

Välkommen, är noob själv här på forumet!

En sqeesbox andas ju lite framtid, men inte slår det LP feelingen.

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
En squeezebox andas ju lite framtid, men inte slår det LP feelingen.
Inget slår LP-feelingen :-)

Lagom speltid mellan motionsvarven, plats för läsbar information på omslaget, omslaget går inte sönder om man tappar det på golvet, ofta bättre ljud än motsvarande cd-utgåva... överhuvudtaget är mediat mer fysiskt än en digital ström.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Teuvo wrote:
En squeezebox andas ju lite framtid, men inte slår det LP feelingen.
Inget slår LP-feelingen :-)

Lagom speltid mellan motionsvarven, plats för läsbar information på omslaget, omslaget går inte sönder om man tappar det på golvet, ofta bättre ljud än motsvarande cd-utgåva... överhuvudtaget är mediat mer fysiskt än en digital ström.

/ B
Ja vad ska man säga det är inte annat en att hålla med :D

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
omslaget går inte sönder om man tappar det på golvet,
:shock:

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00