För mig är det suveränt om jag går till en handlare och hör att tex Dire Staits, U2 etc är ett bättre band och är roligare att lyssna på än vad jag tidigare insett med min egen anläggning. Då känner jag att jag tycker att det är värt att spendera pengar för att uppnå samma effekt hemma.
Vad hifi-nerds (eller Ivor för den delen) gör eller hur de utvärderar sina anläggninar lämnar jag till dem och låter dem vara lyckliga med det. Man kan ju alltid fundera på vad de gör, kanske lära sig ngt av det men det är ju trots allt jag som ska gilla musiken hemma hos mig.
Att dock utan utvärdering göra tvärtom mot vad hifi-nerds gör, funkar inte för mig.
Lejonklou wrote:
ulfbnilsson wrote:
För mig har det ofta funkat väldigt bra att lyssna på just musik jag gillar och känner till väl när jag vill utvärdera en anläggning.
I mitt tycke är detta en metodik som ofta resulterar i konservatism (min egen anläggning/ett visst sound/en viss teknik är bäst) och fokus på ljud istället för förståelse av musiken.
Bara det faktum att det är just så alla riktiga high-end-ljud-nördar gör borde avskräcka...
Det är när man tunedemmar med okänd musik som man får de stora aha-upplevelserna och märker skillnaden mellan "Snyggt ljud!" och "Wow, vilken inlevelse!".