selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 20:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Lite OT kanske, men....
Var på Gignosmässan i lördags ute i Kista. Lyssnade bland annat på Sonus Faber, deras ganska stora system för 155 tusen. Makalöst trevligt ljud, vilken nerv, vilket sväng! Medan jag stod där och stampade takten till något klassiskt i det mindre formatet så tänkte jag på er kära Sellerister... :-)

/ B
Det är tydligen många Linninister som också har ett gott öra till Sonus Faber. Borde försöka få möjlighet att höra dom med bra elektronik. Vad var det för några grejer som drev dom?
fyi, Linnaffären i Oslo säljer även Sonus Faberburkar.
Snackade med den för 2 år sedan o de tyckte att
A/Akurate 242 är något bättre, både musikaliskt o ljudmässigt.
B/ SF har karaktär, något som Akurate saknar.
Är klart sugen att själv jämföra.
Karaktär gillar jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack så mycket Johnny J och Linnofil! Jag måste dock erkänna att jag blev lite besviken, det hade ju varit sååå coolt om dom hade varit klart bättre än Katan. :(

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Lite OT kanske, men....
Var på Gignosmässan i lördags ute i Kista. Lyssnade bland annat på Sonus Faber, deras ganska stora system för 155 tusen. Makalöst trevligt ljud, vilken nerv, vilket sväng! Medan jag stod där och stampade takten till något klassiskt i det mindre formatet så tänkte jag på er kära Sellerister... :-)

/ B
Det är tydligen många Linninister som också har ett gott öra till Sonus Faber. Borde försöka få möjlighet att höra dom med bra elektronik. Vad var det för några grejer som drev dom?
Kollade aldrig upp det, men troligen något rörsteg. Min erfarenhet är att rörsteg många gånger missar i ljudåtergivning men ändå låter musikaliskt. Trots "blöt och rund" bas kan det ändå låta bra rent musikaliskt. Varför det är så har jag ingen aning om, men intressant är det...
/ B
... och källa? Det jag menade var att om det svängde så berodde det ju inte primärt på högtalarna utan på att resten av grejerna var bra och att högtalarna var bra nog alt. att anläggningen lät bra på ett sätt som inte var nog avslöjande (för att avslöja sina ev. brister) <=> trevligt och imponerande trovärdigt ljud där lyssnaren med lätthet fyller i den musikalisk info som saknas (d.v.s. musikaliskt tydligt bara till en viss nivå) ungefär som t.ex. aktiva Isobarik. Välkomponerat/välmatchat är väl en annan benämning.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
fyi, Linnaffären i Oslo säljer även Sonus Faberburkar. Snackade med den för 2 år sedan o de tyckte att
A/Akurate 242 är något bättre, både musikaliskt o ljudmässigt.
B/ SF har karaktär, något som Akurate saknar.
Är klart sugen att själv jämföra.
Karaktär gillar jag.
Det var faktiskt i Oslo jag först såg kombinationen Linn/SF demas. Lyssnade dock inte själv på detta då det var samtidigt med att förserie exet av Artikulat 350 visades. Ljudkällaren i GBG brukar ha div. SF, men med en aning tveksam drivning för det mesta.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... och källa? Det jag menade var att om det svängde så berodde det ju inte primärt på högtalarna utan på att resten av grejerna var bra och att högtalarna var bra nog alt. att anläggningen lät bra på ett sätt som inte var nog avslöjande (för att avslöja sina ev. brister) <=> trevligt och imponerande trovärdigt ljud där lyssnaren med lätthet fyller i den musikalisk info som saknas (d.v.s. musikaliskt tydligt bara till en viss nivå) ungefär som t.ex. aktiva Isobarik. Välkomponerat/välmatchat är väl en annan benämning.
Mjae. Dåliga högtalare svänger inte oavsett om dom drivs med en DS eller inte. Men visst var det en välkomponerad anläggning, det lät ju bra! Utan att ha testat med alternativ, jag är ganska säker på att det var Larsenhögtalarna själva som drev min flickvän ut lyssningsrummet efter 30 sekunder, inte den valda cd-spelaren...

Nu var mitt inlägg inte tänkt som en fullständig redogörelse utan mer som en indikation (eller synpunkt) att det kan svänga grymt om andra högtalare än Linns.... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
[det kan svänga grymt om andra högtalare än Linns.... :-)

/ B
Absolut, med riktigt bra elektronik går det att få "vad-som-helst" att
låta bra...

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Bill50x wrote:
[det kan svänga grymt om andra högtalare än Linns.... :-)/ B
Absolut, med riktigt bra elektronik går det att få "vad-som-helst" att
låta bra...
Absolut inte. Fast det beror på vad man menar med bra. Det kan svänga bra i den inbyggda högtalaren i mobiltelefonen men det är ändå inte vad jag skulle vilja kalla bra ljud. Högre krav än så har jag.

Edit. Det kan, dessutom, svänga grymt även med annan frontend än Linn. Så det så :P

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Edit. Det kan, dessutom, svänga grymt även med annan frontend än Linn. Så det så :P

/ B
Menas? Exempel? 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Menas? Exempel? 8)
Du säger ju själv att med rätt elektronik så kan vad som helst i högtalarväg låta bra. Detta som en kommentar till att jag tyckte Sonus Faber lät energiskt och svängigt.

Om nu dessa SF-högtalare svängde "gött" och dessa INTE drevs med Linn-elektronik så måste detta rimligen betyda att det finns andra (elektronik-)grejer än Linn som svänger :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så lyssnade du på en låt som du redan gillade? :P

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Nä, det var musik jag aldrig hört förut, någon stråkkvartett typ. Det var säkert en mycket bra inspelning, source first du vet ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
För mig har det ofta funkat väldigt bra att lyssna på just musik jag gillar och känner till väl när jag vill utvärdera en anläggning. Då kan man ju lätt höra om man tycker att musiken är bättre på den ena eller den andra anläggningen.

Å andra sidan har jag ofta råkat ut för det motsatta, dvs jag har varit hos en handlare och gillat ngt jag aldrig hört, och på vägen hem sprungit förbi och köpt det albumet och sedan när jag kom hem så upptäckte jag att skivan inte alls var lika bra som jag mindes.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
För mig har det ofta funkat väldigt bra att lyssna på just musik jag gillar och känner till väl när jag vill utvärdera en anläggning.
I mitt tycke är detta en metodik som ofta resulterar i konservatism (min egen anläggning/ett visst sound/en viss teknik är bäst) och fokus på ljud istället för förståelse av musiken.

Bara det faktum att det är just så alla riktiga high-end-ljud-nördar gör borde avskräcka...

Det är när man tunedemmar med okänd musik som man får de stora aha-upplevelserna och märker skillnaden mellan "Snyggt ljud!" och "Wow, vilken inlevelse!".

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är det suveränt om jag går till en handlare och hör att tex Dire Staits, U2 etc är ett bättre band och är roligare att lyssna på än vad jag tidigare insett med min egen anläggning. Då känner jag att jag tycker att det är värt att spendera pengar för att uppnå samma effekt hemma.

Vad hifi-nerds (eller Ivor för den delen) gör eller hur de utvärderar sina anläggninar lämnar jag till dem och låter dem vara lyckliga med det. Man kan ju alltid fundera på vad de gör, kanske lära sig ngt av det men det är ju trots allt jag som ska gilla musiken hemma hos mig.

Att dock utan utvärdering göra tvärtom mot vad hifi-nerds gör, funkar inte för mig.

Lejonklou wrote:
ulfbnilsson wrote:
För mig har det ofta funkat väldigt bra att lyssna på just musik jag gillar och känner till väl när jag vill utvärdera en anläggning.
I mitt tycke är detta en metodik som ofta resulterar i konservatism (min egen anläggning/ett visst sound/en viss teknik är bäst) och fokus på ljud istället för förståelse av musiken.

Bara det faktum att det är just så alla riktiga high-end-ljud-nördar gör borde avskräcka...

Det är när man tunedemmar med okänd musik som man får de stora aha-upplevelserna och märker skillnaden mellan "Snyggt ljud!" och "Wow, vilken inlevelse!".

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 12, 2008 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Kan inte annat än hålla med! Spelar man något man redan känner väl så fyller (eller kan om man inte är på sin vakt) hjärnan lätt i det musikaliska som fattas och om det finns något nytt som sticker ut så lägger man märke till det och kan lätt tolka detta nya som att anläggningen är bättre än vad man är van vid. Säkrast brukar tveklöst vara att jämföra A-B-A-B-... med musik man inte är väl förtrogen med.

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00