henriklh wrote:
Våga bara inte vänta tills imorgon med det. Det här är nog (nördvarning) månadens forum-händelse 
Sorry att jag har hållt er på halster.

Men jag har inte hunnit med! Egentligen hann jag inte idag heller, men jag känner ju pressen! Jag kan nog i princip hålla med om hela Jonny sammanfattning. Först när jag kom lät det ganska trist, men för att få en bättre uppfattning om skillnaderna mellan högtalarna så trimmade jag upp systemet lite snabbt. Det mesta var att ta bort skadliga saker ur rummet. TV och högtalare var väl självklara, men Jonny blev ganska överaskad när vi tog ur verktygslådan och hörde även klart när vi tog ur sattelitmottagaren (viasat). Jag tog även bort oanvända sladdar ur apparaterna. I Jonnys fall var det in till 5103 från en sattelitmottagare och bildkablar ut från 2.1'an. Allt detta gjorde väldigt stor skillnad i mina öron. Vi testade även olika varianter på Jonnys udda lösning till hifimöbel, men det visade sig att det var bäst som det var. Jag tror dock att en Harmonihylla skulle göra underverk!
Efter det testades högtalare och vi var som sagt inte helt överens. Avi lät hårdare (dist) och mindre melodiskt över tid, man tappade lättare intresset för låten musikaliskt en bit in i låten. De var även tunnare i basen. Allt detta i mitt tycke. Jag kan förstå Jonny gillande av Avi's presentation. Disten gav en skärpa åt ljudet och även en viss rock'n'roll känsla. Det ska sägas att Avi inte lät tunnt om man inte jämförde, då lät Katan fylligt basiga med mysig värme långt ner i registret... Alla skillnader var också ganska små. Lite trim i anläggningen med positioner eller ta ur mobiltelefoner/burkar kunde lätt göra större skillnad än högtalarbytet i sig. Min sista åtgärd, att lägga två "mattor" på golvet gjorde t.e.x större skillnad än byte av högtalarna. På det hela taget kan jag säga att med trim/åtgärder så rockade systemet riktigt ordentligt innan jag åkte hem! Jag förstår mycket väl att Jonny behåller dem. Kul med så små burkar (Katan såg ut som jättar i jämförelse.) som rockar på så ordentligt. I Jonnys rum upplevdes basen tillräcklig av oss båda. Säger jag som har Unik i huvudsystemet, så tolka det som ni vill... Men Jonny har faktiskt haft Keltik innan och är ÅNDÅ nöjd! Enligt hans utsago har det aldrig låtit så bra, varken hemma hos honom (t.ex. med Keltik) eller hos handlare, oavsett system! En slutsats jag drar av detta är att source first fungerar och att en installation av ett system betyder mycket mer än vad man har för högtalare!
Avi burkarna imponerade och kostar faktiskt klart mindre än Katan också, mycket bra för pengarna. Halva priset i Jonny's fall! Jag gissar precis som Jonny att de hänger med ett tag till uppåt. Vi testade inte med någon annan källa, så det får förbli en gissning än så länge. Men jag brukar ju tro mycket på källor.
Till er som kände er oroliga så kan jag meddela att Jonny höll sitt löfte, fika ingick! Jag gissar att han tyckte det var värt det, trots att jag tog tre bullar! Slutet gott, och vad vi vet så spelar han nog skivor där än i denna dag, lycklig under sin korkek...
Min diskografi för testet:
Loke - Vackra människor (Alla som lyssnar köper... Finns här:
http://www.lokeloke.se/bestall.php)
Ian Bruce - Jigs, Jives and Jacobites. Live CD från Linn Records, rekomenderar även hans andra på samma bolag.
Sarah Moule - It's A Nice Thought. CD från Linn Records
Rodrigo y Gabriela - Rodrigo y Gabriela (debuten, finns på FLAC hos Tonläget för den som vill lyssna, alla som lyssnar köper...)
Peter Karlsson (och Blå Grodorna) - Några grammofoninspelningar (rekomenderar även "Ett uppträdande" och "Carlsson på scen" Finns här:
http://www.petercarlssonblagrodorna.nu/Varaskivor.htm och vissa även på FLAC på Tonläget, Simonssons egna CD)
Blues Traveler - Four
Alison Krauss - Now that I've found you (1987-94)
Jonny spelade lite mer rockiga plattor, särskilt två stycken som var bra, vilka?