selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 21:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 13:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack, jo det är en mycket trevlig anläggning :-) Problemet är att jag helst inte vill blanda olika generationer Linn. Skulle gärna byta upp mig till aktiva Akurate – men det blir väldigt mycket pengar med alla nya lådor. Även Aktiva Majik 140 med nyare elektronik blir dyrt och kanske ändå inte tillräckligt stort steg upp för att det ska vara värt det.

Ett självklart första steg är naturligtvis Keel och Trampolin II – så kanske jag inte behöver bry mig så mycket mer ... men det vet man ju hur det brukar gå med den saken :-)

Lake

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jämförelsen kommer att ske idag. Jag har mina Katan i bagaget. Återkommer med rapport.
Våga bara inte vänta tills imorgon med det. Det här är nog (nördvarning) månadens forum-händelse :D

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 23:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan alla nyfikna :D

Här kommer min upplevelse av dagen/kvällen.

Först av allt vill jag tacka den supertrevliga och kunniga Linnofilen för allting.

Lyssningskvällen började med några låtar på AVI-högtalarna, därefter började rummet rensas på diverse skräp som; TV-apparat , parabolmottagare, verktygslåda, tomkartong(till AVIèrna) m,m.

Bara detta gjorde en fantastisk musikalisk skillnad.
Sedan gjordes en tunedem av högtalarna, vilka var otroligt lätta att justera in, när väl Tv,n och resten var borta,
Skillnaden mot innan var ca 1- 1.5 cm, så jag hade nästan prickat in rätt.

Jag kan säga att så här bra har jag aldrig upplevt något system innan, trots att jag varit inne hos flera Linnhandlare och lyssnat.

Vid jämförelse med Katan så skilde vårat tycke lite :wink:

Jag tyckte att AVI-högtalarna var roligare och var mer melodiska, genom att Katan hade en lite för "bumlig" bas och var mer tillbakalutad än Avi-högtalarna.

Linnofil kände väl att Katan var lite bättre melodiskt , och att AVI hade en hårdare klang .
Den hårdare klangen fick vi sedan bort med lite "extra mattor" på golvet,
och det blev riktigt rikigt bra med Avi-burkarna, vilket Linnofil höll med om.
Dock så tror jag att han står fast vid sitt högtalarval.

Slutresultat: Dessa små SUPERhögtalare har kommit för att stanna och de har en stor potencial för framtida "source first" uppgraderingar.

Har någon vägarna förbi så är ni välkomna att lyssna. :D

Linnofil dyker säkert snart upp med sin input om det hela.

Slutet gott :)

VH Johnny

Last edited by Johnny J on Sat Feb 09, 2008 00:01, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skall bli spännande och höra andra parten!
Kul upplägg med resande i provlyssning!!

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Johnny J wrote:
Jag tyckte att AVI-högtalarna var roligare och var mer melodiska, genom att Katan hade en lite för "bumlig" bas och var mer tillbakalutad än Avi-högtalarna.

Linnofil kände väl att Katan var lite bättre melodiskt , och att AVI hade en hårdare klang . Den hårdare klangen fick vi sedan bort med lite "extra mattor" på golvet, och det blev riktigt rikigt bra med Avi-burkarna, vilket Linnofil höll med om.
Tydligen ingen jätteskillnad i melodi eftersom ni inte var överens, eller tyckte ni så för att ni ville att det skulle vara så - hmm? Hårdhet i ljudet ger ju typiskt lite mer "i rummet" eller Live-karaktär vilket ofta är trevligt, men kan också tyda på mer dist. Svårt dock att uttala sig eftersom det oftast är inspelning och elektronik som står för dessa bitar (om högtalarna är bra).
Johnny J wrote:
Slutresultat: Dessa små SUPERhögtalare har kommit för att stanna och de har en stor potencial för framtida "source first" uppgraderingar.
Känns skönt att det finns alternativ till Linn som inte gör bort sig i en bra Linn-anläggning. Kanske aktiva sådana med en Sqeezebox skulle vara ett bra alternativ om man vill ha musik i ett annat rum?

Körde ni med någo bättre källa än 2.1 eller vad baserar du potentialbedömningen på? Det finns ju personer som kört Maxade LP12:or alt. CD12, Klimax Kontrol etc. med Katan så deras potential får väl anses som hyffsat väldokumenterad.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 03:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Våga bara inte vänta tills imorgon med det. Det här är nog (nördvarning) månadens forum-händelse :D
:D

Sorry att jag har hållt er på halster. :oops: Men jag har inte hunnit med! Egentligen hann jag inte idag heller, men jag känner ju pressen! Jag kan nog i princip hålla med om hela Jonny sammanfattning. Först när jag kom lät det ganska trist, men för att få en bättre uppfattning om skillnaderna mellan högtalarna så trimmade jag upp systemet lite snabbt. Det mesta var att ta bort skadliga saker ur rummet. TV och högtalare var väl självklara, men Jonny blev ganska överaskad när vi tog ur verktygslådan och hörde även klart när vi tog ur sattelitmottagaren (viasat). Jag tog även bort oanvända sladdar ur apparaterna. I Jonnys fall var det in till 5103 från en sattelitmottagare och bildkablar ut från 2.1'an. Allt detta gjorde väldigt stor skillnad i mina öron. Vi testade även olika varianter på Jonnys udda lösning till hifimöbel, men det visade sig att det var bäst som det var. Jag tror dock att en Harmonihylla skulle göra underverk!

Efter det testades högtalare och vi var som sagt inte helt överens. Avi lät hårdare (dist) och mindre melodiskt över tid, man tappade lättare intresset för låten musikaliskt en bit in i låten. De var även tunnare i basen. Allt detta i mitt tycke. Jag kan förstå Jonny gillande av Avi's presentation. Disten gav en skärpa åt ljudet och även en viss rock'n'roll känsla. Det ska sägas att Avi inte lät tunnt om man inte jämförde, då lät Katan fylligt basiga med mysig värme långt ner i registret... Alla skillnader var också ganska små. Lite trim i anläggningen med positioner eller ta ur mobiltelefoner/burkar kunde lätt göra större skillnad än högtalarbytet i sig. Min sista åtgärd, att lägga två "mattor" på golvet gjorde t.e.x större skillnad än byte av högtalarna. På det hela taget kan jag säga att med trim/åtgärder så rockade systemet riktigt ordentligt innan jag åkte hem! Jag förstår mycket väl att Jonny behåller dem. Kul med så små burkar (Katan såg ut som jättar i jämförelse.) som rockar på så ordentligt. I Jonnys rum upplevdes basen tillräcklig av oss båda. Säger jag som har Unik i huvudsystemet, så tolka det som ni vill... Men Jonny har faktiskt haft Keltik innan och är ÅNDÅ nöjd! Enligt hans utsago har det aldrig låtit så bra, varken hemma hos honom (t.ex. med Keltik) eller hos handlare, oavsett system! En slutsats jag drar av detta är att source first fungerar och att en installation av ett system betyder mycket mer än vad man har för högtalare!

Avi burkarna imponerade och kostar faktiskt klart mindre än Katan också, mycket bra för pengarna. Halva priset i Jonny's fall! Jag gissar precis som Jonny att de hänger med ett tag till uppåt. Vi testade inte med någon annan källa, så det får förbli en gissning än så länge. Men jag brukar ju tro mycket på källor. :wink:

Till er som kände er oroliga så kan jag meddela att Jonny höll sitt löfte, fika ingick! Jag gissar att han tyckte det var värt det, trots att jag tog tre bullar! Slutet gott, och vad vi vet så spelar han nog skivor där än i denna dag, lycklig under sin korkek...

Min diskografi för testet:
Loke - Vackra människor (Alla som lyssnar köper... Finns här: http://www.lokeloke.se/bestall.php)
Ian Bruce - Jigs, Jives and Jacobites. Live CD från Linn Records, rekomenderar även hans andra på samma bolag.
Sarah Moule - It's A Nice Thought. CD från Linn Records
Rodrigo y Gabriela - Rodrigo y Gabriela (debuten, finns på FLAC hos Tonläget för den som vill lyssna, alla som lyssnar köper...)
Peter Karlsson (och Blå Grodorna) - Några grammofoninspelningar (rekomenderar även "Ett uppträdande" och "Carlsson på scen" Finns här: http://www.petercarlssonblagrodorna.nu/Varaskivor.htm och vissa även på FLAC på Tonläget, Simonssons egna CD)
Blues Traveler - Four
Alison Krauss - Now that I've found you (1987-94)

Jonny spelade lite mer rockiga plattor, särskilt två stycken som var bra, vilka?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 03:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för rapporten.
Av en slump så har jag lyssnat på Rodrigo y Gabriela live i Sthlm.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 03:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Av en slump så har jag lyssnat på Rodrigo y Gabriela live i Sthlm.
Hur var det? Med tanke på plattan så borde det varit jäkligt bra!

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 03:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

O ja, det var toppen. Jag hade ingen aning om vad det var för artister så jag var väldigt nollställd infor spelningen vilket var bra. (Människan överlag har alldeles för lätt av att döma utan fog.)

Rob och Gab spelade bra tillsammans och det svängde som attans. Även om det är viss variation på låtarna så kan det bli lite enformigt efter att tag men det är ändå imponerande hur de bägge behärskar la guitarra.

Det här var ett tag sedan så jag borde kanske lyssna på skivan för att fräscha upp mitt minne.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite OT kanske, men....
Var på Gignosmässan i lördags ute i Kista. Lyssnade bland annat på Sonus Faber, deras ganska stora system för 155 tusen. Makalöst trevligt ljud, vilken nerv, vilket sväng! Medan jag stod där och stampade takten till något klassiskt i det mindre formatet så tänkte jag på er kära Sellerister... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 20:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

OT igen: Lyssnade på Rod & Gab när de var förband åt David Gray på Annexet vid Globen. Hade ingen aning om vilka dom var, men dom gav til och med mer gåshud än huvudartisten. Bra musik, bra drag och överraskande bra ljud i Annexet. Bästa jag hört på en konsert faktiskt! Köpte CD:n direkt efter konserten. Nu är den utlånad och på villovägar hos kompisar eftersom så många gillar musiken. :D

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 20:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

OT igen: Lyssnade på Rod & Gab när de var förband åt David Gray på Annexet vid Globen. Hade ingen aning om vilka dom var, men dom gav til och med mer gåshud än huvudartisten. Bra musik, bra drag och överraskande bra ljud i Annexet. Bästa jag hört på en konsert faktiskt! Köpte CD:n direkt efter konserten. Nu är den utlånad och på villovägar hos kompisar eftersom så många gillar musiken. :D

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Lite OT kanske, men....
Var på Gignosmässan i lördags ute i Kista. Lyssnade bland annat på Sonus Faber, deras ganska stora system för 155 tusen. Makalöst trevligt ljud, vilken nerv, vilket sväng! Medan jag stod där och stampade takten till något klassiskt i det mindre formatet så tänkte jag på er kära Sellerister... :-)

/ B
Det är tydligen många Linninister som också har ett gott öra till Sonus Faber. Borde försöka få möjlighet att höra dom med bra elektronik. Vad var det för några grejer som drev dom?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 22:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Till er som kände er oroliga så kan jag meddela att Jonny höll sitt löfte, fika ingick! Jag gissar att han tyckte det var värt det, trots att jag tog tre bullar! Slutet gott, och vad vi vet så spelar han nog skivor där än i denna dag, lycklig under sin korkek...
:lol:

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 10, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Lite OT kanske, men....

/ B
Det är tydligen många Linninister som också har ett gott öra till Sonus Faber. Borde försöka få möjlighet att höra dom med bra elektronik. Vad var det för några grejer som drev dom?
Kollade aldrig upp det, men troligen något rörsteg. Min erfarenhet är att rörsteg många gånger missar i ljudåtergivning men ändå låter musikaliskt. Trots "blöt och rund" bas kan det ändå låta bra rent musikaliskt. Varför det är så har jag ingen aning om, men intressant är det...
/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00