selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
... Det jag tycker var mest överraskande var att steget mellan Akurate DS och Klimax DS kändes rätt litet. Kanske är det mina öron som inte är bortskämda nog, men visst klimaxen _är_ bättre men inte sååå mycket bättre.
Som jag skrev så har jag jämfört dom tidigare och tyckte då att det var betydligt större skillnad. Kanske bara berodde på skivval?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan en Squeezebox vara i klass med en Movie DI ljudmässigt?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta om det drar iväg OT men SB diskussionerna är ju väldigt spännande.

Jag har själv inte hört SB så ta mina kommentarer för vad de är värda. Det vore ju alldeles fantastiskt om en SB (för ca 2500 kr) kan vara i klass med en Genki/Classic, men rakt ut från lådan tror jag inte det. Dock har folk på Naimförumet kopplat in en SB tillsammans med en Supernait (som har en inbyggd bra DAC) och varit väldigt nöjda och vissa har även bytt ut rätt dyra naim-spelare.

Mitt intryck är att den blir väldigt mycket bättre om man har en bättre DAC (Benchmark verkar väldigt populär) och en bättre strömförsörjning. En tanke som slog ang att naimisterna är så positiva medan Linnisterna inte riktigt är lika förtjusta, kan kanske vara att Linns switchade nätdelar inte går så bra ihop med konventionella lösningar. Iom att SB har en nätdel som inte kan ha kostat många kronor finns kanske risken att den kan störas ordentligt av Linn medan Naims prylar inte har samma negativa effekt?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
En tanke som slog ang att naimisterna är så positiva medan Linnisterna inte riktigt är lika förtjusta, kan kanske vara att Linns switchade nätdelar inte går så bra ihop med konventionella lösningar. Iom att SB har en nätdel som inte kan ha kostat många kronor finns kanske risken att den kan störas ordentligt av Linn medan Naims prylar inte har samma negativa effekt?
Jag trodde att det var just positiva vi var!? Att ge omdömet att den är väl i nivå med en bra CD för 6 ggr pengarna är väl inte att vara direkt kritisk!? Har inte hört Squeezebox:en via digitalutg. så jag har ingen kommentar där. Kanske den är ännu bättre som digital källa?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag skrev "inte riktigt är lika förtjusta" som naimisterna så var det precis så jag menade, dvs en del naimister är så förtjusta att man har tom bytt ut sina vanliga (fina) spelare, medan Linnisterna verkar behålla sina vanliga spelare och du och flera andra verkar vara mer av åsikten att den är väldigt prisvärd men som du själv skriver:

"Den är ändå bra långt under den nivå jag anser vara tillräcklig för att man skall ha lust att lyssna på musik."

Min poäng (eller snarare spekulativa fråga) var dock inte så mycket om vilka som gillar SB mest, utan närmast att väcka frågan om att anledningen skulle kunna vara att Linn systemen stör en produkt med så pass billig nätdel och att det kanske kan vara en orsak till att SB låter bättre i tex en naim rigg?

hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:
En tanke som slog ang att naimisterna är så positiva medan Linnisterna inte riktigt är lika förtjusta, kan kanske vara att Linns switchade nätdelar inte går så bra ihop med konventionella lösningar. Iom att SB har en nätdel som inte kan ha kostat många kronor finns kanske risken att den kan störas ordentligt av Linn medan Naims prylar inte har samma negativa effekt?
Jag trodde att det var just positiva vi var!? Att ge omdömet att den är väl i nivå med en bra CD för 6 ggr pengarna är väl inte att vara direkt kritisk!? Har inte hört Squeezebox:en via digitalutg. så jag har ingen kommentar där. Kanske den är ännu bättre som digital källa?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Min poäng (eller snarare spekulativa fråga) var dock inte så mycket om vilka som gillar SB mest, utan närmast att väcka frågan om att anledningen skulle kunna vara att Linn systemen stör en produkt med så pass billig nätdel och att det kanske kan vara en orsak till att SB låter bättre i tex en naim rigg?
Det kan finnas många anledningar att någon bytt från en apparat till en annan, men jag har svårt att tro att någon med en av Naims bättre CD-spelare bytt till en Squeezebox istället. Möjligen kompletterat med en, vilket är en bra idé, i synnerhet om man har en annan DS-spelare och därmed redan har alla "digital" musik på en server som även en SB kan komma åt.

Om en Squeezebox låter bättre ihop med Naim än ihop med Linn vet jag inte, men den frågan lär snart vara besvarad i och med att Tonläget säljer även Squeezebox och också har en massa Naim-are som kunder.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill påminna om Squeezebox-tråden under övrigt, inläggen här borde kanske flyttas dit?
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2383

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade Andrew någon info om ev kommande uppdateringar av LINN GUI; skivomslag, låttexter etc, och om ev lösningar för Mac-användare?

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00