selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här är ju helt oootroligt!!! Familjen och jag åker till Visby en gång i månaden under min vistelse här i Skåne och när tror ni att Anders bokar in Andew Oattes för en musikalisk afton där Majik CD, Akurate CD, Akurate DS och Klimax DS kommer att jämföras?! Jo, den 31:e Januari kl 18.30, då jag kommer sitta i bilen på väg till Oskarshamn och färjan till Visby... :evil:

Nu har jag iofs hört ovan nämnda produkter tidigare, men det hade varit kul att höra dem igen och ffa mkt intressant att höra hur utvecklingen av styrningen med bla LINN GUI går.

Nåja, ni får ha det så kul, ni som kan! Rapport emotses!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 10:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Synd vi skulle ju åka tillsammans!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tänkte gå dit ikväll, fler?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tänkte men skippar det då jag varit hemma sjuk och måste till jobbet inatt. Får lyssna på grejorna nån annan dag.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att ha varit hemma med feber utan att ha kunnat gå på evenemanget, hur var det? Pratades det om några nyheter?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var inte där så länge, så nån annan kanske kan fylla i (Pejo). Mest anmärkningsvärt var hur bra Squeezeboxen lät.

Hörde inget om några nya produkter tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 14:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur bra lät squeezeboxen? Kvalitetsnivå?:

Genki-kvalite?
Ikemi -kvalite?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:

Genki-kvalite?
Ikemi -kvalite?
Jämförde bara med Majik CD och Akurate DS, så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot tidigare Linn-modeller. Däremot kunde jag konstatera att det var njutbart att lyssna på musik med den (genom Klimax Kontrol och aktiva Akurate 242).

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

:D Var majiken klart bättre!

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Berätta gärna lite mer, typ vilken DA-converter, hur stor skillnad mot övriga produkter etc.
Broccoli wrote:
Patrik wrote:

Genki-kvalite?
Ikemi -kvalite?
Jämförde bara med Majik CD och Akurate DS, så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot tidigare Linn-modeller. Däremot kunde jag konstatera att det var njutbart att lyssna på musik med den (genom Klimax Kontrol och aktiva Akurate 242).

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var rätt okoncentrerad så jag kan inte säga så mycket mer än att Majiken var bättre. Det var Squeezeboxens egen DAC vi lyssnade på.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var ett hyffsat steg upp till Majik CD:n från Squeezebox, men jag håller med om att den är mycket prisvärd. Den är ändå bra långt under den nivå jag anser vara tillräcklig för att man skall ha lust att lyssna på musik. Kanske den tillsammans med annan elektronik och högtaleri kan funka så pass bra att det blir bra nog (läs mindre tydlig elektronik - vilket inte behöver betyda att den behöver låta som om det är otydligt ...).

Det gjordes jämförelser mellan SB:n - Majik CD Akurat CD - Akurat DS och Klimax DS. Jag tyckte inte att skillnaden mellan Akurat DS och Klimax DS var så stor som jag tidigare hört. Övriga skillnader var, som jag tolkar det, ungefär som rapporterats tidiage på forumet.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fast Squeezeboxens största förtjänst är väl att agera som transport? Dvs. att man använder den digitala utgången och kör med extern dac...

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tyckte squeezeboxen var mycket prisvärd. Det var avsevärt sämre än en Majik CD, men kostar ju också 1/10. Anders hade jämnfört med lite andra CD spelare och tyckte den var bättre än en Rega Apollo och ungefär lika bra som Naims minsta modell.

Det skulle vara mycket intressant att ansluta den till digitalingången på t.ex. min Exotik. Det kan nog aldrig bli bättre än en Majik CD, för jag har provat och köra digitalt från CD till försteg och tycker det är sämre än analogt men kanske bättre än med den inbygda DAc:en.

Jag tyckte Klimax DS:en var fullständigt fantastisk. Den är hitills den enda digitala apparat som ger mig samma känsla som när jag lyssnar på en bra LP12:a.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 15:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Trevlig kväll var det!

Magic CD var ju bättre än squeezeboxen men då måste man komma ihåg att det var ett rejält baktungt system den spelades på vilket inte är direkt förlåtande mot de svagheter som finns i en såpass enkel (men bra) produkt.

Det jag tycker var mest överraskande var att steget mellan Akurate DS och Klimax DS kändes rätt litet. Kanske är det mina öron som inte är bortskämda nog, men visst klimaxen _är_ bättre men inte sååå mycket bättre.

Apropå nyheter så frågade vi såklart om det kunde tänkas att det kom en Magic DS. Först var svaret "teoretisk sett - ja", vilket mer eller mindre bekräftades till ett "ja" i diskussionen som följde. - Inte så förvånande kanske ;) Senare fick vi också veta att det "teoretiskt sett" kunde komma en classic ds också. Men givetvis sades det helt utan gissningar på när det kan komma...

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00