Lejonklou wrote:
Ja, man kan verkligen fråga sig varför det är en sån manlig dominans... Sitter just nu och funderar över andra smala intressen och det verkar ju vara så att det är just de tekniktunga som får mest manlig slagsida. Eller? Extrema sporter till exempel brukar ju börja med män men efter ett tag finns en hel del kvinnliga utövare.
När jag jobbade i Linnbutik under 90-talet så hade vi en del kvinnliga kunder som kom in helt på eget bevåg, ofta för att de ville höra hur bra deras favoritmusik kunde låta. Det var väldigt kul med de som litade på sin egen hörsel och på sin förmåga att fatta beslut själva.
Ett mönster som jag tyckte var tydligt under de här 5 åren var att medföljande flickvänner och fruar till män som skulle köpa stereo ofta hade lättare att höra skillnad än sina män. Det gällde framförallt känslomässiga och musikaliska skillnader - medan mannen kommenterade basen och diskanten så kommenterade kvinnan oftare om låten var sorglig etc. En del män var medvetna om detta och tog med sig flickvännen/frun just för att "hon hör så bra".
Kul att du är här, Tingeling!
Tack Fredrik:D
Jag får sträcka på mig i egenskap av kvinna samt att jag är försedd ett gott öra för musikaliska och känslomässiga skillnader i låtarna allt enligt din utsaga Fredrik. Det är ju kul att vi medlemmar av det "svagare könet" är "starkare" på något
Bill50x wrote:
Hon är duktig på det musikaliska så länge jag inte berättar priset, då är det hur mycket rabatt man får som styr
Eftersom jag är ljudnörd OCH kvinna är det inte priset som avgör utan kvaliteten (beroende på hur malförsedd plånboken är förstås

)
Jag är en kräsen qvinna som gillar kvalitet på allt från trosor via mat till bilar och hifianläggningar (som nyligen fått mina öron att fastna för Linnprylar). Det brukar oftast löna sig med kvalitet som håller längre än slit och släng
hardcorelinnie wrote:
Hifi gör en inte mer attraktiv för omgivningen, det höjer inte ens status (ev. det omvända!?), det är helt enkelt inte sexigt! Valet står mellan utgifter för något som man (d.v.s. ofta kvinnan) antar är statushöjande som t.ex. en dyr väska OCH 14 par skor OCH "den där designer-klänningen" och alternativet, en större/bättre musikupplevelse och som dessutom kan slå tillbaka genom att den får en att framstå som nördig.
Alltså i mina ögon finns det inte mycket prylar som slår en häftig hifianläggning (spottar inte precis efter en lambourghini heller men..

) som statuspryl och imp- & sexighetsfaktorn är enooorm..men jag är ju blott en nörd som ni andra här trots att jag ÄR qvinna
henriklh wrote:
Jag vet inte? Skulle kvinnor vara SÅ mycket mer prestigefixerade än män? Jag har svårt att tro det...
Nej där gäller nog demokratisk ordning. Möjligen med övervikt åt det manliga hållet..med alla män som satsar på statusprylar hehe
Inte för att jag är särskilt manhaftig då
"men det är ju inte därför jag är här" utan det är egentligen inte prylarna eller deras status eller utseende som drar i första hand (även om det underlättar

) utan det är faktiskt musik- och ljudupplevelsen..dvs känslan..trot eller ej
henriklh wrote:
Nja... Det är en inkörningsperiod på nya prylar (eller lödningar) med ibland förbluffande stora variationer. Dina saker är redan inspelade för länge sedan. Starta gärna en egen tråd om ämnet
Tack för upplysningen henriklh

Då förstår jag bättre. Ja det kanske blir en eller annan tråd startad av mig framöver..