selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 17:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kollar om det går att blåsa liv i denna tråd. Har sedan några veckor inhandlat mig en egen SB3 för att få igång inläsandet av musik till hårddisk. Måste ju förbereda inför kommande DS spelare när det nu blir...
:)

Har jämfört och testat den på alla tänkbara sätt och till skillnad från andras erfarenheter i denna tråd så är jag väldigt imponerad över prestandan när jag kör den digitalt in till min Movie 05. Koaxiala utgången givetvis, en Ixos kabel och volymreglering avstängd...funkar oroväckande bra och skillnaden mot cd i movien är faktiskt inte stor. Inte så det motiverar att fortfarande köra in o ut den långsamma släden...fniss...men visst, lite tajtare, kanske aningens lättare att förstå komplexa passager etc blir det ju med movien men detta är helt klart en budget DS att börja med.

Provade från början att köra den analogt oxå eftersom den lovordas så mycke för sin analoga prestanda och visst, lite småpoppigt låter den väl men inte är den särskilt roligt kopplad analogt. Känns luddigt och otydligt allt...Finns nog en hel drös cd spelare för under 5 papp som kör ifrån rejält...fast det är ju mitt tyck det! Den digitala utgången har dock sina kvaliteer...även på riktigt krävande musik som Hendrix och liknande så funkar den, är svårmotiverat till varför cd'n ska läggas in i movien istället för att streamas över nätet som sagt.

Uppkopplingen i övrigt har varit med fast nätverkskabel, musiken inlagrad på hårddisk i flac format enligt Linns specar. Samma skivor har använts både till inläsning på dator resp i lyssning...

Jag är i alla fall såld nu på att lagra digital musik på hårddisk. Så smidigt!!!! Hmmm, hur får man loss en Klimax...

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 18:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sitter själv med en SB3 kopplad via optokabel till min Movie DI. En NAS snurrar i andra änden av nätverkskabeln så jag inte behöver ha datorn igång - mkt smidigt.
Har jag missförstått nåt eller kan jag välja om SB'n eller Movie'n ska agera d/aomvandlare (DAC?)? Nån som vet var/hur jag ställer in detta?Jag kopplade bara in den och var glad att det funkade...

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 15:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I och med att du har kopplat in SB:n digitalt använder du Moviens inbyggda D/A, så du behöver inte ändra något.

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 15:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

andkan -> Har du funderat något på att uppgradera strömförsörjningen till din SB? Ska tydligen förbättra prestandan avsevärt...

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar vara den stora nyheten just nu. http://blog.stereophile.com/ces2008/011308wrap/

Ang strömförsörjning till SB3, så läste jag också på deras forum att det ska göra rätt stor skillnad. Det är ju trots allt imponerande att SB3, med en strömförsörjning som inte kan kosta många kronor (förmodar jag) nästan kan mäta sig med Movie di. Förr när man kunde uppgradera strömförsörjningen till Karik och Numerik (till switchade nätdelar) så rekomenderade handlarna att man skulle börja med Karikens (dvs transporten) eftersom den hade störst inverkan på ljudet.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 22:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Har du funderat något på att uppgradera strömförsörjningen till din SB? Ska tydligen förbättra prestandan avsevärt...
Nix, har inte haft några sådana planer och lär nog knappast ske heller. Akurate DS känns mest lockande, SB3 som en bra väg för att komma till skott och få in musiken på hårddisk.
:)

Dock kan jag tillägga att det var rätt stor skillnad gällande hur man vänder kontakten i nätuttaget. Inga nyheter för alla här som är vana vid att koppla rätt men dock var skillnaden rätt radikal hos mig i alla fall på denna maskin...mao så låter det som att nätdelen kan påverka resultaten rätt ordentligt.

Nåja, en kul maskin att komma igång med helt enkelt som faktiskt hade imponerande bra prestanda på digitalutgången.

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar själv på att köpa SB Duet http://www.slimdevices.com/pi_duet.html
samt koppla den till en Tivoli Audio Model Two Blir ju ett fint andra system

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 20:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Anders,
Detta låter intressant. Nu har jag en Movie DI och den har väl ingen digital coax utan enbart optisk. Har du testat hur den funkar för du har ju båda?

Vad menar du med flac .. enligt Linn spec?

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 21:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är också väldigt intresserad utav en squeezebox men vet inte hur man ska/kan koppla den till min Movie DI på bästa sätt..

Och vad är fördelen med att använda sig av "NAS" disk som alla snackar om? Kan man inte bara ha en vanlig hårddisk?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 03:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gazeta wrote:
Är också väldigt intresserad utav en squeezebox men vet inte hur man ska/kan koppla den till min Movie DI på bästa sätt..

Och vad är fördelen med att använda sig av "NAS" disk som alla snackar om? Kan man inte bara ha en vanlig hårddisk?
1. Med en toslink (optisk digitalkabel) för Squeezebox har väl en sådan utgång(?). Köp inte den billigaste bara, räkna med 400kr och uppåt.

2. NAS är något man måste ha helt enkelt. Begreppet NAS betyder datalagring åtkomlig över ett nätverk, en PC med dess inbyggda hårddisk är också NAS. Fast det som folk menar med NAS här är en nätverksansluten hårddisk, fördelen med det är att man inte behöver ha sin PC igång. Med Klimax DS så har man väl funnit att en bra nätverksansluten hårddisklösning ger bättre ljud än från en PC men med Squeezebox så har det väl mindre betydelse. http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage
Squeezebox kan (till skillnad från Linn) spela internet-radio, för det behöver man ingen NAS utan då räcker det med att den är ansluten till internet.

Edit: Både SB och Linns DS behöver ha kontakt med vad som kallas server. Det är programvara som installerats och är igång antingen i en vanlig persondator eller i en hårddisk med nätverksanslutning. Det senare är ju också en dator med hårddisk kan man väl säga (till skillnad från externa HD med USB som bara går att använda om dom är anslutna till en dator).

Last edited by stefan on Sat Jan 26, 2008 14:01, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 04:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Känns nästan som att man är tvungen köpa en sån där squeezebox!
Har inte hunnit skaffa speciellt mkt cd skivor heller så för den delen är det optimalt.
Det jag oroar mig för är såklart att man ska tappa det fina ljud man har nu! Men om man bara kör flac borde det ju fungera....kanske.
Hade varit enormt kul attt testa den hemma.

Tack för svaret stefan!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 15:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Gazeta wrote:
stefan wrote:
1. Med en toslink (optisk digitalkabel) för Squeezebox har väl en sådan utgång(?). Köp inte den billigaste bara, räkna med 400kr och uppåt.
Roger wrote:
Nu har jag en Movie DI och den har väl ingen digital coax utan enbart optisk. Har du testat hur den funkar för du har ju båda?

Skulle tro att coax är mycket bättre än optisk OM den digitala signalen är bra (typ SB3) eftersom den optiska omvandlingen brukar generera mer jitter. Har man en kass digitalsignal kan kanske optiskt vara bättre eftersom inga störningar kopplas in elektriskt.
"Med en bra NAS så låter det bättre än en Rega Apollo CD!" skriver Tonlaget om SB3 med den analoga utgången.
Roger wrote:
Funderar själv på att köpa SB Duet http://www.slimdevices.com/pi_duet.html

Jag också...den verkar cool!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 15:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Undra vad som räknas till en bra NAS och vad en sån kostar, sett att en del är ganska dyra.. Beror iof på hur mkt man vill kunna lagra.

Post subject: Bra NAS?!
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 18:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Frågan -Vad är en bra NAS? är fullt befogad.

En bra NAS, ur ett datorperspektiv, kan väl mätas i redundans(feltoleranta diskar etc), throughput, stabilitet, konfigurationsmöjligheter mm.

Men av deras citat:
"Med en bra NAS så låter det bättre än en Rega Apollo CD!"

så verkar det som att dom att en bra NAS skulle bidra till ett bättre ljud ur Squeezebox'en, vilket i mina öron verkar helt befängt.

Lite info och historik.
--
NAS är för det första ett koncept som först dök upp på marknaden för att man ville hitta en billigare lösning till "File and print" som det brukar kallas.

Istället för att köpa en server med raidkort(för att få feltolerans på hårddiskar) och ett operativsystem för att tillhanda hålla en relativt enkel funktion så ville man göra en billigare enklare lösning, NAS.

En NAS-burk är i någon mån en slimmad dator med ett mer ändamålsspecifikt operativsystem. Oftast Linux-/BSD-varianter men även strippade versioner av windows 2000 och 2003.
--

Dom flesta av oss här har en eller annan uppfattning om saker som kan påverka ljudet i en hifi-anläggning, vissa svårare att förklara en andra.

Att det är skillnad på vilken väg man har högtalarkablarna mm. Sånt som låter som riktigt hokuspokus för gemene man, men kan faktiskt göra skillnad.

I NAS fallet så är vi dock på en annan nivå.

1. Du har hårddiskar/raidkort med inbyggt stöd för att detektera ev läsfel
2. Datat flyttas generellt över protokollen NFS eller SMB (mfl) med viss felkontroll
3. NFS och SMB är applikationsprotokoll (nu är vi inne i OSI-modellen :)) som båda använder sig av TCP som också har paketverfiering.
4. TCP körs ovanpå IP, paketverifiering once more.
5. Detta körs uteslutande på Ethernet, länklager, även här med felhantering.

Visst, i ett nätverk finns det andra parametrar att ta med.
Fördröjningar, omsändningar, jitter mm. Kontentan är dock antingen kommer datat fram eller så gör det inte det.

Så länge som nätverket och NAS'en klarar av att leverera datat så snabbt som squeezebox'en behöver det, så ska det inte vara någon skillnad.

/Johan

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken skitpryl! Har precis packat upp en här hemma.

...men inte f_n är det bara att plugga in den. Jag tog
för givet att det följde med en trådlös sändare och
inte bara en trådlös mottagare... F**k! :evil:

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 914 Next

All times are UTC+02:00