ulfbnilsson wrote:
Mitt intryck har alltid varit att ju bättre högtalare man har, ju mer hör man från källan som tex stämmor, bagång, cymbaler etc
Det finns naturligtvis mycket att säga i en sån här tråd... Jag försökte undvika det, men lyckades inte helt.
Den som tänker som ovan citat har nog inte uppfattat musik på samma sätt som jag. För mig är det precis detta som source first
INTE handlar om. D.v.s. att man fattar att de "20%" bättre ljud man kan få ur en "5%'ig" källa aldrig kan jämföras med att byta till en "20%'ig" källa, med samma utrustning "nedströms". Hur imponerande dessa 20% än må verka när man hör "det helt annorlunda" ljudet. Det är bara när man:
1. Jämför högtalare, men inte källor.
2. Jämför källor av liknande kvalitet. (En Pioneer CD mot en Panasonic CD, hörde någon skillnaden?)
3. Själv har köpt och betalat dyrt för nya högtalare. Eller, mest troligt.
4. Inte har fattat tunedem.
Bara då kan man
på allvar bli imponerad av dessa 20%. Annars vet man givetvis vad det är frågan om, en detaljputsning.
För mig så finns det (i princip) bara tunedem.
Antingen så är det bättre eller så är det sämre, ALLT enligt tundem. Visst kan man nämna ljud och annat runtikring, kan vara inressant, men det är otroligt sekundärt.
Bra ljud är lika viktigt för musik som snygg färg är för vägegenskaperna på en bil. Körglädje får man inte med Ferrariröd färg på sin Trabant. Snygg yttre nyans kan det bli, men köregenskaper, prestanda och känslor som gör dig glad? Knappast...
"Men jag är inte ute efter det" säger vissa,
"jag vill ha en snygg nyans, det är viktigast för mig." OK, jag vet att det finns folk till allt, men jag brukar hålla mig borta från den sorten!
I allmänhet så är det så att om man går ett steg ner på källan så kan man
aldrig kompensera det med bättre högtalare. Oavsett hur mycket man tar i!
Prova med en teoretisk anläggning med Klimax DS, Klimax Kontrol, 2x klimax Solo, Ninka. Source first, relativt högtalarna. (Har tagit i på förstärkarsidan för att det ska kunna funka med dyra högtalare.) Vad ska vi ta till för högtalare för att detta system ska bli bättre med en Akurate DS som källa? Nån på forumet som vet? Tror någon på fullt allvar att en ens Komri hjälper?
Om vi vill vara lite " LK Old School", så kan vi ta ett system som: Karik III, Kairn, LK280, Keilidh. Byt ut Kariken mot Mimik II och vad ska man ta till på högtalarsidan för att fixa det prestanda tappet? Även om du tar till storsläggan i form av 4xKlout, aktiva Keltik så funkar det naturligtvis inte. Verkligheten kommer man inte undan, hur gärna man än vill. Det går inte att hela livet försöka göra om verkligheten, för att man lärde sig fel sak när man var barn av en korkad omvärld (förälder?) som inte visste bättre. Det kommer inte att lyckas. "Source first" låter sig inte rubbas!
Tvärtom gäller givetvis, om man går upp ett snäpp på källan så kan man göra nästan vad som helst efteråt och det kommer i alla fall att vara bättre! Källorna är dessutom nästan alltid billigare än slutsteg/högtalare, så det är ännu ett skäl att lägga pengar där.
Om vi vill vara lite tekniska (som jag brukar vara när jag pratar med högtalarfixerade ingenjörer) så kan vi jämföra med andra liknande system. Låt oss säga att du ska mäta en väldigt känslig elektrisk signal. Vad lägger du pengarna på i mätutrustningen? Jämför igen dessa system:
1. Mätprob, 12 000 kr, mätförstärkare 8000 kr, 5" monokrom CRT skärm på ett gammalt oscilloskop för 500 kr.
2. Mätprob 500 kr, mätförstärkare 5000 kr, 24" 2400x1600 TFT skärm med "superduper" färgkalibrering för 15000 kr.
Med vilket system mäter du mest rätt? Med vilket system får du bäst uppfattning om vad mätvärdet är i din mätpunkt? Med hjälp av detta exempel är de flesta överens om att "source first" gäller. Jag har aldrig stött på någon som tror att alternativ 2 är bäst. Snyggast och mest imponerande vid en första anblick, det är det alltid, men
aldrig bäst. Om jag nu säger att ett musik/hifi system inte är något annat än ett mätsystem för vad som finns på skivorna/filerna, hur många håller med mig då?
I USA är man bra på att lansera korkade idéer för att förvirra massorna och sedan efter ett tag helt plötsligt komma med: "Detta är bara en teori av många, ingen kan säga säkert vem som har rätt. Jag tror på min grej, så får du tro på din." Låt inte detta hända med tunedem och source first! Det är nämligen inga alternativa teorier, det är FAKTA!
Det finns (enligt mig personligen) inget utrymme för tokerier om "balanserade system" m.m. om vi är här på forumet för att få så bra musik för pengarna som möjligt. Det är i alla fall därför jag är här. Det är nämligen mitt intresse. Jag älskar att ha musik i mitt liv, närvarande i min vardag. Jag vill ha den bästa/mesta möjliga musik jag kan ha råd med, efter att min familj har mat för dagen och rimliga bekvämligheter. Sån är jag. Men jag kanske har vinglat in i fel forum?
PS. Stefan, varje gång du hör 242, vad är det då du egentligen hör? Jo, en hel kedja givetvis, och kanske är det inte 242 som är "bra" i den kedjan? Jag själv har aldrig hört 242, eller ens Komri låta så bra (med digitalt) som Majik 140, den gången som Klimax DS drev 140:orna. Vad var det som var bra då?

DS.