selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 05:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har varit med om en underlig demo där detta var mycket tydligt. Vi skulle gör a CD-spelarjämförelse och hade kopplat upp Kinos/C200/Akurat242/2xAkurat221 och började från Genki. Alla närvarande var i det närmaste chockade. Det lät klart otillfredsställande - på alla sätt. Samma sak med Ikemi som annars sällan gör bort sig och som jämfört med det mesta annat är riktigt bra! Med Undisk SC funkade det sådär medan med Unidisk 2.1 så började det låta rikigt bra och med Undidsk 1.1 så satt det som en smäck. Precis så bra som man kunde förvänta sig.

Kan en "source-last upplevelse" kanske likställas (!) med en "nära döden upplevelse"? :wink: (kunde inte låta bli)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Till Erik:
Vilken CD-källa har du själv nuförtiden?
Jag vet att du gjorde en jämförelse mellan CDS3 och CD12 för länge sedan. Jag antar att du ägde CDS3:an?
Har Naim något i närheten av Klimax DS?
Har du aktiverat dina DBL:er med Nap500?
Du får lägga upp en medlemspresentation med bilder...
Jag är inte så exibitionistisk men jag har en CD555 idag. Jag har haft den i ett år och tvekade länge men skulle ha svårt att vara utan den idag. Det är ett stort steg upp från CDS3. Jämförelsen gjordes i ett Naimsystem så den ska tas med en saltgruva, men jag föredrog CDS3.

Om Naim har nåt i närheten av Klimax DS är redan tekniskt sett hänvisats till. Prestandamässigt skulle jag gärna prova den mot en trippelfemma 8) .

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CD555!
Coolt!
Synd att inte Linn gör lika snygga apparater som Naim.
Självklart är det innehållet som räknas, men utseendet och känslan som en produkt förmedlar tycker jag oxå är viktig.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört Eriks system o kan bara säga att 555an är grym.
Föga förvånande låter ett BRA Naimsystem helt underbart.
Snyggt är det med :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 07:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det som du tycker är konstigt med frågan? Jag tycker snarare att den är väldigt relevant och intressant för oss som lyssnade på Linn på den tiden när dessa produkter var top of the line.

Jag tycker att det som är konstigt är att om det är så att Karik låter sämre med Keltik är Keilidh, varför demade man så ofta Karik med Keltik och man såg i broschyrerna från den tiden ofta att Linn föreslog det systemet.

Man borde ju istället varit väldigt tydlig med att den högtalaren enbart är anpassad för deras LP12:a. För om dessa väldigt dyra högtalare skulle råka hamna i ett system med en Karik, då är det ju en tabbe eftersom kunden får ett sämre system än man valt att köpa en Keilidh istället. Är inte detta en väldig tabbe av Linn och av de handlare som demade sådana system?

Jag kan dock nämna att jag för ett tag sedan testade en Karik i ett väldigt avslöjande system. Det bestod av Mark Levinssons värstingar och Sonus Fabers Stradivaris (av många ansedd som världens bästa högtalare). Det var inte så att jag hade tänkt köpa de prylarna utan mest för skoj skull för att se hur Kariken stod sig mot en DCS. Vad som slog mig var dock att Kariken gjorde inte alls bort sig och det var oerhört mycket roligare att lyssna på den i det systemet än hemma med ett par Ninkas. Jag hörde massor av instrument och stämmor från den jag inte hört tidigare och det blev också ett jäkla drag i musiken. Med en bättre källa så hade det ju givetvis blivit betydligt bättre, men ändå, även med en relativt medioker cd spelare så lät det väldigt tilltalande.
Lejonklou wrote:
Konstiga frågor. Hur kan det vara en tabbe att göra en bättre högtalare? Som jag sa så tycker jag att Keltik låter prima med en tillräckligt bra källa.

Om du läser Linns litteratur från den tiden så skrev de gång på gång att de rekommenderade att man börjar med den bästa källa man har råd med och sedan väljer resten av komponenterna.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Din fråga löd så här:
Quote:
tycker du att Linn gjorde en riktig tabbe som utvecklade keltiks
...vilket du själv rubricerade som "kanske provocerande". Jag tyckte den var enbart konstig.

Som jag sedan påpekade så talar jag enbart för mig själv vad gäller hur jag upplevde min Karik i olika system. Andra har berättat om liknande upplevelser med Unidisk SC och Ikemi, som ju båda är bättre än en Karik, så kanske är jag inte helt ute och cyklar. Det är dock ingen som kräver att du ska tro på det eller tycka likadant.

Förresten såg jag aldrig att Linn demade eller rekommenderade att köra något annat än bästa möjliga källa till aktiva Keltik. Hade de kört maxade Keltik med enbart Karik hade jag reagerat.

Han som kopplade in sin Ipod i Linns referenssystem tyckte förresten att det lät jättebra.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen måste man inse att hur duktiga och ärliga Linn än är i sin strävan att utveckla produkter så är de dessutom ett affärsdrivande företag. När Karik-Numerik kom så var det en dyr spelare och bättre än (nästan) allt som fanns då. Givetvis var man tvungen att dema den med all annan topputrustning, speciellt med tanke på sin source first-filosofi som hela företagets grund stod påp och var byggd kring.
Att dåtidens tolva var överlägsen insåg man nog.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00