Vad är det som du tycker är konstigt med frågan? Jag tycker snarare att den är väldigt relevant och intressant för oss som lyssnade på Linn på den tiden när dessa produkter var top of the line.
Jag tycker att det som är konstigt är att om det är så att Karik låter sämre med Keltik är Keilidh, varför demade man så ofta Karik med Keltik och man såg i broschyrerna från den tiden ofta att Linn föreslog det systemet.
Man borde ju istället varit väldigt tydlig med att den högtalaren enbart är anpassad för deras LP12:a. För om dessa väldigt dyra högtalare skulle råka hamna i ett system med en Karik, då är det ju en tabbe eftersom kunden får ett sämre system än man valt att köpa en Keilidh istället. Är inte detta en väldig tabbe av Linn och av de handlare som demade sådana system?
Jag kan dock nämna att jag för ett tag sedan testade en Karik i ett väldigt avslöjande system. Det bestod av Mark Levinssons värstingar och Sonus Fabers Stradivaris (av många ansedd som världens bästa högtalare). Det var inte så att jag hade tänkt köpa de prylarna utan mest för skoj skull för att se hur Kariken stod sig mot en DCS. Vad som slog mig var dock att Kariken gjorde inte alls bort sig och det var oerhört mycket roligare att lyssna på den i det systemet än hemma med ett par Ninkas. Jag hörde massor av instrument och stämmor från den jag inte hört tidigare och det blev också ett jäkla drag i musiken. Med en bättre källa så hade det ju givetvis blivit betydligt bättre, men ändå, även med en relativt medioker cd spelare så lät det väldigt tilltalande.
Lejonklou wrote:
Konstiga frågor. Hur kan det vara en tabbe att göra en bättre högtalare? Som jag sa så tycker jag att Keltik låter prima med en tillräckligt bra källa.
Om du läser Linns litteratur från den tiden så skrev de gång på gång att de rekommenderade att man börjar med den bästa källa man har råd med och sedan väljer resten av komponenterna.