selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

Välj samling, större eller mindre som i sin tur påverkar din linn rigg.
500 skivor 46%  46%  [ 18 ]
1000 skivor 54%  54%  [ 21 ]
Total votes: 39
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Som jag skrev i tidigare inlägg jag börjar inte digga Vikingarna eller Opera eller Country eller annan musik jag inte gillar bara för att jag hör den via en LP12 eller Klimax DS etc etc.....
Vikingarna kan jag väl förstå, men "Opera eller Country"??? Jag har en känsla av att du inte har lyssnat på (exempelvis) David Allan Coe på en bra anläggning :P Jag är övertygad om att du snabbt skulle revidera det där påståendet ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Mindrunner wrote:
Som jag skrev i tidigare inlägg jag börjar inte digga Vikingarna eller Opera eller Country eller annan musik jag inte gillar bara för att jag hör den via en LP12 eller Klimax DS etc etc.....
Vikingarna kan jag väl förstå, men "Opera eller Country"??? Jag har en känsla av att du inte har lyssnat på (exempelvis) David Allan Coe på en bra anläggning :P Jag är övertygad om att du snabbt skulle revidera det där påståendet ;)
Han är ett dåligt exempel som man uppskattar på vilken anläggning som helst! :lol:

"The Perfect Country And Western Song" sammanfattar ju hela genren på att underbart sätt.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Mindrunner wrote:
Jag kan njuta av musik på sämre anläggningar inga problem hör jag en bra låt så är det en bra låt men den låter ju bättre på en bättre anläggning det är väl inte så konstigt?

Men att man inte kan "förstå" låten då måste det vara en väldigt dålig anläggning men jag har förståelse för att alla kanske inte kan uppfatta vad som spelas på en "sämre" anläggning men jag tycker det är lite underligt bara men det beror ju på vad vi definerar som sämre anläggning

Med musikstilar man redan är bekant med är min uppfattning att man inte behöver en extraordinär ljudanläggning för att uppskatta en bra låt. Däremot med grejer som man inte är så van med hjälper det väldigt mycket att ha en anläggning som förmedlar den känsla musikerna velat få fram av den musik de framför (så kan man nog definiera en bra anläggning f.ö.).

Jag börjar inte digga Vikingarna heller när jag hör det på en riktigt bra anläggning, snarare är det ännu hemskare eftersom det framgår med all tydlighet vilket skräp det är de spelar ;) men det finns åtskilliga artister och band som jag fattat vad "grejen" är med först när jag hört/sett dem i ett sammanhang som visar på det. Det är som att se en artist live och först sen fatta varför låtarna på skivan är bra.
Absolut motsätter mig inte det klart att det är lättare på en bättre anläggning men att inte förstå musiken alls är ju en annan femma det var det jag menade...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Mindrunner wrote:
Kanske är möjligt men jag tvivlar :wink:

Den enda jag kan med som flörtar lite med country är Mark Knopfler

Därimot är ju många country gitarrister otroligt skickliga är inte lätt att spela avancerad country

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu kanske det vart ett lite annat ämne men vart går gränsen för en tune-dem anläggning? Eller när det inte går att följa med i musiken?

Rega P1-Intek-index? eller Linn Axis-Intek-katan?
eller Genki-Kolektor-LK140-Ninka? eller en Arcam cd & förstärkare med monitor audio högtalare eller ett On-Off Pioneer paket? osv osv...

Vad är den "lägsta standarden" som du skulle kunna "leva med"

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Nu kanske det vart ett lite annat ämne men vart går gränsen för en tune-dem anläggning? Eller när det inte går att följa med i musiken?

Rega P1-Intek-index? eller Linn Axis-Intek-katan?
eller Genki-Kolektor-LK140-Ninka? eller en Arcam cd & förstärkare med monitor audio högtalare eller ett On-Off Pioneer paket? osv osv...

Vad är den "lägsta standarden" som du skulle kunna "leva med"
För att inte kapa tråden så tar jag upp en ny här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4023

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 12:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inget enkelt svar på frågan, tycker jag.

Däremot är det ju trist med HiFi-dåren som har typ 5 skivor (varav 3 är olika utgåvor av Jazz på stampen). Lika trist är skivsamlaren, 3000 skivor och helt kass anläggning.

Lagom blandning för mej.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 14:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Påminner mig om en gång jag besökte High Fidelity i början av nittiotalet, då Göran Rudling drev verksamheten. Linn hade precis kommit ut med första versionen av Karik, som dessutom krävde en Numerik för att kunna spelas. En combo som gick loss på sådär 45 papp, då... Var väl nästan mer än den tidens topp-12:a. GR demade underverket med nån Beethoven pianokonsert som endast fanns utgiven på CD. Denna platta gjorde att han själv bara var tvungen att skaffa en Karik/Numerik för att kunna avnjuta den.
En sann musikentusiast, eller en Linnimportör med för mycket pengar? :?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är så Glad för DS-spelarna! Annars hade jag förr eller senare blivit tvungen att köpa en CD-spelare för 20' + till en "samling" på kanske 30 plattor... fatta vad ni hade mobbat mig :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bli en ganska fin kontrast mellan spelare och musiken där
145.000 för en Klimax DS och 0kr för piratnedladdad musik :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blom wrote:
Påminner mig om en gång jag besökte High Fidelity i början av nittiotalet, då Göran Rudling drev verksamheten. Linn hade precis kommit ut med första versionen av Karik, som dessutom krävde en Numerik för att kunna spelas. En combo som gick loss på sådär 45 papp, då... Var väl nästan mer än den tidens topp-12:a. GR demade underverket med nån Beethoven pianokonsert som endast fanns utgiven på CD. Denna platta gjorde att han själv bara var tvungen att skaffa en Karik/Numerik för att kunna avnjuta den.
En sann musikentusiast, eller en Linnimportör med för mycket pengar? :?
Båda delar skulle jag tro - men det är förvånansvärt många konsumenter som har bra tolvor samt bra CDspelare så de är uppenbarligen entusiaster.
All musik finns ju inte på bägge medierna.

Annars är väl denna diskussion om vad som är viktigast orellevant, varför skulle det vara fel att ha massor av skivor/enkel 3k Sonystapel eller fel att ha 5skivor som man njuter på sitt enmiljonsystem?

Om jag fick en KlimaxDS, topptolva, 8 Solo/aktiva Komrifilter installerat hemma hos mig skulle jag LÄTT kunna välja ut 10CD/10LP o leva lyckligt resten av livet. Man skulle ju ALDRIG tröttna på att köra dessa om o om igen :D

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00