selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kollade på CDON - den Kraftwerkplatan vi spelade är det en DVD?
Står:
Kraftwerk
Minimum Maximum (2DVD) (Musik-DVD)

Var det inte en CD med?
Det var en CD/SACD-hybrid (EMI 334 996 2; annat nr. på förpackningen: 94633 49962). Det verkar som den inte finns överallt. Jag köpte den på Ginza, men de har den inte längre.

http://www.amazon.co.uk/Minimum-Maximum ... B000F7CKGU

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag beställde dubbel CDn från CDWOW för exakt åtta dagar sedan. Hade en liten rabattkupong så jag fick det för totalt 148:-.

Minimum - Maximum finns både i DVD och CD utgåva.

The long-awaited 2 x DVD companion release to the recently acclaimed 2 x CD live set - This is the first ever official document of Kraftwerk's legendary live show.
* Features two hours of visually stunning live performances from the band's 2004 world tour, filmed and recorded with Kraftwerk's legendary precision in DTS 5.1 surround sound
* Features a bonus video for "Aerodynamik" filmed live at the MTV Europe Video Music Awards
* Packaged as a 6-panel foldout with outer slipcase.

Numbers: http://boss.streamos.com/wmedia/astralw ... ers_hi.asx
The Robots: http://boss.streamos.com/wmedia/astralw ... ots_hi.asx
The Model: http://boss.streamos.com/wmedia/astralw ... del_hi.asx

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
Jag menade bara att linn bränner ju inte 25000 bara för att det se coolt ut!
Tänk, men det tror jag! För det coola utseendet säljer fler apparater pga image och status. Inget fel med det, har man råd är det väl kul med lite snygga apparater också. Om 20 år kommer en CD12:a att vara snygg, hur många apparater kan man säga detsamma om?

Naturligtvis kan stabiliteten etc som uppnås med denna typ av "låda" ge positiva effekter när det gäller ljudet. Men ser man historiskt på det hela brukar ganska snart en state-of-the-art återgivare överglänsas av en mycket billigare lösning. Det handlar inte alls om att bättre komponenter och tekniska lösningar kommer fram utan att konstruktörerna ofta(st) löser ett problem på ett effektivare sätt.

Vad som brukar vara bättre på tidiga dyrare lösningar är stabilitet och funktionalitet. Tidigare så bestod en förstärkare ofta av (jag menar nu allmänt, inte bara Linn) stora och tunga transformatorer, mängder av likaledes stora kondensatorer. Alltsammans krävde mycken kylning och sammantaget blev det en stor, tung och kraftigt byggd apparat. Gör man en sådan kostar den flis och att då plocka in högkvalitativa omkopplare, anslutningar osv var en liten del av slutsumman.

Men efterhand lyckas man prestera likalydande goda återgivare med långt enklare medel och när då apparaten inte längre är non-plus-ultra så kommer inbesparingar på mekanik osv. Och med prisbesparingen kommer plastlådor, alla omkopplingar och volymreglering via en flipprig fjärris och trist menyhantering....

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lustigt, jag diskuterade fakriskt Klimaxlådornas tillkomst med Kalle på HF idag! Enligt honom så kom LINN på idén med en aluminiumlåda när man utvecklade CD12:an och önskade ett utseende (!), som även skulle gå hem i highend-kretsar, ffa i Japan. I efterhand upptäckte LINN:s ingenjörer att lådan inte bara var snygg, utan även hade ljudmässiga fördelar! Dessutom sålde LINN långt fler CD12:or än de hade räknat med...

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Naturligtvis kan stabiliteten etc som uppnås med denna typ av "låda" ge positiva effekter när det gäller ljudet. Men ser man historiskt på det hela brukar ganska snart en state-of-the-art återgivare överglänsas av en mycket billigare lösning.
Så många CD-spelare som överglänser CD12:an känner då inte jag till...
Bill50x wrote:
Vad som brukar vara bättre på tidiga dyrare lösningar är stabilitet och funktionalitet.
Faktum är att state-of-the-art-prestanda (i elektronikprodukter ofta) kräver byggsätt á la Linn:s kimax serie. Jag är inte alls förvånad eftersom jag sett dyl. konstruktioner åtsklilliga ggr, men i andra sammanhang och då har det inte varit för att prylarna skall se dyra ut eller kännas tunga. Det har faktiskt varit så att man valt dyl. byggsätt för prestandan och sett vikten som ett allvarligt problem (d.v.s. byggsättet är i dessa sammanhang ett nödvändigt ont).

Det är ändå en aning förvånande om Linn inte kände till byggsättets prestandamässiga fördelar då det (om jag inte missminner mig) funnits konstruktörer hos Linn som tidigare konstruerat millitär elektronik.

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00