TMV wrote:
Jag menade bara att linn bränner ju inte 25000 bara för att det se coolt ut!
Tänk, men det tror jag! För det coola utseendet säljer fler apparater pga image och status. Inget fel med det, har man råd är det väl kul med lite snygga apparater också. Om 20 år kommer en CD12:a att vara snygg, hur många apparater kan man säga detsamma om?
Naturligtvis kan stabiliteten etc som uppnås med denna typ av "låda" ge positiva effekter när det gäller ljudet. Men ser man historiskt på det hela brukar ganska snart en state-of-the-art återgivare överglänsas av en mycket billigare lösning. Det handlar inte alls om att bättre komponenter och tekniska lösningar kommer fram utan att konstruktörerna ofta(st) löser ett problem på ett effektivare sätt.
Vad som brukar vara bättre på tidiga dyrare lösningar är stabilitet och funktionalitet. Tidigare så bestod en förstärkare ofta av (jag menar nu allmänt, inte bara Linn) stora och tunga transformatorer, mängder av likaledes stora kondensatorer. Alltsammans krävde mycken kylning och sammantaget blev det en stor, tung och kraftigt byggd apparat. Gör man en sådan kostar den flis och att då plocka in högkvalitativa omkopplare, anslutningar osv var en liten del av slutsumman.
Men efterhand lyckas man prestera likalydande goda återgivare med långt enklare medel och när då apparaten inte längre är non-plus-ultra så kommer inbesparingar på mekanik osv. Och med prisbesparingen kommer plastlådor, alla omkopplingar och volymreglering via en flipprig fjärris och trist menyhantering....
/ B