selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 24 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så här ser det ut på skärmen på Linns sajt

Image

och det verkar inte vara några större problem att söka upp en given CD. Om det finns något smart söksystem eller om man måste scrolla genom tre tusen CD´s för att lyssna på Kalle Örnemark framgår dock inte :-)

Själv lyssnar jag alltmer antingen på vinyl eller direkt från datorn (har ett externt usb-ljudkort placerat vid "stereon"). Numera spelar jag oftast en CD endast en gång, då jag rippar den till disk.

Att rippa en cd kan ta från 5-20 minuter beroende på programvara och säkerhet vid rippen.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 15:15 
Moderator
Moderator

Att läsa in en skiva till hårddisken tar väl 10 minuter. En tid jag gärna tar mig mot att i utbyte ha en digital perfekt backup av min musik! Skivkvällen blir väl inte värre än att någon får sitta med en laptop och läsa in de nya plattor som ska spelas.

Jag antar att det kommer finnas mediaservers (Twonkeymedia) som dels kan hantera egenskapade playlists, men samt även kan presentera playlists baserat på filstruktur, artistnamn, låtnamn, genre mm. Kommer bli kanonbra, om man bara ser till att tagga upp musiken man läser in rätt. Vilket i och för sig löses med automatik via freedb om man läser in på rätt sätt.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag antar att det kommer finnas mediaservers (Twonkeymedia) som dels kan hantera egenskapade playlists, men samt även kan presentera playlists baserat på filstruktur, artistnamn, låtnamn, genre mm. Kommer bli kanonbra, om man bara ser till att tagga upp musiken man läser in rätt. Vilket i och för sig löses med automatik via freedb om man läser in på rätt sätt.

Jo om skivan finns i freedb databas varit med om det massor av gånger att de inte har med skivan då får man skriva in infon manuellt.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gracenote har tydligen en tjänst, Gracenote Music Enrichment™ ,som erbjuder all den info jag efterlyste tidigare:
Quote:
...delivers contextually relevant data to end users as they are enjoying music. This includes not only lyrics but also artist biographies, artist contemporaries, album cover art, album reviews, and album notes.
http://www.gracenote.com/business_solutions/lyrics/

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga jag ställer mig, och säkert några av er andra också: Kommer man att kunna låta bli att (olagligt) kopiera musik, när detta nu inte längre innebär en försämring såsom brända cd-skivor har gjort (i synkrona cd-spelare)?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte jag heller tror jag. Men det känns inte bra för det går inte ihop med min bild av mig själv som en snäll och laglydig person ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
En fråga jag ställer mig, och säkert några av er andra också: Kommer man att kunna låta bli att (olagligt) kopiera musik, när detta nu inte längre innebär en försämring såsom brända cd-skivor har gjort (i synkrona cd-spelare)?
Nej, såklart inte. Någon borde öppna en FLAC-hub på DC++

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns inte redan då?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Det finns inte redan då?
Det finns en del "hifi"-hubbar men de är ofta privata och inte så lätta att hitta. Men många delar ut en hel del flac ändå *host* *host*....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skulle säkert kunna vara så att på vissa forum skickar man PM till varandra om FTP-Servers med FLAC och med lösen och på så vis delar man med sig utan att behöva vara på DC++ Det kan säkert vara att man på vissa jobb redan har en stadigt växande samling FLAC alla intresserade tar med sig sina externa hårddiskar dit och delar med sig av perfekt rippade CDs. Men det är ju lika olagligt det såklart

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I see. Ja, jag lär väl hinna lära mig till den dagen jag själv skaffar nån slags DS.

Min fromma förhoppning är att digitalmediet så småningom kommer att gå förbi vinylen i pris/prestanda-förhållandet.* Så att även vi som vill maxa musikaliteten äntligen också kan slippa knaster och dist :)

*För att inte få Bill på mig här menar jag alltså prestanda i form av vad man faktiskt får ut genom att spela det som finns på marknaden (om denna varierar pga. av olika mastringar eller något annat spelar alltså ingen roll).

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
I see. Ja, jag lär väl hinna lära mig till den dagen jag själv skaffar nån slags DS.

Min fromma förhoppning är att digitalmediet så småningom kommer att gå förbi vinylen i pris/prestanda-förhållandet.* Så att även vi som vill maxa musikaliteten äntligen också kan slippa knaster och dist :)

*För att inte få Bill på mig här menar jag alltså prestanda i form av vad man faktiskt får ut genom att spela det som finns på marknaden (om denna varierar pga. av olika mastringar eller något annat spelar alltså ingen roll).
:mrgreen:

Ingen skulle vara gladare än jag om den digitala tekniken utnyttjades till fullo så att vi fick den kvalitet som systemen faktiskt tillåter. Att man idag lägger pengar på analog avspelning och köper vinyl är ju just ett utslag av att man totalt sett får bättre ljud på så sätt. I detta läge (och alla andra lägen) är det verkligen "source first" som gäller!

Men, det är stor skillnad mellan att jämföra om man får bäst ljud/musik genom att spela vinyl eller CD eller att jämföra om vinyl/analogt är bättre eller sämre än CD/digitalt som teknik betraktat. Man måste hålla isär detta, annars jämför man just äpplen med päron.

Jämför man en DS med en CD-spelare måste man VETA att det är exakt samma ursprungsmaterial man lyssnar på, annars är all jämförelse meningslös. Om man ska jämföra apparater alltså.

Som konsument, att välja mellan LP eller DS hänger helt och hållet på vilket resultat man uppnår när man spelar en vinyl alternativt en digital signal.

Som det ser ut idag är det ofta(st) mycket bättre med en bra LP12:a och spela vinyl än att lägga pengarna på en DS som ändå bara kan spela undermåligt material. Att en DS spelar bättre än en LP12:a givet samma goda material är ju en tröst för tigerhjärtan om detta "goda" material inte finns tillgängligt annat än som udda skivor hos Linnrecords.....

Vill man ha funktionaliteten hos en DS och en enkel tillgång till sitt digitala arkiv är Klämboxen och Sonos långt bättre prisvärda alternativ.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Broccoli wrote:
Nej, såklart inte. Någon borde öppna en FLAC-hub på DC++

...och vad skulle den hubben få heta? "S***eri-hubben" eller "L***-hubben"

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
...och vad skulle den hubben få heta? "S***eri-hubben" eller "L***-hubben"
Jag tycker det första! :D

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 24 Next

All times are UTC+02:00