Broccoli wrote:
I see. Ja, jag lär väl hinna lära mig till den dagen jag själv skaffar nån slags DS.
Min fromma förhoppning är att digitalmediet så småningom kommer att gå förbi vinylen i pris/prestanda-förhållandet.* Så att även vi som vill maxa musikaliteten äntligen också kan slippa knaster och dist 
*För att inte få Bill på mig här menar jag alltså prestanda i form av vad man faktiskt får ut genom att spela det som finns på marknaden (om denna varierar pga. av olika mastringar eller något annat spelar alltså ingen roll).
Ingen skulle vara gladare än jag om den digitala tekniken utnyttjades till fullo så att vi fick den kvalitet som systemen faktiskt tillåter. Att man idag lägger pengar på analog avspelning och köper vinyl är ju just ett utslag av att man totalt sett får bättre ljud på så sätt. I detta läge (och alla andra lägen) är det verkligen "source first" som gäller!
Men, det är stor skillnad mellan att jämföra om man får bäst ljud/musik genom att spela vinyl eller CD eller att jämföra om vinyl/analogt är bättre eller sämre än CD/digitalt som teknik betraktat. Man måste hålla isär detta, annars jämför man just äpplen med päron.
Jämför man en DS med en CD-spelare måste man VETA att det är exakt samma ursprungsmaterial man lyssnar på, annars är all jämförelse meningslös. Om man ska jämföra apparater alltså.
Som konsument, att välja mellan LP eller DS hänger helt och hållet på vilket resultat man uppnår när man spelar en vinyl alternativt en digital signal.
Som det ser ut idag är det ofta(st) mycket bättre med en bra LP12:a och spela vinyl än att lägga pengarna på en DS som ändå bara kan spela undermåligt material. Att en DS spelar bättre än en LP12:a givet samma goda material är ju en tröst för tigerhjärtan om detta "goda" material inte finns tillgängligt annat än som udda skivor hos Linnrecords.....
Vill man ha funktionaliteten hos en DS och en enkel tillgång till sitt digitala arkiv är Klämboxen och Sonos långt bättre prisvärda alternativ.
/ B