Sagt och gjort!
Ett paket med två CD-skivor från CDON damp ner i brevinkastet igår. Säsongen till ära har det naturligtvis inhandlats några av årets julskivor...och Carola hålls på mycket behörigt avstånd.

Först ut är
Folkjul, en julskiva på sätt och vis av det mer klassiska snittet, dvs kammarkör, fet kyrkorgel osv. Dock kryddas detta med folkmusiktoner, som
Sofia Karlsson,
Emma Härdelin och riksspelemannen (kvinnan?)
Lisa Rydberg står för. Allt är arrangerat av
Gunnar Idenstam, en ruggigt vass organist. Körsång står S:t Jacobskyrkans kammarkör för.
Bitvis riktigt bra och stämningsfullt. På baksidan beskrivs noggrant vilka grejer som använts vid inspelning och mixning, vilket tyder på att man tänkt mycket på att få till bra ljud. Mitt intryck är att skivan verkar kräva att man sitter klistrad vid stereon för att den ska uppskattas till fullo...jag ser hellre skivor som man tycker är bra lite överallt i huset/lägenheten, men visst är det sammantaget en riktigt pampig julskiva.

Den andra skivan,
Jul i folkton, är som namnet antyder också en skiva med stora influenser av folkmusik. Medverkar gör bl.a.
Sofia Karlsson (igen!),
Louise Hoffsten,
Sara Isaksson,
Ale Möller osv osv. Svensk folkmusiks all-stars helt enkelt. Det här är mer studioprodukt, med bra annorlunda tolkningar av annars utslitna jullåtar. Ale Möller står för kompet på en hel drös låtar, den mannen är fenomenal. Är man lagd åt folkmusikhållet är detta en varm rekommendation.
Utvalt tidigare inköp från november:
Mandy Moore -
Wild Hope. Mycket bra skiva! Mandy Moore förknippas väl mer med nån sorts tuggummipop som hon pysslade med tidigare. Tack och lov har jag inte hört det, jag har bara hört den här! Vuxen folkig pop/rock som bitvis doftar lite country.