selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 13:29 
Moderator
Moderator

En tanke. Ska vi bjuda in Tonläget att göra en hemdemo av Klimax DS och/eller andra produkter? Det vore ju ett lysande tillfälle för Tonläget att visa produkter för hugade spekulanter.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Talade med Anders innan lunch. Jag kommer att vara hos Tonläget runt 13-14 tiden på lördag o lyssna på hans nya superhylla Mimer.
Har tidigare hört hans prototyp o den är BRA. :shock:

Med mig hem kommer jag att ha Anders Akurate CD, TACK - så den kan vi spela på hos mig under kvällen.
Förträff hos Anders kanske? Jag hoppas hans DS då är i drift!

Han hade vissa nätverksproblem så DS var inte i drift. Gav ett par tips så vi får se om den är i gång på lördag.
Vore givetvis ypperligt trevligt att få DS demad på träffen men det är nog för knappt om tid är jag rädd. Tror inte Anders är redo för att fara runt med alla prylar som behövs. Risken är att vi lägger hela kvällen på att få den att funka...

Nästan så jag tycker hans nya hylla vore intressantare att testa hemma då pris/prestanda förhållandet verkar högintressant.
Hylla = source first

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nästan så jag tycker hans nya hylla vore intressantare att testa hemma då pris/prestanda förhållandet verkar högintressant.
Hylla = source first
Och så kostar den knappt 33k i standardutförande! Rapportera gärna resultatet på forumet sen. Typ vanlig Harmonihylla med bättre källa vs. nya hyllan med sämre källa vore ju en mycket intressant jämförelse.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 15:24 
Moderator
Moderator

Vi ses på Tonläget! Shelf first-principen är inte dum att utvärdera.

Och hoppas Anders får ordning på DS:en. Som jag har förstått det måste man inte ha en NAS, utan kan lägga in servern på en hemdator. Jag är inte säker på detta. Utöver detta behövs väl en vanlig hemmarouter, men det hör ju inte till ovanligheterna idag.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kommer att vara hos Tonläget runt 13-14 tiden på lördag o lyssna på hans nya superhylla Mimer.
Kul! Jag är där i samma ärende! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vi ses på Tonläget! Shelf first-principen är inte dum att utvärdera.

Och hoppas Anders får ordning på DS:en. Som jag har förstått det måste man inte ha en NAS, utan kan lägga in servern på en hemdator. Jag är inte säker på detta. Utöver detta behövs väl en vanlig hemmarouter, men det hör ju inte till ovanligheterna idag.
Exakt, mitt tips var att ta en PC utan internet...spel.. o ha den direkt ansluten till DS enbart via en LANkabel.
För att slippa allt strul med nätverk....
Man vill väl ha sin skivsamling på en sepatat PC, o den behöver ju inte vara snabb = ta något gammalt billigt junk!!

När det gäller nya hyllan är det mest intressant att kolla vad ETT hyllplan (uppgraderingskostnad 5.9k från Harmoni) gör under källan.
En komplett hylla är givetvis bättre men då blir det ju rätt dyrt genast.
Men som vanligt ger ju hyllor under källa + försteg mest effekt.
Otroligt bra att man kan köpa hylla för hylla för att uppgradera efterhand - a la gammal Linnprincip :!:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Hylla = source first
Och så kostar den knappt 33k i standardutförande! Rapportera gärna resultatet på forumet sen. Typ vanlig Harmonihylla med bättre källa vs. nya hyllan med sämre källa vore ju en mycket intressant jämförelse.
En kund har jämfört hyllorna med Akurate CD mot Majik CD :wink:
Vill själv göra detta test på lördag då resultatet var "intresant" :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En kund har jämfört hyllorna med Akurate CD mot Majik CD :wink: Vill själv göra detta test på lördag då resultatet var "intresant" :D
:shock: Berätta nu genast allt du har hört!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kunden tyckte förbättringen med nya hyllan var i klass med Magik Cd --> Akurate CD.
Som sagt man vill ju kolla själv...

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 15:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

...Och hur gick kvällen ?

"Kunden" (hos Anders)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 19:47 
Site Admin
Site Admin

Kunden tyckte förbättringen med nya hyllan var i klass med Magik Cd --> Akurate CD.

:shock: :shock: :shock:

Låter helt vansinnigt, men å andra sidan så tyckte jag för inte så värst många år sen att det var detsamma att lägga 10k+ på en stereo :oops: Hoppas på intryck från er (Sportis, Teatime, Per m.fl)!

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grabbar, nu vill vi ha en fyllig rapport från lyssningskvällen hos Jan! Gärna inklusive bilder...

Sen är vi ju även nyfikna på per och teatimes besök hos Anders. Blev det en DS-beställning till Lund?! :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:

:shock: :shock: :shock:

Låter helt vansinnigt, men å andra sidan så tyckte jag för inte så värst många år sen att det var detsamma att lägga 10k+ på en stereo :oops: Hoppas på intryck från er (Sportis, Teatime, Per m.fl)!
Ska bli spännande med fler intryck nu skulle jag hursomhelst inte betala det pengarna på en hylla innan jag hade toppgrejer i övrigt. Fast å andra sidan har jag hittills inte hört någon skillnad på att ha apparater på olika underlag.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten rapport:

Jag kom lite sent och vet inte riktigt vad som hände till en början. Men efter jag kommit så spelades det lite skivor och käkades tilltugg med öl. Sportis hade ordnat en riktig lyssningssalong med stolsrader. Jag lyckades få plats ungefär i mitten längst fram, trots att jag kom sent! (Kanske snodde jag Sportis stol, som fick stå upp?) Sportis lirade olika plattor och till slut började vi turas om att lira lite av vad vi tagit med oss. Det var väl mest jag, Per, Teatime och Hardcore som spelade. (?) Även Jewa provade en platta som lät ... bättre på toaletten med stäng dörr... :wink: Ganska rätt tänkt egentligen, att ta med en platta som man undrar om den kan bli bra, istället för att förstöra sin favoriter.

Jag spelade bl.a.:
1. Willy De Ville - Live, lirade faktiskt lite av tre låtar, bl.a. en mycket skön version på "Hey! Joe". Plattan har tre riktigt bra låtar och är värd att köpa, bara för de låtarna.
2. The Blind Boys of Alabama - Go tell it on the Mountain, klart rekomenderad julskiva. Gospel som låter ungefär som när Blues Brother kommer in i kyrkan, om ni fattar vad jag menar, justa gästartister också! Den var jag tvungen att ta till när Per hade lirat en grym Maceo Parker före mig. :) (Från Roots & Grooves?)
3. The Ian Bruce Band -Jigs, Jives & Jacobites, Linnskiva, liveinspelning av keltisk folkmusik. Ian Bruce har även gjort studioskiva med Linn och är med på många av Robert Burns plattorna, rekomenderas allihop!
4. Foo Foo & the Boy - H2C, Naimskiva, brittiska trubadurtjejer som skriver sköna låtar och kan spela riktigt skönt. Med trummisen "The Boy" på denna platta. Bra låtar, bra texter. Rekomenderas!
Jag kom faktiskt inte ihåg om jag spelade mer och i så fall vad. Tiden gick så fort när vi hade så skoj! Något jag INTE spelade var Loke, men Hardcore hade faktiskt köpt den och gillade den skarpt!

Så här i efterhand tycker jag det var synd att vi inte trimmade lite först och spelade låtarna sen. Eftersom det blev en hel del bättre med små trimåtgärder. Jag tyckte själv att det lät lite "fel" innan, det var något som inte stämmde. Med trimmet kom den där rätta känslan in och Hardcore's Kraftverk liveplatta framstog som kvällens musikaliska höjdpunkt. Häftigt tryck med Komri! Jag måste erkänna att jag både igår och idag har motionerat mina Unik med högre volym än vanligt, i desperata försök att få det där Komritrycket hemma. :P (Det gick inte...) På det hela taget är Komri en imponerande fullregisterhögtalare som gav ett ljud som kändes väldigt mycket live. Verkligen kul att få höra dem i hemmamiljö hos en "normal" Linnkund. Jag hade inte hört dem alls tidigare. Det klart att Akurat CD/Kontrol/2x4200 inte går av för hackor heller!

När hyll och Akurate CD/Unidisk 1.1 jämförelserna pågick var jag i köket och snackade Knekt, så jag missade tyvärr det. Harmonihyllan har jag dock jämfört många gånger på TL. Både mot Quadraspire, Fraim och Mimer. Jag tror att de som säger att Harmoni och Mimer är dyr inte har lyssnat! Jag skulle hellre köpa en Mimerhylla än att byta mina Unik mot Akurate 242.

Mycket stort tack till Sportis för en mycket trevlig lyssningskväll! :!: Tack också till alla er som kom och bidrog med trevliga diskussioner och BRA musik.

Lite bilder! Är det någon som inte vill vara med på bild så är det bara att säga till, så suddar jag bort er, det är helt OK. Alla vill ju inte skylta med att man är musiknörd, av olika skäl.

Attachments:
File comment: Hela härligheten! Innan trimning. Jag undrar vad som skulle hända om man rullade ner gardinerna helt...?
Sportis_Komrisystem.JPG
Sportis_Komrisystem.JPG [ 67.74 KiB | Viewed 554 times ]
File comment: Sportis himself, i demoposition. Linnfråga: Finn ett fel som vi enkelt trimmade bort! (Svar finns i senare inlägg!)
Sportis_Vid_Komridemo.JPG
Sportis_Vid_Komridemo.JPG [ 50.36 KiB | Viewed 569 times ]
File comment: Här lyssnar från vänster: Jewa, Hardcorelinnie, Roland och Per.
Sportis_Komridemo_Sellerister.JPG
Sportis_Komridemo_Sellerister.JPG [ 48.91 KiB | Viewed 568 times ]
File comment: Här lyssnar från vänster: Janis, Rolf, sömnig loomer, Teatime, Ulfm, Jewa och nerböjd ser vi Hardcores bakhuvud.
Sportis_Komridemo_Sellerister_mm.JPG
Sportis_Komridemo_Sellerister_mm.JPG [ 50.83 KiB | Viewed 567 times ]

Last edited by Linnofil on Tue Nov 13, 2007 21:01, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara att instämma och tacka för ett intressant, underhållande och generöst arr. Kul att det kom så många och även långväga besökare. Hade själv inte heller hört Komri "på riktigt" förut och det kan onekligen vara en i grunden omskakande upplevelse (visade det sig). Håller också med om att det var bra drag i Kraftverkplattan som funkade grymt bra efter de små intrimningsåtgärderna och vilket TRYCK! :shock: Också helt sanslöst hur känslgt ett dyl. system är för allt. T.ex. kan jag nog inte påminna mig om att jag hört så stor skillnad på möbler som när vi jämförde att ställa CD:n på Harmoni-hyllan jfrt. med ett sideboard (typ) som stod till buds (och som ändå var rätt välbyggt). Man undrar om man någonsin skulle kunna sluta trimma ett sådant system i och med att varje liten detalj hörs så oerhört tydligt. Det spelades en hel del kul musik också så det lär bli nya mjukvaruinköp ... (igen).

Här är mina bidrag för kvällen (resten, av de jag hade med, får väl anstå till en annan gång):
Miles Davies (The legendary Presteige quintet sessions, PRCD4-4444-2)

Alpha blondy (Grand bassam zion rock, EMI 8524702)

Arvo Pärt (Alina, ECM 1591 449958-2)

Kraftwerk (Minimum-maximum, SACD-hybrid , EMI 3349962)

Hoppas att tillställningen inte innebar för mycket besvär (även för övriga familjen) och att det inte blev för mycket att ta reda på efteråt! Om inte så kanske det inte är omöjligt att övertala Sportis om ett till arr. där Anders på Tonläget packar en topp-LP12:a och en Klimax DS för en titelmatch på nämnda system!? Borde ju kunna resultera i ett hyffsat pris vid ett ev. senare köp :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00