Mindrunner wrote:
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började?
Vet inte, men många CD lät inte bra i början men det berodde nog mer på spelarna. Idag finkammar samlarna CD´s i förstautgåvor
Men i den tidiga CD-eran så var det mycket analogt material som gavs ut, du minns väl märkningen med AAD och ADD? Om jag minns rätt stod väl första bokstaven för inspelningen och den andra för mastringen.
Jag bara spekulerar nu, men kan det inte vara så att inspelningar gjorda analogt, med en mogen teknik, var bättre än de digitaliseringar som gjordes vid samma tid?
För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra? Nu är det inte så lätt via enkel lyssning att avgöra vad som var bättre eller sämre, så det viktiga var att det lät annorlunda samt var fritt från brus och knaster för att motivera ett omköp. Friheten från brus var nog tyvärr ofta resultatet av en brusreducering eller tvätt av det brusiga analoga bandet, vilket inte heller bidrog till ett bättre ljud.
/ B