selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Jun 03, 2024 08:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började?

Jag har Saga-Worlds Apart på både CD & Vinyl cd:n är från -94
och den låter definitivt inte sönderkomprimerad jämfört med vinylen
men jag tycker den låter sämre än vinylen så om det inte beror på mediet så måste dom ha gjort något galet vid mastringen
Och vinylen är ej heller orginal utan den är av tysk press från -87
Orginalet kom -81
Dom 2 skivorna borde vara hyfsatt jämförbara såvida inte dom gjort något generalfel vid överföringen till CD

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Mindrunner wrote:
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började?
Vet inte, men många CD lät inte bra i början men det berodde nog mer på spelarna. Idag finkammar samlarna CD´s i förstautgåvor :-)

Men i den tidiga CD-eran så var det mycket analogt material som gavs ut, du minns väl märkningen med AAD och ADD? Om jag minns rätt stod väl första bokstaven för inspelningen och den andra för mastringen.

Jag bara spekulerar nu, men kan det inte vara så att inspelningar gjorda analogt, med en mogen teknik, var bättre än de digitaliseringar som gjordes vid samma tid?

För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra? Nu är det inte så lätt via enkel lyssning att avgöra vad som var bättre eller sämre, så det viktiga var att det lät annorlunda samt var fritt från brus och knaster för att motivera ett omköp. Friheten från brus var nog tyvärr ofta resultatet av en brusreducering eller tvätt av det brusiga analoga bandet, vilket inte heller bidrog till ett bättre ljud.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra?
Vi konspiratoriskt lagda noterar vinylskivans häpnadsväckande försämring under 80- och 90-talet, jämfört med årtiondena innan. Musik på vinyl blev betydligt sämre när CD:n kom. Vad det sedan beror på kan man ju spekulera i, men det är väldigt tydligt att mindre resurser lades på vinylutgåvorna under sent 80-/tidigt 90-tal. (Sladdrigare fodral, sämre vinyl, knaster, blir lättare "statiskt laddade", samma platta på CD hade bilder och texter som inte fanns på vinylutgåvan, etc..)

För egen del är jag övertygad om att en del av förklaringen helt enkelt är att skivbolagen ville motivera CD:ns högre pris (ni minns väl att CD var dyrare än vinyl förr i världen? 8) ) genom att försämra vinylutgåvans förutsättningar. Om man bara konkurrerar med sig själv finns det inte mycket att förlora.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
För egen del är jag övertygad om att en del av förklaringen helt enkelt är att skivbolagen ville motivera CD:ns högre pris (ni minns väl att CD var dyrare än vinyl förr i världen? 8) ) genom att försämra vinylutgåvans förutsättningar. Om man bara konkurrerar med sig själv finns det inte mycket att förlora.
Just så. Dessutom spekulerades det i media att det högre priset för CD skulle omöjliggöra att oetablerade grupper kunde få sina skivor utgivna. Enbart de stora tunga artisterna skulle ha råd med CD.

Som vi nu vet är det precis tvärtom :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Mindrunner wrote:
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började?
Vet inte, men många CD lät inte bra i början men det berodde nog mer på spelarna. Idag finkammar samlarna CD´s i förstautgåvor :-)

Men i den tidiga CD-eran så var det mycket analogt material som gavs ut, du minns väl märkningen med AAD och ADD? Om jag minns rätt stod väl första bokstaven för inspelningen och den andra för mastringen.

Jag bara spekulerar nu, men kan det inte vara så att inspelningar gjorda analogt, med en mogen teknik, var bättre än de digitaliseringar som gjordes vid samma tid?

För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra? Nu är det inte så lätt via enkel lyssning att avgöra vad som var bättre eller sämre, så det viktiga var att det lät annorlunda samt var fritt från brus och knaster för att motivera ett omköp. Friheten från brus var nog tyvärr ofta resultatet av en brusreducering eller tvätt av det brusiga analoga bandet, vilket inte heller bidrog till ett bättre ljud.

/ B
Den första bokstaven står för hur det är inspelat den andra för hur den är mixad och den sista för Master/mediet som alltid är D enligt skivbolagen :lol:

Läs i länken som jag klistrade in tidigare
http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_91-10.html

We played the tapes back both ways, and came to the conclusion that the music sounded better when we used the analog outputs and the analog mastering console for any final adjustments. This method of producing albums; digital multi-track, digital mix machine and analog mastering console would mean that we should have labeled the CDs "DDA". The record company wouldn't do it. They said that since the CD was digital they were going to make it "DDD". Oh well, you can't win 'em all.

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Mindrunner wrote:
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började?

Jag har Saga-Worlds Apart på både CD & Vinyl cd:n är från -94
och den låter definitivt inte sönderkomprimerad jämfört med vinylen
men jag tycker den låter sämre än vinylen så om det inte beror på mediet så måste dom ha gjort något galet vid mastringen
Och vinylen är ej heller orginal utan den är av tysk press från -87
Orginalet kom -81
Dom 2 skivorna borde vara hyfsatt jämförbara såvida inte dom gjort något generalfel vid överföringen till CD
Har gjort en test mellan dessa skivor nu hemma är det ju lite orättvist LP12 mot Yamaha 1060 på CD:n låter det som plåtburkar han trummar
på tog med skivorna till Big D för att testa på bättre CD UniSC mot Rega P1 och skivan lät bättre på P1:an så det kan definitivt inte vara mediet det är fel på utan överföringen/mastringen av CD som det är fel på :D

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 02, 2007 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

Jag säga att disskussion i alla fall har gjort mig mer stärkt i beslutet att köpa en LP12:a. Jag har beställt en, men den lär inte dyka upp föränn om ett par veckor.


Jag har de senaste veckorna varit runt i Göteborgs olika beg LP butiker och fyndat, men har ännu inget att spela dem på. Det ska bli kul att testa lite när den kommer. Med tanke på priset på beg LP så känns det som att det kan bli aktuellt att köpa gamla skivor som jag har på CD på LP istället och sälja CD. Det känns helt klart bättre att ha en "slowhand" med Clapton på original UKpress från -77 än den "fjuttiga" CD upplagan som jag spelar på nu.

Jag var ju dessutom på tonläget och testade en del och det visar ju sig att en bra 12:a dessutom är bättre än min Majik CD.


mvh
Christian


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 02, 2007 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Christian wrote:
Hej

Jag säga att disskussion i alla fall har gjort mig mer stärkt i beslutet att köpa en LP12:a. Jag har beställt en, men den lär inte dyka upp föränn om ett par veckor.


Jag har de senaste veckorna varit runt i Göteborgs olika beg LP butiker och fyndat, men har ännu inget att spela dem på. Det ska bli kul att testa lite när den kommer. Med tanke på priset på beg LP så känns det som att det kan bli aktuellt att köpa gamla skivor som jag har på CD på LP istället och sälja CD. Det känns helt klart bättre att ha en "slowhand" med Clapton på original UKpress från -77 än den "fjuttiga" CD upplagan som jag spelar på nu.

Jag var ju dessutom på tonläget och testade en del och det visar ju sig att en bra 12:a dessutom är bättre än min Majik CD.


mvh
Christian
Va kul att du har beställt en lp12:a men jag kanske har missat vad du beställde för någon. Ja min lp12:a spelar ju skiten ur min majik, men på ngt sätt behöver man både cd och vinylspelare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 02, 2007 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
ed skrev:
Quote:
Va kul att du har beställt en lp12:a men jag kanske har missat vad du beställde för någon. Ja min lp12:a spelar ju skiten ur min majik, men på ngt sätt behöver man både cd och vinylspelare.
Det blev en svart beg med, Cirkus, Akito 1, Valhalla samt ny Adikt. Jag räknar med att kunna göra en del uppgraderingar av den nästa år, men just nu var detta vad jag kunde klara.

/Christian


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 02, 2007 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Kan det ha varit min gamla? Bytte in min på Tonläget för inte så länge sen. Känns igen på att den saknar serienr på baksidan (troligen för att lådan bytts nån gång av tidigare ägare).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 03, 2007 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Broccoli
Quote:
Kan det ha varit min gamla? Bytte in min på Tonläget för inte så länge sen. Känns igen på att den saknar serienr på baksidan (troligen för att lådan bytts nån gång av tidigare ägare).
Vet inte, men jag tror inte han fått in den jag väntar på än. Tror den hade Ekos 2 arm från början. Men svårt att veta eftersom det tydligen är en hel lång kedja av olika byten som ska klaffa innan allt är klart.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 03, 2007 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tänkte fråga en sak om pressningar,eftersom jag märker att det finns många på forumet "som har koll".

Vad räknas som en 1:a pressning?

Jag vill ta Clapton 461 Ocean boulevard som exempel. Jag har kollat på den på ebay och det finns flera ex till salu.

Jag förstår att skivan ska vara märkt 2479-118 och med Made in England på.

Men sedan pratar säljarna om Matrx numbers. Vad är det och var på skivan står det?

T.ex. kan det stå :

MATRIX NOS- A/1,B/1,
Eller

MATRIX NUMBERS 2479-118 A//3 2479-118 B//1

Eller

Vinyl is an A//2, B//1 press with "MASTERDISK" stamp

Tacksam för svar
Christian


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited