selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd om erfarenheter av kvalitén av olika pressar av samma skiva. Dels mellan CD / LP men också mellan t.ex. US / Europa på både CD och LP.

Jag börjar med ZZ-Top där alla CD releaser jag har hört är hemska jämnfört med LP, men här är det nog fråga om mer än en annan pressning/media, här verkar de helt ommixade och frågan är om det inte är pålagt trummaskin på vissa.

Skulle vara kul att jämnföra en original US LP (t.ex. ZZ Top Fandango från -75 som jag köpte igår, he he) med en niceprice LP från Holland.

(om ämnet är på fel ställe så flytta det gärna)

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har varit lite skeptisk mot detta tidigare men jag och min bror köpte samma skiva Brand X - Product men min var på The Famous Charisma Label som jag tror är pressad i England det står bara Marked by Charisma Records Ltd London "adress" ..... och sen Manufactured and Distributed by Phonogram Ltd så den kanske kan vara pressad någon annanstans Holland Tyskland?

Men brorsans är en USA press Passport Records Made in U.S.A

Och det var en viss skillnad när vi satt och jämförde men båda 2 tyckte att min version lät lite bättre i våra öron i alla fall

Man brukar läsa och höra att USA pressar alltid ska vara bättre men i detta fall tyckte vi inte att det var så...intressant är det en myt eller fakta att det är så? (nörderi på hög nivå :wink: )

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och mellan CD och Vinyl så är Pink Floyd The Wall ett bra exempel
tycker den låter kall och hård på CD (tidig version) vet inte om den finns remastrad?

När jag var liten och den kom ut (-79) då hörde jag den jämt hos en kompis på vinyl såklart det fanns inte cd då :lol:

Sen ca -89/90 köpte jag den på CD big mistake!

Men när jag köpte den på vinyl (2006) så insåg jag att det är så här den ska upplevas! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Man brukar läsa och höra att USA pressar alltid ska vara bättre men i detta fall tyckte vi inte att det var så...intressant är det en myt eller fakta att det är så? (nörderi på hög nivå :wink: )
Jag anser det varken vara myt eller nörderi (inte mer än vad vi normalt ägnar oss åt på det här forumet iallafall).

Min erfarenhet är att I de flesta fall är skillnaden mellan ett amerikanskt orginal och en holländsk 80-tals nice price-press betydligt större än LP12 med och utan Keel! Det är förvisso extremfallet, men de flesta skillnader mellan olika utgåvor uppväger lätt skillnaden mellan tex olika tonarmar. Source first gäller i högsta grad även skivan.

Edit: Tillägg: Generellt är USA-pressarna mycket bra, men det finns förstås undantag och om det finns någon generell regel är det nog att ju närmare inspelningens ursprung desto bättre. Tar man tex ett engelskt orginal av en engelsk artist och jämför med en amerikanskt återtryck så finns det skäl att tro att englandspressen är bättre. (Finns gott om tex Beatles, Stones, Bowie att testa denna hypotes på - i min egen samling tycks det stämma.)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mellan en USA och Englands press kanske det inte skiljer så mycket?

Japan pressar ska väl också vara bra?

Har hört sägas ibland att pressen från det land artisten kommer ifrån kan vara bäst för att dom har varit extra noga med ett band/artist dom är stolta över etc...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime skrev:
Quote:
Min erfarenhet är att I de flesta fall är skillnaden mellan ett amerikanskt orginal och en holländsk 80-tals nice price-press betydligt större än LP12 med och utan Keel! Det är förvisso extremfallet, men de flesta skillnader mellan olika utgåvor uppväger lätt skillnaden mellan tex olika tonarmar. Source first gäller i högsta grad även skivan.

teatime: Anders på Tonläget utryckte det faktiskt på ungefär samma sätt som du gör. Han blev i det närmaste chockad första gånger han hörde Bob Dylan på US-press, så mycket bättre var det.

Jag såg en film på YouTube som visar hur det går till att pressa en LP, mycket intressant. När man ser filmen så är det lätt att förstå att det borde kunna bli ganska stora skillnader mellan olika pressar.

Störst skillnad borde det väl vara på amerikanska artister eftersom man då dessutom har original bandet att utgå ifrån. Man kan tänka sig att typ en engelsk artisk som spelar in i england borde vara mindre skillnad eftersom man då pressar från en kopia. Eller har jag fel :roll:

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att klargöra mig det jag menar är att man kanske inte alltid kan generalisera och säga att en USA press alltid är bättre/bäst?

Nu kan det ju vara så att det är jag och min bror som har fel på öronen
också 9 av 10 sellerister kanske hade tyckt att USA pressen var bättre

Last edited by Mindrunner on Tue Oct 30, 2007 12:00, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känner inte till marknaden för vinyl pressnings maskiner men det borde säkert skilja som med allt annat här i världen så det är klart att det skiljer mellan om man har en billig eller dyr sådan plus att det är ju lite hantverk också så erfranehet och skicklighet vid tillverkning är ju också bidragande orsaker

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
För att klargöra mig det jag menar är att man kanske inte alltid kan generalisera och säga att en USA press alltid är bättre/bäst?
Nej det kan man inte göra.
Du har fattat rätt. Det kan skilja rätt mycket mellan CD utgåvor också. Nedan gäller LP.

Oftast USA artister bäst på USA
UK bäst på UK

Hollandpress av tex Michael Jackson nice price kan låta bra.

The Wall på holländsk? nice price låter fantastiskt mycket bättre äv svensk "orginal"press exvis, även om svenska pressen är mycket snyggare "mastrad" än den holländska. Sämre masterkopia helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
The Wall på holländsk? nice price låter fantastiskt mycket bättre äv svensk "orginal"press exvis, även om svenska pressen är mycket snyggare "mastrad" än den holländska. Sämre masterkopia helt enkelt.
The Wall har jag på holländsk press dock ej "Nice Price" den ingår i en box jag har som heter The Pink Floyd Collection alla skivor fram t.o.m The Wall

Last edited by Mindrunner on Tue Oct 30, 2007 16:42, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tidigare, i den analoga eran, betydde det ganska mycket om masterbandet var original eller kopia. Sålunda var det bättre att köpa pressningar i "originallandet". Idag finns i alla fall kunskapen och möjligheten att göra identiska kopior av masterbanden och det borde spela mindre roll var man köper sina skivor. Å andra sidan hjälper det föga med en ursprunglig bra inspelning när sedan grabbarna knäcker alltihopa genom att mastra för reklamradion... Tack och lov spelas det inte vinyl i radion längre så ofta är dessa skivor av ganska bra kvalitet.

Jämför tex denna CD (NIN - My violent heart, upplagd av "Subjektivisten" på Faktiskt.se)
Image

med samma spår från vinylen
Image

Och detta är bara ett av många exempel, inte ens det värsta! Och nu vet ni varför en LP12:a fortfarande låter så bra :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har två historier här som visar att det kanske inte var bättre förr och att det inte bara handlar om Loudness War. Två tillfällen när jag känt mig rent tvingad att jaga ett nytt ex.

Första är en Nice Price-utgåva av Bob Dylans Desire som jag köpte ny kanske 92. Hade en LP12 då men kände ju direkt att den här var ju inget vidare. Efter en tids letande så hittade jag ett beg ex med tidstypisk (1975) CBS-etikett, Made In England. Skillnaden var ju rent knäckande och jag minns att jag spelade dessa bägge på Tonläget vid något tillfälle lite senare och Anders sa att det var den största skillnad han hade hört. Jag har fortfarande inte en hört skillnad som kommit i närheten av detta vad gäller två utgåvor på samma media.

Efter det köpte jag en Kairn och hittade en köpare till min LK1. Vid hemdemon hos honom spelade vi bl a Beatles White Album. Mitt eget ex köptes ny tidigt 80-tal men jag hade aldrig gillat skivan något vidare men hos honom var den ju jättebra. Det var inte dom uppenbara ljudmässiga skillnaderna som i Dylan-fallet utan mer att jag tyckt skivan var musikalisk bara halvkul. Ut och leta igen alltså och hittade sedan ett ex med Äpple på etiketterna, affisch med texterna på baksidan, Mfd. in the UK. Nu var skivan jättebra hemma hos mig också.

Exemplaren som ersattes såldes så jag har inga uppgifter om dessa.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla insiktsfulla inlägg så långt!

Bill50x:

Intressanta grafer, tror du att detta gäller generellt mellan LP och CD eller bara "sönder mastrade" versioner?

fredrik skrev:
Quote:
UK bäst på UK
Jag har förstått att det ofta är som du skriver och då borde:

Spingsteen bara bäst på USA press
Beatles bäst på UK press

Men sedan undrar jag om t.ex.

Clapton, flera av hans 70-tals skivor är ju inspelade på typ bahamas om jag minns rätt. Är då USA eller UK bäst.

ABBA, det mesta inspelat i sverige tror jag. Är sverige bäst då?

Nästa fråga är sedan om det är skillnad på en första och andra pressning (rent logiskt så borde det vara det) eller om detta har betydelse mest i "samlarsyfte"?

stefan skrev:
Quote:
Jag har två historier här som visar att det kanske inte var bättre förr och att det inte bara handlar om Loudness War.
Intresanta historier men dom visar kanske att DET VAR bättre förr, dvs att äldre originalpressningar är bättre :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Bill50x:
Intressanta grafer, tror du att detta gäller generellt mellan LP och CD eller bara "sönder mastrade" versioner?

fredrik skrev:
Quote:
UK bäst på UK
Nästa fråga är sedan om det är skillnad på en första och andra pressning (rent logiskt så borde det vara det) eller om detta har betydelse mest i "samlarsyfte"?
Det gjordes dåliga pressningar av vinyl förr också. Men dom lyssnar vi inte på längre :-) Tror inte att man kan säga något generellt, dagens produktioner är ofta mixade för en annan sorts lyssning än tidigare vinylutgåvor. Att jag gillar ljudet bättre på mina 60-70-80-talsvinyler än på dagens återutsläpp på CD kan mycket väl bero på att jag är mer van vid ljudet. Å andra sidan är mina vänner ofta förvånade hur "otroligt bra det lät redan på den tiden" och när jag sedan spelar en modern platta ber dom mig att skruva ner för det låter så illa...

Jag har även köpt en del nytt på vinyl och det är ömsom vin ömsom vatten. Ibland verkar det som man tagit den komprimerade mastern och gjort vinyl på, i andra fall är vinylen bara sååå mycket bättre. Men inte i något fall har vinylen låtit sämre.

Om en andrapress är sämre än en första? Varför borde det logiskt vara så? På vinyltiden var det viktigt att få tidiga kopior i en serie, men inte för tidigt för då fanns det släppmedel kvar i formen... Med digital pressning vet jag inte om kvaliteten försämras under pressningens gång. Men att göra en ny pressmaster från en digital tape borde inte vara sämre gång nummer tio. Eller har jag missförstått frågan?

/ B♦

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x:
Quote:
Om en andrapress är sämre än en första? Varför borde det logiskt vara så? På vinyltiden var det viktigt att få tidiga kopior i en serie, men inte för tidigt för då fanns det släppmedel kvar i formen... Med digital pressning vet jag inte om kvaliteten försämras under pressningens gång. Men att göra en ny pressmaster från en digital tape borde inte vara sämre gång nummer tio. Eller har jag missförstått frågan?
Jag menar på vinyl inte CD. Tänkte att eftersom det är en mera mekanisk hantering så borde pressar etc slitas efter hand.

PS.
Ingen som vet vilken Clapton man ska välja US eller UK?
DS.

mvh
Christian

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00