selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 24 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Angående diskusionen om den teknik CD12 o DS har...det intresanta är PRESTANDAN som CD12/DS ger - inte tekniken i sig.
Själva tekniken är inte ny så varför har då inte alla andra samma höga kvalitet om det nu är det prestandan skulle bero på?
JO, för det viktiga är hur man tillämpar teknologin.

Om det nu var så himla enkelt att göra en superspelare som en del hävdar, varför har vi inte sett dessa :roll:

Detta sagt, att Linn visar att det är möjligt att krama ut denna höga kvalitet kommer att inspirara andra att försöka göra likadant.

Som jag tidigare skrivit, med Karik visade Linn att det gick att få kvalitet ur en CDskiva -något jag inte hade trott tidigare.
O nu visar Linn att man kan få musik ur filer lagrade på en HD!
Lysande :!:
Prestanda eller kvalitet är svårt att bedömma. Det finns gott om superspelare och superdacs med mätmässiga superprestanda och extrem byggkvalitet. På detta forum föredras Linns sätt att presentera musik men att det är lika med att Linn har objektivt bäst prestanda och kvalitet är jag inte helt säker på.
Finns inte många som jämfört superspelare från så många olika tillverkare vid ett och samma tillfälle och med respektive tillverkares övriga kringutrustning för optimala förutsättningar. Inte ens skribenter i Stereophile har den möjligheten och än mindre en konsument som snubblar in i en Linn-butik. Jag känner ingen som fått låna hem 7-8 kompletta toppsystem för några jämförelser i hemmet. Känner inte heller till nån butik som har i närheten av ett sånt sortiment och kan erbjuda den möjligheten.

Last edited by Mikael2 on Fri Oct 12, 2007 13:27, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Digital high-end kommer att bli en förvirrande upplevelse närmaste åren, för att inte säga frustrerande, för de som lägger ut riktigt stora pengar och tror att Linns uppgraderingsprinciper ska fortsätta gälla.
Kan inte låta bli att fråga om detta också. Vilka uppgraderingspriciper syftar du på här? Vad är det som inte kommer att gälla längre?

Kan det vara:
1) Hierarkin - nej, inte troligt...
2) Att apparaterna presterar bättre och man får mer välljud för mindre pengar - nej, det borde väl snarare bli en än snabbare utveckling när det är teknikskifte på gång.

Vad menade du? :?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jämförelsen med Klimax Kontrol är klockren!
Den innehåller ingen okänd teknologi (vad jag vet) eller mekatronik bara några kretskort med komponenter.
Varför har ingen kopierat den och sålt för några tusenlappar???
Det borde ju var snabbaste sättet att bli rik.
Uppenbarligen är det inte så enkelt att få det att låta bra (tyvärr).
Det räcker inte med ett kretschema och en komponentlista.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Prestanda eller kvalitet är svårt att bedömma. Det finns gott om superspelare och superdacs med mätmässiga superprestanda och extrem byggkvalitet. På detta forum föredras Linns sätt att presentera musik men att det är lika med att Linn har objektivt bäst prestanda och kvalitet är jag inte helt säker på.
Finns inte många som jämfört superspelare från så många olika tillverkare vid ett och samma tillfälle och med respektive tillverkares övriga kringutrustning för optimala förutsättningar. Inte ens skribenter i Stereophile har den möjligheten och än mindre en konsument som snubblar in i en Linn-butik. Jag känner ingen som fått låna hem 7-8 kompletta toppsystem för några jämförelser i hemmet. Känner inte heller till nån butik som har i närheten av ett sånt sortiment och kan erbjuda den möjligheten.
Du har rätt i detta.
Jag har haft förmånen att rea en del o besöka de större linnhandlarna i NA som har en massa olika märken.
Det jag har jämfört med har ingen suck (som ägarna håller med om, men de grejjerna säljer på design o rykte).
Som jag tidigare skrivit var Krells värstingrigg oväntat bra. Gällde dock inte CDspelaren som fick spö av en Uni 2.1 för 30% av priset.

OT
Lyssnar just nu på U2 som de flesta på andra forum anser suga hårt avseende ljudkvalitet.
"All that you can't leave behind" är en GRYMT bra platta!
På ALLA sätt.
Är sjukt va bra Linn är att krama ut nyanser, känsla o nerv i plattorna :P

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Allt med U2 är bra 8) :)

Krell kan väl bara bygga slutsteg :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Hur kan du tolka detta som att Ken förespråkar att det skulle vara att föredra att köra en DS med en CD12 istället för en dator?
Driver du med mig?

(Ursäkta Pediatrik och alla andra)

Ken skrev ju klart och tydligt att transporten inte längre spelar någor roll. Glasklart var det. Det jag ville säga var att vi redan visste det. Vi hade naturligtvis redan fattat det eftersom DS är avsedd att spela data som streamas från en hårddisk. Det han skrev var inget nytt. Ingen har funderat på att koppla en CD12 till en Klimax DS eftersom det inte ens går. Det var en ointressant iakttagelse att det transportens prestanda är oviktig om man använder en apparat med bufftertfunktion (eller vad det nu heter), för det visste vi ju redan.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu fattar jag faktiskt ingenting om vad du menar. Nedan skriver du att du inte förstår vad jag menar. I nästa inlägg skriver du att det är helt självklart.

Men jag lägger ner. Jag försökte hjälpa till men jag struntar i det. Jag såg inget som helst problem med att förstå Kens inlägg utan såg det snarast som rätt intressant och som ett naturligt ämne att diskutera nu när det verkar vara stora nyheter på gång.

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Däremot vad Ken vill peka på, baserat på senaste månadens utveckling, är att man kan nu istället för en transport för 100 tkr (eller vad den nu kan ha kostat i CD12) kan använda en standardpryl för några hundringar. Detta är ju oerhört stort som jag ser det och det är ju det som vi har sett med DS, ngt som vi inte visste för ca en månad sedan. Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten.
Men vad hade du för intryck innan Ken skrev det? Att DS skulle kopplas till CD12 för bästa resultat? Alltså, jag menar inte att vara sarkastisk, jag förstår bara inte vad du menar :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:

Högtalaren var faktiskt riktigt bra med, men för över en halv mille så ska det väl vara hyfsat bra...

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 13, 2007 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:

I så fall har de nog förbättrats en hel del sedan förr i världen. I synnerhet när det gäller prisvärdhet. Om jag inte missminner mig så var (i slutet på 80-talet) Krell inte så dåliga, snarare än speciellt bra, då de var ungefär i nivå med Creek fast (i runda slängar) 10ggr dyrare. Skillnaden mellan dom var att Krell kunde driva riktigt besvärliga laster (nedåt 1 ohm), vilket inte Creek gjorde något vidare.

Det är troligt att även Krell utvecklats, men det har ju även omvärlden...

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 14, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet ju inte exakt hur din test gick till men många av de tidigaste krell togs väl fram för att driva vissa amerikanska elektrostathögalare vilka tydligen krävde väldigt mycket kraft. Så det är nog utifrån det man bör utvärdera kombinationerna högtalare-slutsteg. Jag tror ingen någonsin har övervägt att köra ett par mjölkpaket från Royd för 2000 kr tillsammans med ett par Krell. Och inte det omvända heller.

Jag kommer dock ihåg en test jag läste när jag bodde i england över sommaren för ca 15 år sedan. Då var det en journalist för ngn brittisk hifi-tidning (jag har alltid gillat dem mer än de amerikanska) som hade bytt ut sina egna NAP 135 mot ett Krell, så vissa tyckte nog att de är bra. Och man kan nog ju förmoda att journalisten även kände till Creek.

Fast just när det gäller tex naims top of the line vs tex Krell så tror jag att det kan vara svårt att prata om "bäst". De lät väldigt olika så det blir nog rätt mycket personliga preferenser som avgör vad man föredrog.

hardcorelinnie wrote:
Mikael2 wrote:

I så fall har de nog förbättrats en hel del sedan förr i världen. I synnerhet när det gäller prisvärdhet. Om jag inte missminner mig så var (i slutet på 80-talet) Krell inte så dåliga, snarare än speciellt bra, då de var ungefär i nivå med Creek fast (i runda slängar) 10ggr dyrare. Skillnaden mellan dom var att Krell kunde driva riktigt besvärliga laster (nedåt 1 ohm), vilket inte Creek gjorde något vidare.

Det är troligt att även Krell utvecklats, men det har ju även omvärlden...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT:
ulfbnilsson wrote:
... Fast just när det gäller tex naims top of the line vs tex Krell så tror jag att det kan vara svårt att prata om "bäst". De lät väldigt olika så det blir nog rätt mycket personliga preferenser som avgör vad man föredrog.
Javisst, förstärkarpreferenserna varierade nog beroende av om man helst lyssnade på kanonskott eller bastoner :wink:

Jag kommer ihåg en jämförelse mellan Linn Kairn+LK280 och Rotel:s (dåvarnade toppmodell) för och slutsteg (RHB-10 = Krellklon från tidigt 90-tal). Rotel var inte alls dåliga, men en tydlig skillnad var just att alla bastoner var reducerade så att de var svåra att skila från trumslag medan de med Linn-kombinationen framstod som klart urskiljbara bastoner. Man kunde höra *vad* basisten spelade och inte bara att han (eller var det hon) spelade.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:

Fast just när det gäller tex naims top of the line vs tex Krell så tror jag att det kan vara svårt att prata om "bäst". De lät väldigt olika så det blir nog rätt mycket personliga preferenser som avgör vad man föredrog.
Jag trodde att det var tune dem som avgjorde eller börjar även detta forum vattnas ur?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att i alla fall vissa här på forumet inser/anser att Tune-dem inte kan mäta alla aspekter aspekter av en bra "bra" produkt. Ett tydligt exempel är ju at folk verkade anse att Ninka är bättre på tune-dem än Keltik, men att folk ändå anser att Keltik är en bättre högtalare. Dvs det finns andra aspekter än tune-dem som påverkar helhetsintrycket.

Min alldeles personliga syn är att det finns andra märken än Linn som låter bra. Linnister tenderar ibland ha en väldigt negativ syn på allt annat än Linn och det är ofta väldigt kategoriska åsikte av typen ("allt amerikanskt är skit", eller "Majik sperar bättre musik än ML's värstingar", "B&W kan inte spelar musik" etc etc). Dessa synpunkter kan ofta vara beserade på ngn enstaka provlyssning på hifi-klubben för 10 år sedan. Själv försöker jag vara öppen och lyssnar och jämför gärna olika märken. Och, ja, jag tycker att olika märken kan vara bra fast på olika sätt. Men var och en gör ju som man själv vill och tycker man att det är urvattnat att göra så så är det ju bara att låta bli att lyssna på annat och hålla sig till Linn.
Erik wrote:
ulfbnilsson wrote:

Jag trodde att det var tune dem som avgjorde eller börjar även detta forum vattnas ur?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tror att i alla fall vissa här på forumet inser/anser att Tune-dem inte kan mäta alla aspekter aspekter av en bra "bra" produkt. Ett tydligt exempel är ju at folk verkade anse att Ninka är bättre på tune-dem än Keltik, men att folk ändå anser att Keltik är en bättre högtalare. Dvs det finns andra aspekter än tune-dem som påverkar helhetsintrycket.
Rätt - Tune dem är ju viktigast men inte är det ALLT inte...

Men att Ninka skulle vara bättre än Keltik på tune dem - är inte det bara en skröna?
Kan inte minnas att någon tycker det.

Har hört någon dryfta det om Espek men det är väl osäkert hur bra Keltik då var injusterade...

Tillbaks till topik - nu äntligen verkar det som att några på topica fått insikt om Klimax DS förträfflighet!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag antar att alla är intresserade av hur en Klimax DS ser ut inuti?

Björn

Attachments:
GrößenänderungKlimaxDS.jpg
GrößenänderungKlimaxDS.jpg [ 198.47 KiB | Viewed 492 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 24 Next

All times are UTC+02:00