Ken wrote:
Äntligen erkänner Linn att även de kan fela ibland. Deras utvecklingskurva talar för sig själv (se bifogad bild).
För övrigt tycker jag min gamla tråd om DAC:ar och transporter och Bill Millers kommentar till detta känns lite aktuell igen.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2229
En mycket viktig slutsat blir förresten att:
En begagnad härk till dator med CD-ROM, som man kan få för
400 spänn på blocket, är en betydligt bättre källa för Klimax DS
än vad en CD12 är.
CD12 är synkron = muséum (fast förvisso är den ett under av synkron teknik). CD12:s svindyra transport är totalt meningslös i sammanhanget. Det faktum att den inte kan läsa i hög hastighet och ha all tid i världen på sig att läsa om, är ett helt oöverkomligt problem. Dessutom vill man ju ha källan på disk och i RAM-minne snarare än på CD när man ska spela den. Det är inte bara praktiskt - det ger säkrare kvalité på paket-strömmen också.
CD12:an tillverkas inte längre så det tycks som att du sparkar in en öppen dörr här!?
Linn:s utecklingskurva - säger vem?
Att Linn haft som mål att göra den analoga utsignalen från t.ex. CD-spelare oberoende av den digital strömmens analoga karakterisitka är väl knappast förvånande. Att stora delar av hifi-"expertisen" redan trodde att de redan var oberoende tyder bara på okunnighet. Att Linn nu tydligen lyckats är onekligen trevligt, men att det skulle betyda att vi snart kan få CD12-prestanda för en spottstyver bara för att den matas via ett datornätverk är att bortse från vad den faktiskt gör p.s.s. som man länge trodde att det inte spelade någon roll vilken transport man hade. Spjutspetsprtestanda i den analoga domänen är ett knivigt område i synnerhet när man måste blanda digital och analog teknik.
Man kan ana att datorgenerationen har en något ändrad syn på prestanda än vad som varit förhärskande tidigare. Prestanda inom datorernas värld är *) relativt lätta att definiera och mäta (operationer per sekund, överföringshastighet, lagringsutrymme etc. mått) där det är funktion eller ej för en given kvalitets-mängd. Braheten är sålede kopplad till två lättbegripliga mått; funktion och mängd. Analoga prestanda är ofta betydligt mer komplexa och inbegriper dels funktion med viss prestanda genom att man ofta kräver någon form av prestandaupfyllnad för att funktionen skall vara säkrad. Därefter är de vedertagna (ofta teoretiskt djuplodande) prestanda något som de flesta inte alls kan relatera till och än mindre bedöma hur olika prestandamått inverkar på slutresultatet. Datorprestanda är lite som 0 och 1

medan anloga prestanda är svårare att bedöma (se t.ex. föjande test där skribenterna tillämpar en "digital" kvalitetsskala på testobjekten
http://www.metro.se/se/article/2007/09/ ... /index.xml). Lite väl korkat för min smak...
Ang. nuvarande och kommande produkter så är väl ingen av dagens produkter är obsolete förrän det finns en ersättare som är bättre!? Desstom blir dom ju inte sämre för att det dyker upp något annat som är bättre. Att det kommer ersättare väldigt snart kan man väl hoppas på eftersom det skulle betyda att bra prestanda kan komma fler till godo och att vi kan få ännu bättre prestanda utan att behöva avstå från både hus och bil...
Ang. att en CD-ROM drive för några hundra spänn är bättre än t.ex. CD12 för matning av data till en Klimax DS är kanske inte så konstigt eftersom Klimax Ds är gjord för att kopplas till en dator oc inte till en vanlig CD-transport. Jämförelsen är liksom inte riktigt relevant. Jag har dock för mig att Linn med CD12:an lyckades rätt hyffsat med att koppla isär kvaliteten på den analoga representationen av den digitala signalen och den analoga utsignalen från CD-spelaren. Det är i.o.f.s. en svår jämförelse, men vi jämförde skilnaden mellan CD-original och bränd kopia via Ikemi resp. CD12 och jag har för mig att vi tyckte att skillnaden var mindre på CD12:an.
*) Jag är medveten om att även denna billd är reltivt grov. Den kan nog ändå betraktas somm hyffsat rättvisande i många fall.