selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 11:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2124 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Hur står den sig mot en top of the line LP12? Det kan ju vara svårt att avgöra vad som är bäst kanske iom lite olika ljudkaraktär, men ändå, vilken skulle du föredra om du bara fick välja en?
Vi har ju ingen topptolva uppställd och det är ju som sagt ändå frågan om olika spelare så hur avgör man där? Men likväl, skulle jag vara tvingad så vore det väldigt bekvämt med DS och som den spelar...oj oj....

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Quote:
Hur står den sig mot en top of the line LP12? Det kan ju vara svårt att avgöra vad som är bäst kanske iom lite olika ljudkaraktär, men ändå, vilken skulle du föredra om du bara fick välja en?
Vi har ju ingen topptolva uppställd och det är ju som sagt ändå frågan om olika spelare så hur avgör man där? Men likväl, skulle jag vara tvingad så vore det väldigt bekvämt med DS och som den spelar...oj oj....
Problemet, som jag ser det, är hur man jämför. Det är mycket sällan som mastern till en CD är lika med mastern till en vinyl. Så vad man oftast jämför är olika mastrar, inte LP12 mot något digitalt. Innan man har säkerställt att source är exakt densamma är alla jämförelser meningslösa. I alla fall om man ska bedömma om en LP12:a är bättre eller sämre än en DS.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är bara att hålla med Anders det lirar mycket bra. Tidigare så körde dom med Majik I och Katan det var riktigt bra. När jag var in idag så var det Klimax försteg och ett C2100 (tror jag?) till Katan och det var ännu bättre. En från jobbet som inte är speciellt ljudintresserad blev otroligt imponerad. Försteget gjorde väldigt stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
andkan wrote:
Quote:
Problemet, som jag ser det, är hur man jämför. Det är mycket sällan som mastern till en CD är lika med mastern till en vinyl. Så vad man oftast jämför är olika mastrar, inte LP12 mot något digitalt. Innan man har säkerställt att source är exakt densamma är alla jämförelser meningslösa. I alla fall om man ska bedömma om en LP12:a är bättre eller sämre än en DS.

/ B
Är det inte akademiskt att jämföra så? Jag menar, man kan ju bara jämföra det som går att köpa/ladda ner. So what om det är olika mastrar, det kan man inte ändra på. Man kan ta den regulära cd'n och rippa den och spela upp på DS'en och jämföra det mot den lp-utgåva (möjligtvis öka chansen för LP12 genom att ta en USA-pressad lp) som finns att köpa.

Björn

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Bill50x wrote:
andkan wrote:

/ B
Är det inte akademiskt att jämföra så? Jag menar, man kan ju bara jämföra det som går att köpa/ladda ner. So what om det är olika mastrar, det kan man inte ändra på. Man kan ta den regulära cd'n och rippa den och spela upp på DS'en och jämföra det mot den lp-utgåva (möjligtvis öka chansen för LP12 genom att ta en USA-pressad lp) som finns att köpa.

Björn
Nej, det är inte ett akademiskt sätt att jämföra på.
OM du vill veta om du ska spela CD eller LP, då är ju naturligtvis det ljudande resultatet det viktiga. Dvs låter de flesta LP´n bättre än de flesta CD´n så är ju valet enkelt, eller hur?

Men om du vill jämföra en Linn DS med en Linn LP12 så är det ju apparaterna du vill jämföra, inte mediat. Tänk dig att du sitter med en LP12:a och ratar den ena efter den andra CD-spelaren för att dom låter sämre. Men du vill ha en CD-spelare och köper det bästa (dyraste?) du kan hitta, även om denna inte når upp till LP12:ans höjder. Men vad du betalt dyra pengar för är egentligen bara ett försök att lindra besvären av en taskig mastring på CD-utgåvan. I själva verket kommer du aldrig nå ända fram därför att du labbar med en dålig grund. Source-first i sin prydno!
Varför köpa en DS för 140 papp istället för att köpa (begagnade) vinyler för 25:-/styck att mata sin LP12:a med?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 06:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Varför köpa en DS för 140 papp istället för att köpa (begagnade) vinyler för 25:-/styck att mata sin LP12:a med?
För att all musik inte finns på vinyl tex.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 07:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
För att all musik inte finns på vinyl tex.
Exakt!
Det är bara att inse att det inte entydigt går att säga vad som låter bättre, DS eller maxad LP12. Resultatet beror på vad man matar spelarna med. Är rätt säker på att musik fram till 80-talet på USA-pressad lp låter bättre än en rippad cd (oavsett om den är remastrad eller inte). Däremot kan resultatet mycket väl se annorlunda ut med nyare musik, som kom ut samtidigt på lp och cd.
Konklusion: Du behöver BÅDE Klimax DS och maxad LP12...

Björn

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om jag fick till citaten riktigt nedan men jag har en fråga till Ken.

Jag är helt novis när det gäller datorer men tycker ändå att den här senaste utvecklingen är oerhört spännande. Man har tidigare hävdat att transporten är den viktigaste delen i en cd-spelare och förmodligen också den dyraste om den ska bli riktigt bra. Så om det går att få en betydligt bättre "transport" för bara några hundralappar från datorindustrin istället för precisionsvarvad aluminium från en hifitillverkare så är det ju väldigt trevligt och går det då att lägga i stort sett hela cd-spelarbudgeten på en schysst dac så borde det ju bli ett rejält steg uppåt och rätt så snart borde vi få se DS prestanda till rimliga priser.

Men vad jag undrar över är, de som har testat squeseboxen mot transporten i en Classik tycker att den interna transporten har varit betydligt bättre, vilket ju är attans synd. Vad beror detta på? Borde inte squeseboxen vara bättre med buffrat minne?

[quote="Ken"]Det finns ju sedan tidigare en tråd där jag kritiserade att man ska lägga 100 laxar på en synkron ljudkälla från Linn, trots att precis allt talar för att man givetvis ska använda en asynkron källa.

En sak är dock säker: Att lägga 100tkr på en "transport" i gjutet aluminium, det gör man hädanefter bara för att ha något att ställa i muséet eller för att man råkar ha 100tkr över som bara låg och skräpade.
En CD-ROM från Matshushita för 195 kr och en usb-sladd fungerar precis lika bra. Faktum är att faktiskt fungerar mycket bättre eftersom det är en massproducerad produkt med betydligt bättre MTBF och en läshastighet som möjliggör omläsningar och felminimering som CD12 bara kan drömma om.

Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är!

[quote="Magnus"]Ken

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 09:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Konklusion: Du behöver BÅDE Klimax DS och maxad LP12...
Håller med men frågan ställdes ju inte så...;)

Vill ju inte ens tänka tanken att ställa undan tolvan för hur skulle jag då göra med vinylen? Men DS spelar verkligen trevligt, såpass trevligt att jag i alla fall om jag vore tvingad skulle kunna tänka mig den...dynamiskt sett har jag dock svårt att tänka mig att ens en topptolva kan hänga med. Den är helt "sjuk" DS'n...fast som det nämnts. Det beror ju så mycke på hur plattan är gjord.

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Thu Oct 11, 2007 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Äntligen erkänner Linn att även de kan fela ibland. Deras utvecklingskurva talar för sig själv (se bifogad bild).

För övrigt tycker jag min gamla tråd om DAC:ar och transporter och Bill Millers kommentar till detta känns lite aktuell igen.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2229

En mycket viktig slutsat blir förresten att:
En begagnad härk till dator med CD-ROM, som man kan få för
400 spänn på blocket, är en betydligt bättre källa för Klimax DS
än vad en CD12 är.

CD12 är synkron = muséum (fast förvisso är den ett under av synkron teknik). CD12:s svindyra transport är totalt meningslös i sammanhanget. Det faktum att den inte kan läsa i hög hastighet och ha all tid i världen på sig att läsa om, är ett helt oöverkomligt problem. Dessutom vill man ju ha källan på disk och i RAM-minne snarare än på CD när man ska spela den. Det är inte bara praktiskt - det ger säkrare kvalité på paket-strömmen också.
CD12:an tillverkas inte längre så det tycks som att du sparkar in en öppen dörr här!?

Linn:s utecklingskurva - säger vem? :lol:

Att Linn haft som mål att göra den analoga utsignalen från t.ex. CD-spelare oberoende av den digital strömmens analoga karakterisitka är väl knappast förvånande. Att stora delar av hifi-"expertisen" redan trodde att de redan var oberoende tyder bara på okunnighet. Att Linn nu tydligen lyckats är onekligen trevligt, men att det skulle betyda att vi snart kan få CD12-prestanda för en spottstyver bara för att den matas via ett datornätverk är att bortse från vad den faktiskt gör p.s.s. som man länge trodde att det inte spelade någon roll vilken transport man hade. Spjutspetsprtestanda i den analoga domänen är ett knivigt område i synnerhet när man måste blanda digital och analog teknik.

Man kan ana att datorgenerationen har en något ändrad syn på prestanda än vad som varit förhärskande tidigare. Prestanda inom datorernas värld är *) relativt lätta att definiera och mäta (operationer per sekund, överföringshastighet, lagringsutrymme etc. mått) där det är funktion eller ej för en given kvalitets-mängd. Braheten är sålede kopplad till två lättbegripliga mått; funktion och mängd. Analoga prestanda är ofta betydligt mer komplexa och inbegriper dels funktion med viss prestanda genom att man ofta kräver någon form av prestandaupfyllnad för att funktionen skall vara säkrad. Därefter är de vedertagna (ofta teoretiskt djuplodande) prestanda något som de flesta inte alls kan relatera till och än mindre bedöma hur olika prestandamått inverkar på slutresultatet. Datorprestanda är lite som 0 och 1 :wink: medan anloga prestanda är svårare att bedöma (se t.ex. föjande test där skribenterna tillämpar en "digital" kvalitetsskala på testobjekten http://www.metro.se/se/article/2007/09/ ... /index.xml). Lite väl korkat för min smak...

Ang. nuvarande och kommande produkter så är väl ingen av dagens produkter är obsolete förrän det finns en ersättare som är bättre!? Desstom blir dom ju inte sämre för att det dyker upp något annat som är bättre. Att det kommer ersättare väldigt snart kan man väl hoppas på eftersom det skulle betyda att bra prestanda kan komma fler till godo och att vi kan få ännu bättre prestanda utan att behöva avstå från både hus och bil...

Ang. att en CD-ROM drive för några hundra spänn är bättre än t.ex. CD12 för matning av data till en Klimax DS är kanske inte så konstigt eftersom Klimax Ds är gjord för att kopplas till en dator oc inte till en vanlig CD-transport. Jämförelsen är liksom inte riktigt relevant. Jag har dock för mig att Linn med CD12:an lyckades rätt hyffsat med att koppla isär kvaliteten på den analoga representationen av den digitala signalen och den analoga utsignalen från CD-spelaren. Det är i.o.f.s. en svår jämförelse, men vi jämförde skilnaden mellan CD-original och bränd kopia via Ikemi resp. CD12 och jag har för mig att vi tyckte att skillnaden var mindre på CD12:an.

*) Jag är medveten om att även denna billd är reltivt grov. Den kan nog ändå betraktas somm hyffsat rättvisande i många fall.

PostPosted: Thu Oct 11, 2007 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste säga att jag tycker att en sådan jämförelse är oerhört intressant.

Fram tills för en månad sedan ansåg många, trots att den inte längre tillverkas, att CD12 var världens bästa CD-spelare. Om nu en "ny teknik" introduceras som gör det möjligt att ersätta och förbättra hela transportdelen på världens bästa CD spelare med en datapryl för några hundralappar, är då inte detta fantastiska nyheter? Jag har svårt att tänka mig en nyhet som jag tycker är mer spännande än detta. Visst, nya Majik högtalare är väl kul och den nya Majikförstärkaren verkar ju vara väldigt bra, men med DS snackar vi nog snarare början på en revolution snarare än utveckling. Och då är jag ändå inte lika mycket source first fan som många andra här på forumet.

För mig känns detta minst lika spännande som när jag första gången fick reda på att Karik/Numerik var på gång från Linn.

hardcorelinnie wrote:

CD12:an tillverkas inte längre så det tycks som att du sparkar in en öppen dörr här!?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är!
Klimax DS är en källa, det är ju det som är hela poängen med den här nya tekniken: Den är (till skillnad från tidigare DA-omvandlare) oberoende av transportens kvalitet. Du kan lika gärna säga att en 195-kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa till Klimax DS än en bandspelare, ingen har ens tänkt tanken att koppla in en CD12 i en DS ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken skriver ju "BÄTTRE källa för Klimax DS", dvs han syftar på att transporten. Det som är intressant med detta och som jag har förstått med Kens inlägg är att en konventionell transport som är dyr om det ska bli riktigt bra nu kan ersättas med en standardkomponent från ett datorvaruhus.

För att göra sin poäng tydligare använder han som referens transporten från CD12 eftersom den ansågs vara världens bästa konventionella cd-spelare. Han menar ju självklart inte med sitt inlägg att någon skulle koppla en Cd 12 till en DS uttryckligen skriver att den är sämre än en standardpryl för 200 kr.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det som är intressant med detta och som jag har förstått med Kens inlägg är att en konventionell transport som är dyr om det ska bli riktigt bra nu kan ersättas med en standardkomponent från ett datorvaruhus.
Men är inte det helt uppenbart? Klimax DS är ju gjord för att kunna kopplas till vilken dator eller drive som helst med en vanlig nätverkskabel. Det är ju ingen som har sagt att den ska kombineras med någon dyr transport.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om det är så självklart eller vad folk har sagt om vad som ska kopplas till vad. Ken förespråkade ju definitivt inte att man skulle göra så i alla fall, utan snarare tvärtom.

Däremot vad Ken vill peka på, baserat på senaste månadens utveckling, är att man kan nu istället för en transport för 100 tkr (eller vad den nu kan ha kostat i CD12) kan använda en standardpryl för några hundringar. Detta är ju oerhört stort som jag ser det och det är ju det som vi har sett med DS, ngt som vi inte visste för ca en månad sedan. Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten.

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det som är intressant med detta och som jag har förstått med Kens inlägg är att en konventionell transport som är dyr om det ska bli riktigt bra nu kan ersättas med en standardkomponent från ett datorvaruhus.
Men är inte det helt uppenbart? Klimax DS är ju gjord för att kunna kopplas till vilken dator eller drive som helst med en vanlig nätverkskabel. Det är ju ingen som har sagt att den ska kombineras med någon dyr transport.

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2124 Next

All times are UTC+02:00