selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn (vår site adm) har en Ikemi, SB och en 5103. Om vi alla ber honom snällt kanske han skulle kunna göra en jämförelse mellan Ikemis transport och SB, båda kopplade till 5103:ans DA. Det vore ju väldigt trevligt om det visar sig att de är ungefär lika bra eller att det i alla fall inte är några stora skillnader.

Jag har ett svagt minne att jag läste i Stereophile att de kopplade en SB in i en Mark Levinson DA och sedan jämförde med en cd/multispelare i 5000-6000 usd klassen som också kopplades till samma DA. Om inte jag minns fel så ansågs de ganska likvärdiga. Jag är dock inte 100% säker på detaljerna.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Kan det vara så att "man" tolkar det man hör annorlunda beroende på märke och prislapp?
Bill50x wrote:
Jag misstänker faktiskt att LP12:an lägger till lite mer takt och "drag" än vad som egentligen finns i inspelningen (därav min tråd i ämnet) även om jag inte har några egentliga bevis för detta.
Hej Bill!

Jag har följt dina senaste inlägg här på selleri och känner mig tvungen att framföra ett stort tack för att du har hjälpt mig att öppna ögonen :-)

Har själv febrilt försökt hitta orsaken till att Linn skulle vara bättre än konkurrensen, men inte lyckats. Jag har blindtestat hårt nu i helgen och kommit fram till att jag inte behöver nån Linn-anläggning. Det verkar mycket riktigt vara som du säger - namnet Linn i kombination med prislappen skapar en placeboeffekt att det låter mycket bättre. Jag har nu slängt ut hela anläggningen till förmån för en PC med ett par schyssta studiomonitorer... Det där sista i sväng saknas - men det fixade jag lätt med equalizern i iTunes.

Pengarna som jag sparar på detta kommer jag lägga på hifiresor till olika mässor och prenumerationer på hifitidningar.

/ Jacob - numera stelbent hifiateist.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker dock inte att Bills kommentarer ovan är kontroversiella. Placebo effekt är ju ngt man känt till och jobbat med länge inom medicin och sett att den har rätt stor inverkan. Så jag ser det som självklart att det finns ett element av detta också när man handlar hifi. För det kan väl inte vara så att Linnister är ett unikt släkte som helt kan motstå detta?

Ang LP12, hade i alla fall jag också intrycket att det var allmänt accepterat att den lägger till (eller i alla fall lockar fram) lite "drag" i musiken ungefär som Naims prylar gör. Detta "fotstampande" (Linn använde det förr mycket i sin marknadsföring) har jag dock alltid sett som ngt positivt.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ju kört denna jämförelse via min nya Movie. Se under övrigt!
Det är ett helt annat driv, fylligare och mer detaljerat via cd:n jämfört med SB3:an . Både när det gäller tunedem så väl som de traditionella parametrarna så brilljerar Movien med sin cd-återgivning.

Min medlyssnare och ägaren av denna SB3 som inte har en aning om vad tunedem är och ingen erfarenhet av Linn sedan tidigare tyckte att Movien var solklart bättre på cd. Han tyckte enkelt beskrivet att det blev ett rikare ljud.

Skillnaden är inte liten eller svår att uppfatta.
Men SB3 är likväl en väldigt skojig pryl och duger gott för bakgrundslyssning och när man vill utforska ny musik som man laddat hem eller lyssnar på via webbradio.
När man hittat sin favorit artist så köper man dock skivorna för att njuta full ut :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Hej Bill!

Jag har följt dina senaste inlägg här på selleri och känner mig tvungen att framföra ett stort tack för att du har hjälpt mig att öppna ögonen :-)

Har själv febrilt försökt hitta orsaken till att Linn skulle vara bättre än konkurrensen, men inte lyckats. Jag har blindtestat hårt nu i helgen och kommit fram till att jag inte behöver nån Linn-anläggning. Det verkar mycket riktigt vara som du säger - namnet Linn i kombination med prislappen skapar en placeboeffekt att det låter mycket bättre. Jag har nu slängt ut hela anläggningen till förmån för en PC med ett par schyssta studiomonitorer... Det där sista i sväng saknas - men det fixade jag lätt med equalizern i iTunes.

Pengarna som jag sparar på detta kommer jag lägga på hifiresor till olika mässor och prenumerationer på hifitidningar.
Haha, skitcool med grabbar med humor. Önskar jag hade det åxå ;-)

Men precis som UffeB säger, det behöver ju inte vara något fel med lite mer fotstampande. Och jag bara spekulerar, fokus på detta kommer minska iom Linns "digitalisering". Redan kommentarerna om hur DS´en låter tycker mig bekräfta detta. Nu skrivs det om "lugnet" i musiken, den självklara presentationen mm, mycket som tex rör-entusiaster ofta hävdar. Kankse börjar vi nå en nivå där det bästa från flera olika discipliner sammansmälter?

Hur SB´n låter är en intressant fråga. I synnerhet om man diskuterar den digitala domänen, dvs plockar ut en digital signal och stoppar in i en kompetent DAC. Rackarns synd att DS inte tillåter detta...

Å andra sidan, om man bortser från nöjet med Internet-radio och en stor tydlig display, varför ska man koppla en SB till DS? Lika bra att koppla sin dator, eller NAS, direkt till DS, eller hur?

Men som någon skrev i en annan tråd, kommer det nu avknoppningar från DS i prisläge 3k USD så ser ju saken annorlunda ut. En SB med en kompeten DAC kostar säkert något liknande.

För övrigt måste detta inlägg vara nördfaktor 12.... SB, DS, DAC, NAS......

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillverkaren av SB har en delux variant för ca 2000 usd, och som tydligen ska vara riktigt bra. Transporter heter den. Om nu Linn också ska släppa produkter en den prisklassen är det ju suveränt att det finns konkurrenter från datorindustrin som är vana att kapa kostnader.

Jag tycker ändå att det är väldigt imponerande vad SB verkar klara av. Den har ju en nätdel som ser ut att kosta ca 25 kr och allt annat har säkert också sparats på, och ändå så verkar folk tycka att ljudet är rätt ok även om det givetvis inte kan matcha en spelare som är 10 ggr så dyr.
Bill50x wrote:

Men som någon skrev i en annan tråd, kommer det nu avknoppningar från DS i prisläge 3k USD så ser ju saken annorlunda ut. En SB med en kompeten DAC kostar säkert något liknande.

För övrigt måste detta inlägg vara nördfaktor 12.... SB, DS, DAC, NAS......

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men precis som UffeB säger, det behöver ju inte vara något fel med lite mer fotstampande. Och jag bara spekulerar, fokus på detta kommer minska iom Linns "digitalisering". Redan kommentarerna om hur DS´en låter tycker mig bekräfta detta. Nu skrivs det om "lugnet" i musiken, den självklara presentationen mm, mycket som tex rör-entusiaster ofta hävdar. Kankse börjar vi nå en nivå där det bästa från flera olika discipliner sammansmälter?
JA, jag brukar skriva om "lugnet" i musiken som ett tecken på att det är bra...mer lugn = uppgradering.
Brukar också beskriva det som flyt o avslappnat.

MEN...det är ju inte motsatsen till drag o stampa takten. Tror du missförstår vad jag menar Bill.

Med "Lugnet" menar jag altså inte tempo dvs sävligt o slött.
Det är i själva verket att hjärnan hinner fatta sammanhanget i musiken så man förstår bättre vad som spelas o menas.

Motsatsen är RÖRIGT, något som ökar vid en nedgradering... :wink:

DS är en överdängare på att låta analogt avslappnat. Konstigt hur referenserna flyttas. När Karik introducerades tyckte man att ÄNTLIGEN en spelare som låter som det ska :D
O när Ikemi kom lät Karik digital. För varje ny CDspelare har den äldre genast låtit lite kantigt hårt (något jag kallar för digital).

Nu är det samma sak med Akurate CD'n :roll:

Tror Linn avsiktligt föröker komma bort från den något nördiga stampa takten imagen.
Lite synd för dagens Linnprodukter är grymma på att framkalla ryckningar i benen :shock:

Jag får fortfarande rysningar av välbehag då jag tänker på DS o att detta bara är BÖRJAN på något nytt stort. Tänk er 10 års utveckling av teknologin :wink:
Hoppas nu Linn struntar i att utveckla stärkare o talare ett par år o fokuserar på det viktigaste, källorna!!!!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Jag får fortfarande rysningar av välbehag då jag tänker på DS o att detta bara är BÖRJAN på något nytt stort. Tänk er 10 års utveckling av teknologin Wink
Hoppas nu Linn struntar i att utveckla stärkare o talare ett par år o fokuserar på det viktigaste, källorna!!!!
Nää me stopp nu!
Inte vill väl du att man i en sportbil bara skall fokusera på motorn?
Det är väl harmonin mellan motor-kraftöverföring-hjulupphängning o.s.v. hur hela paketet jobbar ihop som ger den ultimata upplevelsen av en sportbil?

Samma sak i en toppanläggning.. nog vill man ha topp klass från signalkällan ut till högtalarkonerna :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har spenderar allt för mycket tid på stärkare/talare.
= balansen bör nu återställas.

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00