equi2 wrote:
DAC1:an...
Endast med Sonos tyckte jag det lätt rätt kul... hängde man på DAC:en så blev det mycket lugnare och stramade upp de röriga partien i musiken + gav en lite annan klang på det hela. Samtidigt som jag inte tyckte det rätta drivet fanns där.
Om vi bortser från sista meningen om "drivet" så är det ungefär samma beskrivning som Klimax DS. Kan det vara så att "man" tolkar det man hör annorlunda beroende på märke och prislapp?
INNAN vän av ordning kommer springande och berättar att det absolut inte är så, jag menar att det visst har betydelse. Om Linn, som de flesta här har stort förtroende för, kommer fram med en ny (och dyr) lösning så vet vi att det förmodligen är det bästa som Linn kan producera. Vi vet också att Linn troligen inte skytt några medel för att nå dit. Man drar sig inte ens att fräsa ut en låda i alumnium för många sköna tusenlappar trots att det "bara" sitter ett digitalt kort i den. Kompromisslöst för att nå max.
Vi vet också att det krävs allt extremare och dyrare åtgärder för att kräma ur det allra sista. Men helt plötsligt kommer det ett tekniskt framsteg som med enkel design tar ett stort skutt framåt. Och då kan proportionerna mellan dyrt/avancerat/seriöst och billigt/serieproducerat/enkelt helt förryckas. Bland annat för att när ny teknologi dyker upp så är de enklare lösningarna först på plan, därefter kommer de mer seriösa.
Och jag menar att Linn (och alla andra förstås) befinner sig just i en sådan brytningsfas. LP12:an har hela tiden kunnat hålla det digitala stången genom ständiga dyra förbättringar. Läser man mellan raderna verkar det dock som iom Klimax DS så är det kört. Eller så är det bara eufori över en ny bra och intressant produkt?
Jag misstänker faktiskt att LP12:an lägger till lite mer takt och "drag" än vad som egentligen finns i inspelningen (därav min tråd i ämnet) även om jag inte har några egentliga bevis för detta. Att många skivor låter långt bättre på en LP12:a än på en CD-spelare tillskriver jag den (oftast) bättre mastringen på LP-utgåvan.
Det skulle vara mycket intressant att jämföra en Linn Studio Master Recording i en Klimax DS mot en 180g 45 varvs LP-pressning från exakt samma master. Om jag får gissa kommer ömdömet bli mycket likt det om Sonos, men utan kommentaren om "drivet"...
/ B