selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 00:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej! undrar om det är någon som testat Squeezebox kopplad digitalt till tex ett 5103 eller en Exotik-DA. Vore så skönt att slippa skivorna!
läst lite på andra forum men de verkar inte riktigt ha greppat det här med source first direkt.
Vad jag vet kan man inte låna en Squeezebox någonstans, annars hade jag testat själv på min movie-Di.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 10:27 
Site Admin
Site Admin

Japp, har kopplat precis som du frågar om: Squeezebox digitalt till 5103.

Jag har faktiskt inte jämfört hur det låter digitalt jämfört med analogt, jag har utgått från att det blir vettigare att låta 5103 ta hand om D/A-omvandlingen. Hursomhelst så är det ju toksmidigt att bläddra i musikbiblioteket på SB:n. Tyvärr får den ordentligt med pisk av Ikemin...i vanlig ordning är det sånt där som man märker när man kört några dagar och det helt enkelt inte är lika roligt som vanligt. Så för tillfället står SB:n mest och vilar - praktiskt iofs att den visar väderleksrapport under tiden :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra investering nästan 3K för en väderleksrapport :lol:

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 12:15 
Site Admin
Site Admin

hepcat wrote:
Bra investering nästan 3K för en väderleksrapport :lol:
Kan vara den rapporten som avgör om man är kvar hos Linn eller lämnar henne för en tur ut i verkligheten. :!:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du ngn gång skulle ha tid och känna lite experimentlusta vore det kul om du kan jämföra dem på lika vilkor och sedan berätta lite om dina slutsatster. Dvs köra både Ikemin och SB genom 5103:ans dac. Det skulle var roligt att höra lite om hur mycket det skiljer. Det hade ju varit väldigt konstigt om en life-style produkt för ca 3 tkr ens kommer i närheten av en cd-spelare i 30 tkr klassen, men det vore ju rätt kul om den ändå inte är helt kass.
Ayn wrote:
Japp, har kopplat precis som du frågar om: Squeezebox digitalt till 5103.

Jag har faktiskt inte jämfört hur det låter digitalt jämfört med analogt, jag har utgått från att det blir vettigare att låta 5103 ta hand om D/A-omvandlingen. Hursomhelst så är det ju toksmidigt att bläddra i musikbiblioteket på SB:n. Tyvärr får den ordentligt med pisk av Ikemin...i vanlig ordning är det sånt där som man märker när man kört några dagar och det helt enkelt inte är lika roligt som vanligt. Så för tillfället står SB:n mest och vilar - praktiskt iofs att den visar väderleksrapport under tiden :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också det är intressant med vad en Squeezebox kan prestera tillsammans med en DAC.

Mycket möjligt att man inte kommer upp i klass med en Ikemi, men med en DAC som "passar" till Squezeboxen borde man komma rätt långt.

Jag var själv och lyssnade på en motsvarighet till SB:n, nämligen Sonos (namn?) och jämförde den med och utan en Benchmark DAC1 som visst ska vara en väldigt bra DAC.

Jag blev faktiskt inte jätteimponerad. Sen om det beror på mitt ljudideal och vad jag tycker om är tål att tänkas på. Jag tror många skulle gillat vad Sonosen med DAC presterade.

Nån som har nån annan erfarenhet eller tips på en DAC?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Jag blev faktiskt inte jätteimponerad.
Av Sonos eller DAC1?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sonos är ett fantastiskt fint system, men kopplat digitalt in till en Uni SC
så låter det trist.... (och då snackar vi okomprimerat förstås, med MP3
så blir det än mindre roligt).

(testat med ett par Komponent 110 + Sizmik 10.25 och ett C2100 eller C2200).

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DAC1:an...

Endast med Sonos tyckte jag det lätt rätt kul... hängde man på DAC:en så blev det mycket lugnare och stramade upp de röriga partien i musiken + gav en lite annan klang på det hela. Samtidigt som jag inte tyckte det rätta drivet fanns där.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Sonos är ett fantastiskt fint system, men kopplat digitalt in till en Uni SC så låter det trist....
Hur ska detta tolkas? Blir det sämre kopplat mot Uni SC:n? ...eller trist i jämförelse mot Uni SC med sin CD-del som transport.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:

Endast med Sonos tyckte jag det lätt rätt kul... hängde man på DAC:en så blev det mycket lugnare och stramade upp de röriga partien i musiken + gav en lite annan klang på det hela. Samtidigt som jag inte tyckte det rätta drivet fanns där.
Om vi bortser från sista meningen om "drivet" så är det ungefär samma beskrivning som Klimax DS. Kan det vara så att "man" tolkar det man hör annorlunda beroende på märke och prislapp?

INNAN vän av ordning kommer springande och berättar att det absolut inte är så, jag menar att det visst har betydelse. Om Linn, som de flesta här har stort förtroende för, kommer fram med en ny (och dyr) lösning så vet vi att det förmodligen är det bästa som Linn kan producera. Vi vet också att Linn troligen inte skytt några medel för att nå dit. Man drar sig inte ens att fräsa ut en låda i alumnium för många sköna tusenlappar trots att det "bara" sitter ett digitalt kort i den. Kompromisslöst för att nå max.

Vi vet också att det krävs allt extremare och dyrare åtgärder för att kräma ur det allra sista. Men helt plötsligt kommer det ett tekniskt framsteg som med enkel design tar ett stort skutt framåt. Och då kan proportionerna mellan dyrt/avancerat/seriöst och billigt/serieproducerat/enkelt helt förryckas. Bland annat för att när ny teknologi dyker upp så är de enklare lösningarna först på plan, därefter kommer de mer seriösa.

Och jag menar att Linn (och alla andra förstås) befinner sig just i en sådan brytningsfas. LP12:an har hela tiden kunnat hålla det digitala stången genom ständiga dyra förbättringar. Läser man mellan raderna verkar det dock som iom Klimax DS så är det kört. Eller så är det bara eufori över en ny bra och intressant produkt?

Jag misstänker faktiskt att LP12:an lägger till lite mer takt och "drag" än vad som egentligen finns i inspelningen (därav min tråd i ämnet) även om jag inte har några egentliga bevis för detta. Att många skivor låter långt bättre på en LP12:a än på en CD-spelare tillskriver jag den (oftast) bättre mastringen på LP-utgåvan.

Det skulle vara mycket intressant att jämföra en Linn Studio Master Recording i en Klimax DS mot en 180g 45 varvs LP-pressning från exakt samma master. Om jag får gissa kommer ömdömet bli mycket likt det om Sonos, men utan kommentaren om "drivet"...

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 30, 2007 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Quote:
Sonos är ett fantastiskt fint system, men kopplat digitalt in till en Uni SC så låter det trist....
Hur ska detta tolkas? Blir det sämre kopplat mot Uni SC:n? ...eller trist i jämförelse mot Uni SC med sin CD-del som transport.
Jag var lite för snabb med tangenterna där märkte jag...

Det jag menade var att det är ett väldigt smart och fiffigt system,
lättanvänt och smidigt. MEN jämfört med ljudkvalitén i Uni SC´s
inbyggda spelare så kommer den till korta, ordentligt... tyvärr...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 01:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

vore intressant med ett test mellan Squeezebox+Akurate Kontrol mot en unidisk sc båda kombinationerna kostar ungefär lika mycket. men tyvärr är väl digital-utgången för dålig på Squeezeboxen. Trist att de smidiga lösningarna alltid låter sämre :) .

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 05:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bearW wrote:
vore intressant med ett test mellan Squeezebox+Akurate Kontrol mot en unidisk sc båda kombinationerna kostar ungefär lika mycket. men tyvärr är väl digital-utgången för dålig på Squeezeboxen. Trist att de smidiga lösningarna alltid låter sämre :) .
SB finns ju även en förfinad variant kallad Transporter. Prislappen är ca 18 tusen vilket är många gånger dyrare men jämfört med DS en droppe i Atlanten. Många menar att den är rejält mycket bättre både på digitalutgången som på den analoga.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte tekniker men får också intrycket av att det vi ser nu är ngt nytt i audiofilsammanhang, och där Linn har tagit ett första steg och visat hur bra det kan låta.

Det som förvånar mig lite är att folk inte är mer entusiastiska. När man tittar på topica tex så har man skrivit förhållandevis lite trots att det verkar som att vi precis håller på att se början till en revolution och att inom en snar framtid kommer vi att få se fantastisk prestanda/kostnads-förbättringar.

Eller är det bara jag som missuppfattat det hela och att DS kommer att förbli ensam och de gamla vanliga CD-spelarna fortfarande kommer att tillverkas om 5 år?

Bill50x wrote:

Vi vet också att det krävs allt extremare och dyrare åtgärder för att kräma ur det allra sista. Men helt plötsligt kommer det ett tekniskt framsteg som med enkel design tar ett stort skutt framåt. Och då kan proportionerna mellan dyrt/avancerat/seriöst och billigt/serieproducerat/enkelt helt förryckas. Bland annat för att när ny teknologi dyker upp så är de enklare lösningarna först på plan, därefter kommer de mer seriösa.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00