selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
don Tomaso wrote:
Jo men kraven är riktiga Espek (svarta) och aktivt och då blir det åtminstone 55K + nya högtalarkablar dvs ca 40 k mellan = för dyrt. Fast säkert jättebra
Förstår inte riktigt varför du absolut ska ha Espek då Ninka verkar vara ett alternativ. Jag vill minnas att jag tycker att även 5140 är bättre än Ninka, men kostar ungefär samma. Det ligger faktiskt ett par svarta 5140 med Espek-diskanter ute på hifimagasinet:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=11896

Någon som vet hur stor skillnad det är på ett par uppgraderade 5140 och ett par riktiga espek?
Nej Ninka är inget alternativ trasslade in mig lite men det är uteslutet.

Anledningen till kravet på Espek är att jag har superfrächa Katan som jag köpte nya och vill inte "byta ner mig" ålders/utseendemässigt.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
4 är ju givet! Sen köper du en till 5125 och Keltik när du vill ha mer tryck.
Håller med! Även om jag skulle köpt Majik 140 istället för Keltik, men då tappar man lite "tryck" förstås.

Innan du köper ett par Espek så bör du reflektera över att ett par Komponent 110 är bättre och billigare. Detta trots att man jämför nya 110 mot beg Espek. Det finns ingen logik i detta, men så är det. Den tunna basen löses med 120 subben.

Ett helt annat alternativ med mycket bättre prestanda är att du köper en beg Akurate CD (35-40'?) och en Exotik (15'). Finansieras med att du säljer din SC (30?). Det ger dig 5 tusen att spendera på ett par beg Komponent 110, bäst musik! Det ger dig aktivpotential med en till 5125. (Sälj Katan.) Eller om du vill ha mer bas, komplettera istället Katan med beg Afekt eller Komponent 120 sub. DVD löser du med en riktigt bra 500-1000 kr kina/Korea maskin som du kopplar analogt in i ditt, nu fantastiska 2 ch system!

Aktiva Ninka med stereokort borde vara det självklara valet i dessa tider, men vill du inte så har du säkert dina skäl.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det dyker upp en begagnad Akurate CD för 35-40kkr så får du snabba dig för annars tar jag den :lol:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Espek är bättre om man kör dem passivt med en förstärkare för ungefär samma pengar. Tex ett par Espek med ett beg 2250 passivt tror jag överträffar ett par aktiva Ninka med 5125.
henriklh wrote:
Aktiva Ninka är nog ändå bättre än passiva Espek?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju svårt att spekulara innan man hört Majikhögtalarna men tror du inte att de kommer att gå djupare i basen än ett par aktiva Katan?

En av mina stora hifi-minnen var när jag som student bytte ut mina Kan (gamla originalmodellen) mot ett par Kaber. Det var ett så oerhört stort lyft iom att man hörde hela skalan från toppen till basen i botten. Kan var ju roliga nisch högtalare men viss musik blir helt enkelt så mycket roligare att lyssna på om man också kan höra nedre mellanregistret och basen. Jag kommer fortfarande ihåg första spåret, (ZZ-top My head is in Misisippi) att det var helt otroligt kul att det blev drag som det ska vara i rockmusik och att man verkligen började stampa takten (tror att Linn har slutat med det nu men då var det det som var det viktigaste, att man stampar takten) och tycka att det var riktigt bra.

don Tomaso wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det blir ju lite av en gissning iom att högtalaren inte släpts ännu, men jag skulle nog satsat på de nya Majik högtalarna. Unidisk SC är väl ungefär lika bra som Majik cd och försteg och med ett bra slutsteg så får du ett system som är ganska likt Linns eget systemförslag med Majik produkterna.
Det lär bli ett bra system, jag kommer helt klart att lyssna på Majik 140 innan jag bestämmer mig. Risken här är ändå att man saknar bas och inte vinner nått sväng att tala om säkert spelar det snyggare men blir det så mycket bättre?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
henriklh wrote:
4 är ju givet! Sen köper du en till 5125 och Keltik när du vill ha mer tryck.
Håller med! Även om jag skulle köpt Majik 140 istället för Keltik, men då tappar man lite "tryck" förstås.

Innan du köper ett par Espek så bör du reflektera över att ett par Komponent 110 är bättre och billigare. Detta trots att man jämför nya 110 mot beg Espek. Det finns ingen logik i detta, men så är det. Den tunna basen löses med 120 subben.

Ett helt annat alternativ med mycket bättre prestanda är att du köper en beg Akurate CD (35-40'?) och en Exotik (15'). Finansieras med att du säljer din SC (30?). Det ger dig 5 tusen att spendera på ett par beg Komponent 110, bäst musik! Det ger dig aktivpotential med en till 5125. (Sälj Katan.) Eller om du vill ha mer bas, komplettera istället Katan med beg Afekt eller Komponent 120 sub. DVD löser du med en riktigt bra 500-1000 kr kina/Korea maskin som du kopplar analogt in i ditt, nu fantastiska 2 ch system!

Aktiva Ninka med stereokort borde vara det självklara valet i dessa tider, men vill du inte så har du säkert dina skäl.
Bra synpunkter och råd som vanligt, nu har du väl lite optimistiska priser på Akurate CD även från privat säljare och jag köper garanterat spelare från handlare. En Exotik skulle jag kunna köpa privat i sverige.

Jag har resonerat lite och ransakat mig själv och upptäckte att varken jag eller frun egentligen är intresserade av film/DVD konserter utan det är strikt två-kanal som gäller men gärna SACD möjlighet. Jag kommer inte ens att koppla Unidisken till TV/proj i det nya boendet. Akurate CD skulle vara drömmaskinen men tyvärr för dyr ska dock bli spännande att se om det dyker upp några fler på beg. marknaden om Klimax DS blir en hit.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det är ju svårt att spekulara innan man hört Majikhögtalarna men tror du inte att de kommer att gå djupare i basen än ett par aktiva Katan?
Jo det gör dom säkert men frågan är om det ändå räcker många tycker ju att aktiva Akurate 242 inte går tillräckligt djupt i basen (dom har ju Keltik/Komri iofs) Risken är ju också att man suktar efter aktivt = för dyrt.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
många tycker ju att aktiva Akurate 242 inte går tillräckligt djupt i basen (dom har ju Keltik/Komri iofs) Risken är ju också att man suktar efter aktivt = för dyrt.
Djupt går ju Akurate men de har ju inte TRYCKET som sina större bröder.

Även Katan går "djupt". Allt under 100Hz är ju grymt lågbasigt men att leverera fysisk tyngd i basen är en annan sak.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
il"]nu har du väl lite optimistiska priser på Akurate CD även från privat säljare och jag köper garanterat spelare från handlare. En Exotik skulle jag kunna köpa privat i sverige.

Jag har resonerat lite och ransakat mig själv och upptäckte att varken jag eller frun egentligen är intresserade av film/DVD konserter utan det är strikt två-kanal som gäller
Tja, kanske är det mina egna drömmar som skiner igenom... :oops: Men 40' är 65% av nypriset. Det borde vara helt OK efter ett år eller så. De är ungefär vad som gäller för Majik CD och många andra produkter från Linn. Visst skiner den känslomässiga prisvärdheten in i bedömningen. Akurate CD är bättre än Uni 1.1 som kostar 100' och då "borde" man inte få de prestanda beg för 40'. Men i USA kostar Uni 1.1 runt 35'* och Akurate CD borde vara billigare. Men det är klart, måste det vara via svensk handlare så... Men ett demoex brukar säljas för ca: 70% av nypriset. Borde kunna gå att få neråt 40' i alla fall. Bra att ni ransakat era behov, det ger mer för pengarna där det räknas. Musik lyssnar man trots allt på mer eftersom det kan kombineras med andra aktiviteter. Dessutom kan du få njutbara filmprestanda via en billig DVD. Det går inte att göra motsvarande med musik. Akurate CD? Go for it!

* Uni 1.1 hos (ex Linn)handlare kostar 35 500 kr här: http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl? ... 1196097342 Privat borde vara ännu billigare.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
många tycker ju att aktiva Akurate 242 inte går tillräckligt djupt i basen (dom har ju Keltik/Komri iofs) Risken är ju också att man suktar efter aktivt = för dyrt.
Djupt går ju Akurate men de har ju inte TRYCKET som sina större bröder.

Även Katan går "djupt". Allt under 100Hz är ju grymt lågbasigt men att leverera fysisk tyngd i basen är en annan sak.
Ja det är ju helt sant nu förstår jag vad du menar minns Komri demon på ToT, varvade Komri med Akurate 242 som stod i rummet bredvid. Mina gamla burkar hade tryck men inte så mycket annat och det enda jag ibland kan sakna är just då det känns i hela kroppen precis som det var med Komri

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil: Det är ju sjuuuuuuuukt billigt då är ditt prisresonemang realistiskt. Nu är ju min norm att byta in på Takt & Ton som är bra på alla sätt men har något högre priser på begagnat/demo än övriga butiker i sverige främst jämfört med HF.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har börjat leka med tanken på en Akurate CD och då kommer man ju naturligt in på Majik I. Jag har dock svårt att tro att Majik I blir bättre än en Exotik (analog) + 5125 aktivt med Katan som högtalare. Tveksamt om Majik I rår på ett 5103 + aktivt 5125. Köper jag ett begagnat Exotik får jag dessutom förmodligen ett rätt stort lyft, kanske större än att byta till ett Majik 4100 för en bråkdel av priset. tar jag sen steget att byta min SC mot en Akurate CD får jag ett ännu större lyft.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00