selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är lite uttråkad så jag tänkte plåga forumet med ännu en jämförelse

utrustning
Unidisk SC
AV5125
Katan aktiva kort
K400
black interconnect

Budget ca 25 000 - 30 000kr med inbyte/försäljing av diverse beroende på alternativ

prio 2 kanal musik men även musik-DVD och film ska avnjutas. Det jag saknar nu är väl egentligen inget men jag misstänker att det blir lite tunnt med bara Katan i nya rummet (se min pres om ni vill se hur det kommer att se ut)

Vad skulle ni göra av nedanstående(eller annat förslag) inga andra uppgraderingar får göras på överskådlig tid tex får man inte ta alt. 4 och sen lägga på en Sizmik utan man måste leva med uppgraderingen läääänge.

1. Chakrakort till AV5125 med interna kopplingar, Silverkabel mellan Undisk och slutsteg. Sizmik 12.45 (beg/demo) 28000kr
2. Som ovan men med 2st Sizmik 10.25 (beg/demo) ca 32 000kr
3. Som ovan men med 1 st Akurate 221 (beg/demo) ca 32 000kr
4. Unidisk 2.1 (beg/demo), Exotik analog(beg/demo) ca 28 000kr
5. Majik 2100, Majik 140, silverkabel 28 000kr
6. Exotik analog (beg/demo), Sizmik 10.25(beg/demo) 28 000kr

vad tror ni rummet är rätt stort med öppen planlösning

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir ju lite av en gissning iom att högtalaren inte släpts ännu, men jag skulle nog satsat på de nya Majik högtalarna. Unidisk SC är väl ungefär lika bra som Majik cd och försteg och med ett bra slutsteg så får du ett system som är ganska likt Linns eget systemförslag med Majik produkterna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag röstar självklart för alternativ 4.
Det är exakt den kombinationen som spelar här hemma hos mig! (Fast med Silver Interconnect)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med ulfbnilsson. Jag tror alt 5 funkar bäst i längden.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då får jag komma med en bubblare.

Alt 7 Chakra 6100 + Aktiva Espek/5140

Borde kunna gå att komma över för ca 40k, beg/ex-dem förstås, vilket med inbyte av Katan + 5125 hamnar på rätt sida 30.

Då har du en playback som du kan leva med lääänge, du kommer inte att sakna bas (så länge du inte vant dig med Keltik...)

Dessutom tror jag att detta ger bättre bang-for-the-buck än övriga uppgraderinga på playback-sidan. När du ändå sitter på en så bra spelare som Unidisk SC så skulle jag dra mig för att skaffa en bättre silverdiskspelare utan vänta in en serverlösning som ligger i vettig prisklass.

Med SCn har du dessutom digitalingångar om du skulle vilja testa tex en squeeze-box.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

4 är ju givet! Sen köper du en till 5125 och Keltik när du vill ha mer tryck.

Ett alternativ kan ju också vara att byta ut Katan mot Ninka om du skulle tycka att Katanerna blir tunna, det kostar inte så mycket.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Jag röstar självklart för alternativ 4.
Det är exakt den kombinationen som spelar här hemma hos mig! (Fast med Silver Interconnect)
Ja det har du ju har du stereofilter eller chakra?
Silver Interconnect blir ju en slant (9600kr) till och då spricker budgeten rejält och sen är ju risken att man suktar efter Sizmik också men jag tvekar inte att det blir bäst tune mässigt även utan silverkablar.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det blir ju lite av en gissning iom att högtalaren inte släpts ännu, men jag skulle nog satsat på de nya Majik högtalarna. Unidisk SC är väl ungefär lika bra som Majik cd och försteg och med ett bra slutsteg så får du ett system som är ganska likt Linns eget systemförslag med Majik produkterna.
Det lär bli ett bra system, jag kommer helt klart att lyssna på Majik 140 innan jag bestämmer mig. Risken här är ändå att man saknar bas och inte vinner nått sväng att tala om säkert spelar det snyggare men blir det så mycket bättre?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Då får jag komma med en bubblare.

Alt 7 Chakra 6100 + Aktiva Espek/5140

Borde kunna gå att komma över för ca 40k, beg/ex-dem förstås, vilket med inbyte av Katan + 5125 hamnar på rätt sida 30.

Då har du en playback som du kan leva med lääänge, du kommer inte att sakna bas (så länge du inte vant dig med Keltik...)

Dessutom tror jag att detta ger bättre bang-for-the-buck än övriga uppgraderinga på playback-sidan. När du ändå sitter på en så bra spelare som Unidisk SC så skulle jag dra mig för att skaffa en bättre silverdiskspelare utan vänta in en serverlösning som ligger i vettig prisklass.

Med SCn har du dessutom digitalingångar om du skulle vilja testa tex en squeeze-box.
Jo men kraven är riktiga Espek (svarta) och aktivt och då blir det åtminstone 55K + nya högtalarkablar dvs ca 40 k mellan = för dyrt. Fast säkert jättebra

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stereofilter.
Systemet är hur bäst som helst med Black Interconnet också. Jag suktar inte efter en Sizmik.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
4 är ju givet! Sen köper du en till 5125 och Keltik när du vill ha mer tryck.

Ett alternativ kan ju också vara att byta ut Katan mot Ninka om du skulle tycka att Katanerna blir tunna, det kostar inte så mycket.
Jo fast man fick ju inte lägga till saker :D då blir det ju för lätt. Alt 4 + ett par Sizimik eller dit förslag lär ju vara underbart.

Sen går Ninka bort av massa skäl fast bytet borde kunna bli ganska billigt det har du rätt i, Initialt går nog Ninka ned mer än Katan dvs jag kanske bara behöver lägga 10K mellan.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jo men kraven är riktiga Espek (svarta) och aktivt och då blir det åtminstone 55K + nya högtalarkablar dvs ca 40 k mellan = för dyrt. Fast säkert jättebra
Förstår inte riktigt varför du absolut ska ha Espek då Ninka verkar vara ett alternativ. Jag vill minnas att jag tycker att även 5140 är bättre än Ninka, men kostar ungefär samma. Det ligger faktiskt ett par svarta 5140 med Espek-diskanter ute på hifimagasinet:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=11896

Någon som vet hur stor skillnad det är på ett par uppgraderade 5140 och ett par riktiga espek?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva Ninka är nog ändå bättre än passiva Espek?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Sen går Ninka bort av massa skäl fast bytet borde kunna bli ganska billigt det har du rätt i, Initialt går nog Ninka ned mer än Katan dvs jag kanske bara behöver lägga 10K mellan.
?? Det skulle inte kosta mer än fyra tusen max att byta från aktiva Katan till Aktiva Ninka.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
don Tomaso wrote:
?? Det skulle inte kosta mer än fyra tusen max att byta från aktiva Katan till Aktiva Ninka.
Byter jag så byter jag till Chakra kort också kanske skulle ha förtydligat det. Sen har jag höga krav på Ninkorna (helt felfria och svarta), dessutom ska det vara med polymer stands + att jag helst köper av handlare och byter in det jag har där = högre pris.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00