selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Been there, done that, AND I have the pictures to prove it :D
Eller som Buddy Holly's gamla kompgrupp The Cricket's sa:

"I Read the Book, I Saw the Movie, Got the T-Shirt"

(Sett dem live och snackat med dem backstage, vilket drag!)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
henriklh wrote:
Mikael2 wrote:
Jag har följande

UD1.1-Kontrol-klimax solo-Komri
Har du det där på riktigt? :avund:

Lätt att du ska byta högtalare, men finns det någon anledning att gå så långt som katan? Du lär få loss ganska mycket pengar även om du går på Akurate 212...
Har inte dom just nu :)

Visst kan man i mitt exempel gå från Komri->Artikulat osv men går man ned hela vägen enligt principen så hamnar man ju på Katan eller Unik(?) innan man ska göra sig av med nåt högre upp i kedjan.

Jag tycker inte det är fel att nån gång göra ett övervägande om inte nåt annat i kedjan ska "offras" istället för att slaviskt följa en princip.

Pengar ingår väl inte som faktor i "source first" om jag tolkat resonemanget helt rätt. Om pengarna är en faktor så faller ju principen direkt eller?

I praktiken blir ju pengarna en faktor eftersom de flesta av oss uppgraderar utifrån en given budget. Hur ska jag bäst spendera x tusen kronor? Även fast hierarkin (source, control, playback) alltid gäller så blir extrema jämförelser (tex ditt med Komri mot Katan) inte så realistiska eller speciellt lätta att bedöma ens med tune method, åtminstone inte för de som inte är så vana vid metoden.

orealistiskt exempel:
befintligt system Ikemi (senaste Lejonklou trimmad) , intek, Kan

alt 1 byta Ikemi -> Majik CD
alt 2 byta Intek mot Klimax Kontrol och Solo

Ingen lär stå inför det valet nånsin däför anser jag att det ska röra sig om ungefär samma pengar vid jämförelser och våra diskussioner.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 20:58 
Moderator
Moderator

En sådan jämförelse skulle vara kul att göra. Är det någon som har gjort den eller liknande extrema tester kring source first tema?

Då det gäller högtalarval tror jag många många väljer lite annorlunda än strikt tune dem prestanda. Det har jag gjort. Högtalaren kan sätta en rätt stark karaktär på ljudet, och blir därmed lite mer av en smaksak än till exempel ett försteg. Sedan är ju många högtalare påtagligt synliga, vilken även det spelar in.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 21:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror det är viktigt att skillja på HUR man lyssnar då man väljet system.

Rent Hifimässigt kanske man strävar efter ett stort frekvensomfång, förmåga att spela högt mm. Om en mycket djup bas och förmåga att spela starkt är väldigt viktiga parametrar för en lyssnare, så är " source first" inte en filosofi som man helt kan bejaka. En liten tvåvägshöglalare kan ju omöjligen spela lika högt som t.ex. keltik, oavsett signalkälla.

Men - och detta är viktigt- om man lyssnar på musiken med metoden " Tune dem " dvs. man lyssnar vilken anläggning där det känns lättast att följa med i musiken, stämnda instrument, lätt att välja och följa en stämma i ett musikstycke, OAVSETT musikstil, hårdrock eller klassisk musik, så stämmer " Source first" mycket bättre med verkligheten än dom flesta vet.

Exempel: LP 12 med akito,Lingo, AT 95, Naim nait 1, AR red box högtalare för 1200:- låter mycket bättre Tune dem än:

Karik , Kisto, aktiva Komri med 4 kloutar.

Detta endast beroende på att signalkällan är bättre med LP12/Lingo.
:)

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skulle nog vilja klassa mitt system som rätt så Source first genom LP12, LK1-dirak, LK2 och Index II

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 17, 2007 17:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mitt system sc+lk140+ninka borde nog vara source first också!!!

Vinylen spelas dock på en REGA 1 genom ett project phonosteg lite baktungt kanske!!! Men vinyl svänger även på en så pass billig spelare!

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 22:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Stort tack för denna intressanta diskussion! Det är ju super med detta forum. Precis det jag ville starta med mitt inlägg, en bred, öppen diskussion med alla tänkbara och otänkbara infallsvinklar. Nu är jag mycket klokare. Har dessutom under diskussionens gång testat source first med tillsammans med GeForce. Det var ju haksläpp att koppla in UD2.1 på Classik och Katan. Jag tror aldrig man kan förstå source fist förrän man provat. Jag har ju läst om source first i åratal och hört olika personer berätta om det, och också provat själv (t ex Ikem>UD2.1), men inte en så renodlad test som den med Classiken. Det var ett jättelyft med 2.1:an.

Dock måste jag säga att lite balans måste det vara i ett system. Jag har kört med Wakonda som försteg för att den hade RIAA-steg. Igår fick jag tillbaka min uppgraderade (RIAA alltså) Exotik, och det var skönt. Jag vill inte byta ut Exotik mot Wakonda och lägga pengarna på en UD1.1. 12:an låter ju betydligt roligare genom Exotik än Wakonda, inget snack som saken.

Nästa uppgradering blir 2.1 -> 1.1
/uda

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur gick det med det här Uda? blev det en 1.1?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Exempel: LP 12 med akito,Lingo, AT 95, Naim nait 1, AR red box högtalare för 1200:- låter mycket bättre Tune dem än:

Karik , Kisto, aktiva Komri med 4 kloutar.

Detta endast beroende på att signalkällan är bättre med LP12/Lingo.
:)
Det kanske verkar så. Men det är ju ofta inte samma mix/mastring man jämför, även om det är samma skiva man lyssnar på. Ofta är mastringen mycket bättre (mer dynamisk, mindre processad) på vinylen än på CD´n. Att då dra slutsatsen att en LP12:a är bättre än en Karik håller inte. Det är först när jämförelser med garanterat lika masterband till grund för både vinyl- och cd-press som man kan dra några slutsatser.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast om det å andra sidan generellt är fallet att vinylmastringar är bättre än cd-dito, så kommer i praktiken LP12:an också att vara bättre än Karik (eller Ikemi, eller...), även om det inte är efter "rättvisa" förutsättningar. Och det är ju hur det låter i praktiken som är det viktiga.

Dvs. låter ABBAs Volez-Vous bättre på LP12 med en LP köpt på Andra Långgatans skivhandel för 30 spänn, jämfört med en cd från CDON.COM (för minst det dubbla) spelad på en Ikemi så väljer jag LP12.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Fast om det å andra sidan generellt är fallet att vinylmastringar är bättre än cd-dito, så kommer i praktiken LP12:an också att vara bättre än Karik (eller Ikemi, eller...), även om det inte är efter "rättvisa" förutsättningar. Och det är ju hur det låter i praktiken som är det viktiga.

Dvs. låter ABBAs Volez-Vous bättre på LP12 med en LP köpt på Andra Långgatans skivhandel för 30 spänn, jämfört med en cd från CDON.COM (för minst det dubbla) spelad på en Ikemi så väljer jag LP12.
I praktiken har du rätt. Men påståendet att en LP12:a är bättre än en CD-spelare faller. Det är ju mix och mastring som gör skillnaden! Source first rules kan man säga :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo. Vore kul att få till en jämförelse med så rättivisa förutsättningar som möjligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 13, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Jo. Vore kul att få till en jämförelse med så rättivisa förutsättningar som möjligt.
Det finns ju några entusiastbolag som man kanske kan hoppas "sköter sig". Linn Records tex har ju ett antal skivor som finns både som vinyl och CD. Och jag tror inte att Linn mixar sina CD´s för att låta bäst i sunkiga mp3-pinnar.

Ett alternativ är förstås att handla 24/96 flac från deras sajt och bränna egna cd´s för att jämföra med. Men någon garanti för att det är samma mixar som vinylsläppen har man ju förstås inte.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen ny info Uda? Eller har du lämnat oss skulle vara kul att höra hur det gick

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8

All times are UTC+02:00