selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 15 16 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espressodebuten är avklarad. Hustrun fyllde år igår och hon presenterades med en hel laddning stora och små paket på söndagsmorgonen. Varje kaffepaket och varje pryl var förstås individuellt paketerade. Det är inte varje dag man fyller 40 år! Efter en del förtjust uppackande så tog grejerna sin plats i köket.
Lejonklou wrote:
Fasen vad kul det låter, Linnofil! Hoppas frun blir överlycklig.
Japp, det kan du vara säker på! Första koppen var kanske inte den bästa, men helt klart den dittills bästa som gjort av oss hemma! Underbart gott kaffe! Det kändes helt otroligt att gå från Bodum Pressobryggare med färdigmalen Gevalia till all denna härlighet! Underbart med allt i ett paket.

Hemmet fylldes snart av mycket folk (gratulanter) som alla ville ha sin variant på kaffe, det gjordes av med en hel påse bönor på ganska kort tid (som kändes lång framför Gaggian). I det läget ångrade jag nästan att jag inte köpte en Gaggia Twin... Samtidigt var det bra att få så mycket övning direkt. På kvällen kändes det som att vi haft maskinen en vecka! Tyvärr måste jag säga att jag knappast blev så mycket bättre än jag var på första försöket. Det var en sådan kaos hemma med massa folk (och deras barn!) att det var svårt att koncentrera sig på själva hantverket. En justering på kvarnen och en justering av kaffemängden var ungefär det som kunde testas med någorlunda visshet. Intressant nog får vi alltid en gyllenbrun 7-10 mm tjock crema. Jag trodde att det skulle vara svårt att få till. Även puckarna är relativt hårda och fina, som jag hört att de ska vara.

Frun var väldigt nöjd med valet av manuell maskin och hon var riktigt förtjust över det hantverksmässiga inslaget i kaffetillverkandet. Hon var dessutom otroligt nöjd med kaffesmaken och att den var vit! Själv känner jag mig förstås nöjd med hur kaffet smakar och även med hur smidigt det är att mala kaffe direkt ner i portafiltret. En helt otrolig skillnad mot att mala i en plastburk som skall tömmas, skrapas ur och diskas. Hela idén med att ha en riktig kvarn är en succé! Snyggt och praktiskt. Med tanke på hur skillnaden är med justering av kvarnen så kan jag absolut tänka mig att det är stor smakskillnad på bra och dålig kvarn. Om jag orkar så ska jag testa min enda (av tre) kvarvarande kvarn från forna tider och jämföra resultatet i Gaggian. Vi gav bort en knivkvarn igår till en gäst som trodde färskmalningen var den stora skillnaden mellan vårt och deras kaffe. :-D

Mjölkskumnig är ett område där det krävs träning. Redan nu blir det förstås skum som funkar, men det är lite för mycket stora bubblor och inte riktigt så krämigt som önskas. Vad gäller den "dåliga" panarellon så frågade jag just om det på kaffemaskinen. Skulle jag byta till ett Rancillio Silva rör? Enligt personalen där var skillnaden dels kulleden (som redan finns på den nya generationen Gaggia maskiner) och att Gaggian släpper in luft i överdelen på panarellon så att det ska bli lättare för nybörjaren att skumma överhuvudtaget. Tricket här var att när man ville bli proffs på skumning så flyttade man O-ringspackningen för panarellons ytterrör ett steg ned. Då stängdes lufthålen och man fick samma funktion som med ett Silva rör, inklusive kulled. "Det är inte så många som känner till det" sa han. Om det stämmer så låter det ju smart! Annars borde han väl varit intresserad av att sälja ett rör? Men han sa att det bara var Classic (saknar kulled) ägare som behövde byta. Jag litade på det och ska testa att flytta O-ringen vid tillfälle, lätt gjort. (Råkade faktiskt hitta info om det här: http://www.home-barista.com/forums/frot ... t4719.html )

Morgonkaffet var otroligt gott, lite svårare var det med lunchkaffet på jobbet! Min fru vägrade dricka kaffet på sitt jobb och var helt slut nu i eftermiddag... Vad ska man göra? Jag kan inte tänka mig att espresso i en termos är den rätta lösningen, nån som provat?
Pediatrik wrote:
Härligt! Ser ut som ett alldeles utmärkt paket det där! Att du köpte en halvautomatisk + kvarn istället för helautomatiskt kommer du inte att ångra. Source first gäller även här! (Snart kommer du väl rosta dina egna bönor där hemma... :wink: )
Vi är som sagt mycket nöjda! Både med halvautomatiken och med kvarnen. Väldigt skönt att vi inte sitter med en Krups...
monkeydevil wrote:
Linnofil; det låter ju kanon det där! Det kommer bli superbra är jag säker på. Lite komiskt att det blev ett sånt deluxe-kit i slutändan (på sant selleri-rekommendations-manér...) :lol:
Om någon vill ha mitt råd om råd på detta rådgivande forum så är mitt råd att inte be om råd. För man har inte råd med de råd som råder här...

Tack ska ni ha allihop för hjälpen! Utan era bidrag är risken stor att jag gått vilse på vägen, nu är vi helt klart på rätt spår!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:

[Om någon vill ha mitt råd om råd på detta rådgivande forum så är mitt råd att inte be om råd. För man har inte råd med de råd som råder här...
Fy f-n va bra
Ett härmed klassiskt talesätt.

Det stämmer till 100%

Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 09:48 
Site Admin
Site Admin

Härligt att presenten blev uppskattad, efter all research du lagt ner!

Kan inte mer än instämma i Fredrik S kommentar, det citet måste vi spara till eftervärlden, verkligen klockren beskrivning av vad som ofta händer på forumet :D

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kanske som en rubrik till någon "topic"?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 00:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Fasen vad kul det låter, Linnofil! Hoppas frun blir överlycklig.

Jag blir verkligen sugen på att börja dricka kaffe igen när jag läser den här tråden. Det kan ju vara så himmelskt gott - men jag tål inte koffeinet nåt vidare (blir en ofokuserad Duracellkanin i 3 timmar).

Koffeinfritt finns ju...

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härligt att ni är nöjda båda två Linnofil!!!
Linnofil wrote:
Det kändes helt otroligt att gå från Bodum Pressobryggare med färdigmalen Gevalia till all denna härlighet!
Som att gå från iPOD till LP12!
Linnofil wrote:
Tyvärr måste jag säga att jag knappast blev så mycket bättre än jag var på första försöket. Det var en sådan kaos hemma med massa folk (och deras barn!) att det var svårt att koncentrera sig på själva hantverket. En justering på kvarnen och en justering av kaffemängden var ungefär det som kunde testas med någorlunda visshet. Intressant nog får vi alltid en gyllenbrun 7-10 mm tjock crema. Jag trodde att det skulle vara svårt att få till. Även puckarna är relativt hårda och fina, som jag hört att de ska vara.
Crema och torra/kompakta puckar låter som om du har kommit en bit på väg. Rinner kaffet i två jämna strålar (mussvansar) under hela extraktionen? Då har du redan kommit MYCKET långt!
Linnofil wrote:
Hela idén med att ha en riktig kvarn är en succé! Snyggt och praktiskt. Med tanke på hur skillnaden är med justering av kvarnen så kan jag absolut tänka mig att det är stor smakskillnad på bra och dålig kvarn.
En kvarn med roterande knivar ger ojämn storlek och har dessutom en tendens att "bränna" kaffet. En kvarn med malskivor ger en jämnare slutprodukt. En riktigt bra kvarn har steglös inställning (mikrometer), är snabb, tyst och ger en slutprodukt som inte klumpar sig. Det kostar dock lite att ligga på topp...
Linnofil wrote:
Mjölkskumnig är ett område där det krävs träning... ...Tricket här var att när man ville bli proffs på skumning så flyttade man O-ringspackningen för panarellons ytterrör ett steg ned. Då stängdes lufthålen och man fick samma funktion som med ett Silva rör, inklusive kulled.
Jag har också hört talats om O-ringstricket, men aldrig hört/sett en jämförelse med ett "riktigt" ångrör. Kaffemaskinen borde dock ha koll!
Linnofil wrote:
Min fru vägrade dricka kaffet på sitt jobb och var helt slut nu i eftermiddag... Vad ska man göra?
Min kaffekonsumtion på jobbet har helt klart sjunkit sedan jag skaffade Gaggian därhemma. Har allvarliga funderingar på att placera min maskin och kvarn på jobbet när jag uppgraderar...
Linnofil wrote:
Om någon vill ha mitt råd om råd på detta rådgivande forum så är mitt råd att inte be om råd. För man har inte råd med de råd som råder här...
:D :D :D

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Koffeinfritt finns ju...
Finns det något riktigt gott koffeinfritt kaffe?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Empress wrote:
Koffeinfritt finns ju...
Finns det något riktigt gott koffeinfritt kaffe?
Ärligt inte en aning..
Jag tillhör dessa som kan ta en kopp koffeinspäckad en ½-1 timme innan jag går och lägger mig. Jag somnar lika gott ändå... ( :oops: ) Inte ens en trippel espresso biter på mig så jag får problem med sömnen...:?: :?

Så jag har aldrig tänkt på ett prova "decaff".. Men man kanske skulle göra detta...

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espresso innehåller ju generellt mindre koffein än tex kokkaffe. Åtminstonde tre "stora" producenter har koffeinfritt i sitt sortiment; Mauro (Caffè Mauro Decaffeinato), Johan & Nyström (Decaf Blend) och Miscela d'Oro (Espresso Decaffeinato). Har inte provat någon av dem, men ovanstående företag har ju alla "normala" bönor som inte går av för hackor. Tydligen tvättas bönorna med kolsyra för att få bort koffeinet, som i sig är smaklöst, och därför borde koffeinfritt inte smaka annorlunda. Bara att testa Fredrik!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har nu gjort ett "tastedem" med eget (god latte) kaffe som hälls i thermos på morgonen och jobbets kaffemaskin. Det goda kaffet i thermosen var inte så gott efter 6 timmar... Faktum är att kaffemaskinen på jobbet vann en ganska klar seger! Nu sitter jag i.o.f.s. i den byggnad som har överlägset bäst kaffe på mitt (stort företag) jobb. Hemligheten bakom det förhållandevis "goda kaffet" är att kaffe fylls på flera gånger om dagen och framför allt att det står en kanna kall mjölk brevid maskinen. Ingen fruktansvärd transfettssmörja till pulvermjölk! Men det är ändå lite trist att det inte gick att bevara smaken hemmifrån i en thermos... Någon som har kollat om det går utan mjölk? Annars kanske det är nästa sak att testa?

I övrigt har det blivit sämre kaffe efter den lyckade inledningen. Efter en påse underbar "De Sica" från Johan & Nyström med Kaffemaskinsetikett så övergick vi till ett par påsar Bergstrands "Espresso" och "Espresso Forte". Det var verkligen inte lätt att få till kaffet med de nya bönorna! Jag ville slänga dem, men frun hade fått dem i present och tyckte det kändes "onödigt". Efter lite exprimenterande med malningsgraden och tampningen så blev det bättre, men det är fortfarande inte i närheten av hur det var i början. Jag var verkligen förvånad över hur bra det blev direkt, utan annan förkunskap än den jag skaffat mig på nätet. Nu är jag inte lika förvånad eftersom jag tror det berodde på fantastiska bönor!

Är Bergstrands kaffe alltid dåligt eller har vi fått gammalt kaffe? Hur kan jag avgöra hur gamla bönorna är? På nätet ser jag att vissa tycker att bönorna inte går att använda 10 dagar efter rostningen. ??? Det låter lite extremt för mig som okunnig. Creman är med Bergstrands bönor hälften så tjock som J&N kaffet och smaken platt och okomplicerad, utan större nyanser. Fortfarande är det bättre än "vanligt" kaffe, men jag vill ju mer än så!De vanliga "Espresso" bönorna var i mitt fall sämre än "Espresso Forte". Men det kanske berodde på att "Forte" var färskare? Nu har vi (i frysen, bra?) tre påsar från J&N, La Bomba, Isola och Bella. Frågan är bara vilken vi ska börja med. Någon som provat dessa?

Mjölkskummningen blir bättre, vi har gått över till standardmjölk. Men jag tycker fortfarande det är lättare att använda O-ringen i sitt övre läge och få en del stora bubblor ihop med de små. Om jag flyttar O-ringen blir det bättre skum, helt utan stora bubblor, men mycket mindre mängd. Jag får öva in tekniken mer innan jag provar igen eftersom vi båda fortfarande vill ha mycket skum. Bifogar bild över morgonens Latte som visar hur det ibland kan bli för mycket av det goda...

Attachments:
File comment: Morgonens Latte!
MorgonLatte.JPG
MorgonLatte.JPG [ 31.25 KiB | Viewed 1208 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har inte provat någon av ovanstående kaffesorter men Johan & Nyström är en bra Source First (eller ligger den på Java...)! Tastedem är nåt att försöka propagera för på riktigtkaffe.se!
Kaffesorter som man hyllar vid ett försök kan nästa gång/dag/väderomslag/provningstillfälle vara klart medioker - men jag är fortfarande i uppstartsfasen vad gäller stabilitet i bryggningen. Många parametrar...

J&N kan fixa studiebesök på rosteriet. Är det av intresse? Har själv inte varit där men intresse finns.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 15:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Nu har vi (i frysen, bra?) tre påsar från J&N, La Bomba, Isola och Bella. Frågan är bara vilken vi ska börja med. Någon som provat dessa?

Mjölkskummningen blir bättre, vi har gått över till standardmjölk. Men jag tycker fortfarande det är lättare att använda O-ringen i sitt övre läge och få en del stora bubblor ihop med de små. Om jag flyttar O-ringen blir det bättre skum, helt utan stora bubblor, men mycket mindre mängd. Jag får öva in tekniken mer innan jag provar igen eftersom vi båda fortfarande vill ha mycket skum. Bifogar bild över morgonens Latte som visar hur det ibland kan bli för mycket av det goda...
Jag köper ofta kaffe på två butiker här i stan...
Den ena butiken heter Mauritz som säljer enbart råkaffe..
Den andra heter Ghöteborgs Kaffe och The hus..
Båda ställerna har rekomenderat mig att förvara bönor i frysen för att stilla den flyktiga aromen kaffet har...

Det kan hålla hyffsad bra kvallitet i frysen upp till en månad.. I vanlig kylskåp 14 dagar.. I rumstemp tre-fyra dagar om det är i en tätslutande burk. Jag använder mig av syltburkar med gummiring och snappfästen i metall . Tätare än vanlig "kaffeburk" (när jag rostar själv). Annars om jag köper färdigtrostat så är det direkt in i frysen när jag kommer hem med påsen och plockar antalet bönor jag behöver och tillbaka in i frysen igen.

Fast de på Mauritz svarade att det bästa är om man rostar själv är att inte rosta mer bönor än för max tre dagar framförhållning åt gången..

När jag skummar mjölk så använder jag mig av en batteridriven minivisp för skummningen.. Den kan man styra med lite känsla hur skummet skall vara.. Den är så kraftfull denna lilla minivisp att man kan vispa upp mellanmjölk så att den bli lika krämig som vispgrädde och beter sig som vispgrädde, bra att ha när man är sugen på bakelser och grädden är slut, men jag använder mig av standard mjölk normalt.. Så det gäller att ha tunga rätt i munnen för att få bra skum till sina keffedrinkar.. :wink:

Just de tre du räknar upp har jag inte provat så dem kan jag inte utala mig om vilket som är godast eller inte...

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funkar skummningen bättre med mjölk jmf med mellanmjölk?

Jag har från flera håll hört att skumningen blir bäst med 1,5%-mjölk...och
har därför aldrig testat något annat.

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 22:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:

Jag har från flera håll hört att skumningen blir bäst med 1,5%-mjölk...och
har därför aldrig testat något annat.

/M
Jag har oxå hört detta..

Dock så är jag personligen tveksam till det själv, fast det kan ju beror på vilken sätt man väljer att skumma med. Då jag skummar med en lite minivisp så har jag tycker jag att det bli "hugget som stucket" med mellan mellanmjölk och standardmjölk..

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20673744
Denna är det jag använder...

Sedan har man ju denna "konstiga" skummaren som påminner om Frenchpress i utförandet, med den så blir det bäst med att använda mellanmjölk iofs. Men jag blev aldrig "vän" med den då jag tyckte det var bar enbart jobbigt och sölig...

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Mjölkens fetthalt har rätt lite med själva skummet att göra. Att få microbubblor med t.ex minimjölk är egentligen inte mycket svårare än med standard- eller sk baristamjölk. Däremot är fetthalten viktig för smaken. Fettet i mjölken fungerar ju som smakförhöjare - precis som grädde i en sås. Mjölkens fett lyfter fram olika smaker i kaffet, beroende på vilken fetthalt man har.

Baristamjölk har en förhöjd mängd av mjölkprotein och sockerarter som "klibbar" ihop vid uppvärmning och hjälper till att få ett lent och fint skum. Därför anses den oftast som mer lättskummad än "vanlig" mjölk. Arla har valt att sänka fetthalten något (2.6) eftersom ovanstående tillsatser även funkar som smakbärare. Personligen tycker jag att Arlas Baristamjölk blir för söt. Kör ffa med standardmjölk.

Allt detta gäller mjölkskumning med ånga. Jag har ingen aning vad som gäller för minivispar eller andra hjälpmedel...

Last edited by Pediatrik on Wed Oct 03, 2007 21:10, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 15 16 Next

All times are UTC+02:00