Espressodebuten är avklarad. Hustrun fyllde år igår och hon presenterades med en hel laddning stora och små paket på söndagsmorgonen. Varje kaffepaket och varje pryl var förstås individuellt paketerade. Det är inte varje dag man fyller 40 år! Efter en del förtjust uppackande så tog grejerna sin plats i köket.
Lejonklou wrote:
Fasen vad kul det låter, Linnofil! Hoppas frun blir överlycklig.
Japp, det kan du vara säker på! Första koppen var kanske inte den bästa, men helt klart den dittills bästa som gjort av oss hemma! Underbart gott kaffe! Det kändes helt otroligt att gå från Bodum Pressobryggare med färdigmalen Gevalia till all denna härlighet! Underbart med allt i ett paket.
Hemmet fylldes snart av mycket folk (gratulanter) som alla ville ha sin variant på kaffe, det gjordes av med en hel påse bönor på ganska kort tid (som kändes lång framför Gaggian). I det läget ångrade jag nästan att jag inte köpte en Gaggia Twin... Samtidigt var det bra att få så mycket övning direkt. På kvällen kändes det som att vi haft maskinen en vecka! Tyvärr måste jag säga att jag knappast blev så mycket bättre än jag var på första försöket. Det var en sådan kaos hemma med massa folk (och deras barn!) att det var svårt att koncentrera sig på själva hantverket. En justering på kvarnen och en justering av kaffemängden var ungefär det som kunde testas med någorlunda visshet. Intressant nog får vi alltid en gyllenbrun 7-10 mm tjock crema. Jag trodde att det skulle vara svårt att få till. Även puckarna är relativt hårda och fina, som jag hört att de ska vara.
Frun var väldigt nöjd med valet av manuell maskin och hon var riktigt förtjust över det hantverksmässiga inslaget i kaffetillverkandet. Hon var dessutom otroligt nöjd med kaffesmaken och att den var vit! Själv känner jag mig förstås nöjd med hur kaffet smakar och även med hur smidigt det är att mala kaffe direkt ner i portafiltret. En helt otrolig skillnad mot att mala i en plastburk som skall tömmas, skrapas ur och diskas. Hela idén med att ha en riktig kvarn är en succé! Snyggt och praktiskt. Med tanke på hur skillnaden är med justering av kvarnen så kan jag absolut tänka mig att det är stor smakskillnad på bra och dålig kvarn. Om jag orkar så ska jag testa min enda (av tre) kvarvarande kvarn från forna tider och jämföra resultatet i Gaggian. Vi gav bort en knivkvarn igår till en gäst som trodde färskmalningen var den stora skillnaden mellan vårt och deras kaffe.
Mjölkskumnig är ett område där det krävs träning. Redan nu blir det förstås skum som funkar, men det är lite för mycket stora bubblor och inte riktigt så krämigt som önskas. Vad gäller den "dåliga" panarellon så frågade jag just om det på kaffemaskinen. Skulle jag byta till ett Rancillio Silva rör? Enligt personalen där var skillnaden dels kulleden (som redan finns på den nya generationen Gaggia maskiner) och att Gaggian släpper in luft i överdelen på panarellon så att det ska bli lättare för nybörjaren att skumma överhuvudtaget. Tricket här var att när man ville bli proffs på skumning så flyttade man O-ringspackningen för panarellons ytterrör ett steg ned. Då stängdes lufthålen och man fick samma funktion som med ett Silva rör, inklusive kulled. "Det är inte så många som känner till det" sa han. Om det stämmer så låter det ju smart! Annars borde han väl varit intresserad av att sälja ett rör? Men han sa att det bara var Classic (saknar kulled) ägare som behövde byta. Jag litade på det och ska testa att flytta O-ringen vid tillfälle, lätt gjort. (Råkade faktiskt hitta info om det här:
http://www.home-barista.com/forums/frot ... t4719.html )
Morgonkaffet var otroligt gott, lite svårare var det med lunchkaffet på jobbet! Min fru vägrade dricka kaffet på sitt jobb och var helt slut nu i eftermiddag... Vad ska man göra? Jag kan inte tänka mig att espresso i en termos är den rätta lösningen, nån som provat?
Pediatrik wrote:
Härligt! Ser ut som ett alldeles utmärkt paket det där! Att du köpte en halvautomatisk + kvarn istället för helautomatiskt kommer du inte att ångra. Source first gäller även här! (Snart kommer du väl rosta dina egna bönor där hemma...
)
Vi är som sagt mycket nöjda! Både med halvautomatiken och med kvarnen. Väldigt skönt att vi inte sitter med en Krups...
monkeydevil wrote:
Linnofil; det låter ju kanon det där! Det kommer bli superbra är jag säker på. Lite komiskt att det blev ett sånt deluxe-kit i slutändan (på sant selleri-rekommendations-manér...)
Om någon vill ha mitt råd om råd på detta rådgivande forum så är mitt råd att inte be om råd. För man har inte råd med de råd som råder här...
Tack ska ni ha allihop för hjälpen! Utan era bidrag är risken stor att jag gått vilse på vägen, nu är vi helt klart på rätt spår!