selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 23:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1315 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 11:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jaja, efter en tillräckligt lång tid så är en logaritmisk utveckling nästan platt, så Stephan var inte så fel ute :)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag nämnt tidigare i tråden så skulle Linn komma med en ny Kivor Index med inbyggd Intersekt (rumsdistribution) till 8 zoner för ca: ett år sedan. Den skulle enligt de uppgifter jag hörde då bli betydligt bättre än den gamla (som hade Ikeminivå). När jag hörde talas om den fanns den redan på ett preliminärt produktblad. Men jag hörde att den blivit försenad för att de höll på med den och att prestanda blev bättre hela tiden. Eftersom den aldrig kom så antar jag att de upptäckte mer än väntat när ingenjörerna fick lite resurser att utforska. Jag gissar också att Transporter och liknande produkter visade lite av framtiden för Linn och att de fick andra tankar. Akurate servern verkar vara samma pryl som "nya" Kivor Index med nätverkslagring istället för inbyggd CD/HD. Smart att följa med sin tid! Dessutom en naturlig konsekvens av det nya "studio" filformatet från LinnRecords.

Gamla Kivor Index kostade runt 100' och jag hörde att den nya Index skulle kosta ungefär samma. Med tanke på att den nya Akurate Music Server inte har CD/HD, mindre och billigare låda (AV får antas, eller?) men har bättre prestanda så gissar jag på samma nivå, d.v.s. runt 100'. Synd bara att den heter Music Server och inte Media Server. (För kanske 30' extra?) Det hade varit kanon att få med film också! (Motsvarande Uni 1.1, fast med bättre prestanda på musik.) Själv har jag massor med film på HD. Tyvärr måste jag bränna dem på DVD först för att få prestanda, så att jag kan se dem via Linn . Kanske var det för att Knekt inte kan skicka bild? Nu kan den som har integrerat film/musik i sitt system inte klara sig med bara en Music Server, utan måste ha en Uni 1.1 också! (LP/Musikfiler(laddat el. rippat)/Film+5"silver har varsin källa som alla kostar runt 100'.) Inte billigt att ligga på topp!

Jag gissar på bättre än Akurate CD på nedladdat studioformat och likvärdigt på egna CD rippar för 100-110', det borde vara gångbart. Har vi några naglar kvar den 5:e? Har vi pengar till semestrar i framtiden? Har vi ens några partners/familjer då? ;-)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är väl kanske LP12 inte precis produkten som kan representera hela hifi industrins innovationshastighet. Det är väl snarast så att den är ett av få undantag av produkter som fortfarande finns kvar efter 35 år. Och dessutom har dagens LP12 nog inte, förutom utseendet, särskilt mycket gemensamt med de allra första modellerna.

All annan hifi har ju blivit väldigt mycket bättre och billigare. Se tex på mina Karik/numerik jag köpte för massor av år sedan. De kostade då ca 35-40 tkr. Det motsvarar nog i dagens penningvärde ca 80-90 tkr. Nu kan man köpa en Majik CD för ca 1/3 av det priset och som är betydligt bättre.

Så visst blir hifi oerhört mycket mer prisvärd och hastigheten ökar nog också. Särskilt om man börjar komma in på områden som gränsar till datortillverkning. Men å andra sidan vill man ju inte sitta och vänta hela livet heller.
fredrik wrote:
Stephan wrote:
Man kan ju säkert få samma prestanda för en femtedel av priset om två år?!?!? (med dagens snabba utveckling).
Utvecklingen är logaritmisk!
mvh
Steffe
Öh köpte du en Lp 12:a 1972 har du hunnit njuta av bra musik i 35 år. Väntar du på nästa grej om fem år är du lurad. Speciellt som alla CD-lanseringar har misslyckats med att överträffa LP12:an på alla parametrar. Så att vänta är att lura sig själv.

Utvecklingen är inte logaritmisk, den går sakta bakåt eller ligger platt. Nya innovationer tenderar att erbjuda nästan lika bra prestanda billigare.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Självklart går utvecklingen snabbare hela tiden, vi befinner oss just nu i en informations- och kunskapsexplosion.
Det betyder i och för sig inte att cd-mediet är bättre än vinylen eller att nästa mainstream-musik-format ens kommer upp till CD-nivån, frågan är ju vilken kvalitets-nivå som efterfrågas på marknaden.
Men man skulle idag utan att klura många minuter kunna göra ett billigt analogt eller digitalt format idag som knäcker vinylet.

Vad jag menar med snabbare utveckling är att få av de produkter som görs idag ens kommer att vara aktuella om 3-4 år (utom 12:an :wink: )
2250:ans livstid var kort trots att den var både bättre och billigare än Klouten (som levde säkert 3:gånger längre.)
Uni2.1: 4år
Någon som tror att någon av Linns nuvarande CD/DVD-spelare går att köpa 2010?

Bara 12:an blir kvar :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Namnen tyder på att det kommer spelare i Majik o Artikulatklassen med längre fram.
Vi börjar väl glida en smula OT, men varför förutsätter alla att det finns en "Artikulate-serie"? Det existerar ett högtalarset, som funnits innan ens Majik-serien introducerades, men inte en enda källa eller försteg med samma namn. Kanske är det så enkelt att det inte kommer någon "Artikulate-serie"?
Du kan ha rätt men då Linn så tydligt har delat in sina produkter i serier bör det ändå komma delar som idag inte finns i Artikulatserien.

Att det kommer avknoppningar på de två första spelarna är väl mycket troligt, tycker du inte?
Detta är ju framtiden uppspelning ov musik :D (o när kommer filmavkodning? DVD o blueray/HD DVD)

Sedan tror (hoppas) jag inte att Linn saftar på utav helskotta prismässigt.
Hur många Kivor har det sålts? Har de fått täckning för R/D o tillverkningskostad? Knappast.

Men hänsyn till Linns aggresiva pris av Akurate CD jämfört med 1.1 hoppas jag att Linn prisar de nya vettigt.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Men man skulle idag utan att klura många minuter kunna göra ett billigt analogt eller digitalt format idag som knäcker vinylet.
Spännande, kom med dina ideer!
Stephan wrote:
Någon som tror att någon av Linns nuvarande CD/DVD-spelare går att köpa 2010?
Nej, uppspelning av musik/fiml (media) kommer nu att gränsa till datorvärlden = rysarsnabb utveckling.
De gammaldags CD/DVD spelarna är snart historia - oavsett kvaliteten på de nya minnesbaserade spelarna.
(se bara på mp3, kvalitet är uppenbarligen inget som står högt på listan över kundkrav)

Man får bara hoppas att Linn kan göra spelare som är BRA så vi med krav kan fortsätta njuta av ny musik då det enbart kan laddas ned från nätet :roll:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 13:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man får bara hoppas att Linn kan göra spelare som är BRA så vi med krav kan fortsätta njuta av ny musik då det enbart kan laddas ned från nätet :roll:
Får hoppas att du har fel, jag vill gärna ha samlingen "fysiskt". Är väl lite för konservativ?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Är väl lite för konservativ?
ja :wink:
Jag skulle inte ha några problem att måla kanterna gröna, ha dem lagrade i frysen o dansa krigsdanser - bara prestandan skulle ökat 8)

Har dock full förståelse för de som vill pilla på ett konvolut till vinylskivor/CD o studera texten, producent&musiker.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte de digitala masterbanden bättre än vinyl???
För det är väl därifrån vinylskivorna skapas efter DA-omvandling
Vad jag menar är att man helt enkelt använder de digitala mastrarna som ljudbärare, bättre och närmare källan kan det väl ej bli??!!
Eller lyser bara min okunnighet 8)

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller jag menade nog en exponentiell utveckling?!?!? 8)
Kurvan skall i alla fall bli brantare med tiden....
Det var länge sedan jag pluggade...

mvh Steffe

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Vad jag menar är att man helt enkelt använder de digitala mastrarna som ljudbärare, bättre och närmare källan kan det väl ej bli??!!

mvh
Steffe
"Masterbandet" är en datafil, det är väl den man köper från Linn om man väljer Studio Master. Men jag har bara sett Linn Records erbjuda detta eller "CD"-kvalitet, andra erbjuder MP3 eller WMA 192 kbit/s. Hur bra blir det i en Linn Music Server ? Problemet är väl att marknaden nog nöjer sig med denna kvalitet förutom den rätt lilla minoritet som vi tillhör. Men jag hoppas jag får fel här.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 20:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fredrik S wrote:
Är väl lite för konservativ?
ja :wink:
Jag skulle inte ha några problem att måla kanterna gröna, ha dem lagrade i frysen o dansa krigsdanser - bara prestandan skulle ökat 8)

Har dock full förståelse för de som vill pilla på ett konvolut till vinylskivor/CD o studera texten, producent&musiker.
Får väl erkänna att jag provat frysen, har du mer ideer kanske vi kan köra några test tillsammans!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Inte okunnig. Vinylskivor kan göras på flera sätt och det beror i hög grad på vem som tillverkar skivan hur det är gjort. Hur just Linnrecords gör vet jag faktiskt inte, men troligen gör dom som du säger, i alla fall med de nya inspelningarna. De tidigare vinylerna hade väl analogt inspelade masterband och det finns ingen anledning att digitalisera dessa för att sedan omvandla tillbaka till analogt.

Det finns entusiastbolag som sätter en ära i att så långt som möjligt använda analoga masters till sin vinylproduktion, men bland main-streambolagen är nopg en digital master det allra vanligaste. Positivt för "vinylfolket" så verkar det som många bolag väljer att använda en bättre (dvs mindre komprimerad, utjämnad och processad) mastring till vinylen. På Faktiskt.se har det publicerats mängder med mätningar som visar att dynamiken är större på vinylskivan, med ett renare och mycket naturligare ljud!

Min personliga åsikt är att cd´n komprimeras hårt för att låta så högt som möjligt i reklamradio och i dåliga mp3-spelare med billiga lurar. Vinylavspelning sker bara i stationära anläggningar och de som köper vinyl har andra (och högre) krav på återgivningen.

Visst är det märkligt att man inte utnyttjar det digitala mediets bättre tekniska egenskaper?

Å andra sidan, många lyssnar idag på musik i bullriga miljöer (t-bana, bussar etc) och en för bra dynamik blir svårlyssnat. Men det bästa vore att apparaterna i sig skötte den signalbehandlingen istället för att vi alla måste lida med sunkiga cd´s.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 09:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra kommentar Bill
Har inte tänkt i dynamik på det tydliga sätt du beskriver.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:

Får hoppas att du har fel, jag vill gärna ha samlingen "fysiskt". Är väl lite för konservativ?
Håller helt med dig, och det är kanske ett konservativt tänkande men ett härligt romantiskt tänkande.

Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1315 Next

All times are UTC+02:00