Stephan wrote:
Är inte de digitala masterbanden bättre än vinyl???
För det är väl därifrån vinylskivorna skapas efter DA-omvandling
Vad jag menar är att man helt enkelt använder de digitala mastrarna som ljudbärare, bättre och närmare källan kan det väl ej bli??!!
Eller lyser bara min okunnighet
Inte okunnig. Vinylskivor kan göras på flera sätt och det beror i hög grad på vem som tillverkar skivan hur det är gjort. Hur just Linnrecords gör vet jag faktiskt inte, men troligen gör dom som du säger, i alla fall med de nya inspelningarna. De tidigare vinylerna hade väl analogt inspelade masterband och det finns ingen anledning att digitalisera dessa för att sedan omvandla tillbaka till analogt.
Det finns entusiastbolag som sätter en ära i att så långt som möjligt använda analoga masters till sin vinylproduktion, men bland main-streambolagen är nopg en digital master det allra vanligaste. Positivt för "vinylfolket" så verkar det som många bolag väljer att använda en bättre (dvs mindre komprimerad, utjämnad och processad) mastring till vinylen. På Faktiskt.se har det publicerats mängder med mätningar som visar att dynamiken är större på vinylskivan, med ett renare och mycket naturligare ljud!
Min personliga åsikt är att cd´n komprimeras hårt för att låta så högt som möjligt i reklamradio och i dåliga mp3-spelare med billiga lurar. Vinylavspelning sker bara i stationära anläggningar och de som köper vinyl har andra (och högre) krav på återgivningen.
Visst är det märkligt att man inte utnyttjar det digitala mediets bättre tekniska egenskaper?
Å andra sidan, många lyssnar idag på musik i bullriga miljöer (t-bana, bussar etc) och en för bra dynamik blir svårlyssnat. Men det bästa vore att apparaterna i sig skötte den signalbehandlingen istället för att vi alla måste lida med sunkiga cd´s.
/ B