selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Visst, källa i all ära, men när Keltik kom var väl "värsting"-systemet Karin/Numerik/Kairn/Klout/Keltik. Och de flesta är väl överens om att Ikemi:n är bättre än Karik/Numerik, inte var det väl många som klagade på att källan var för dålig på det första systemet för 10 år sedan? Jag tvivlar inte på att det blir bättre med Akurate CD:n (som jag anser är enda rimliga uppgraderingen från Ikemi) men det är 45kkr mellan också..
Helt sant. Men det hindrar ju inte att mitt förslag möjligen låter bättre? ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Hehe, du lever som du lär iaf!
Du skulle bara veta vilka högtalare jag ska använda... 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
inte var det väl många som klagade på att källan var för dålig på det första systemet för 10 år sedan?
Just det!
Jag körde faktiskt Karik/Karin/Klout/keltik ett tag innan jag hade sparat ihop till Numerik o det var HELT OK.
Visserligen var min 12'a (då EKOS mkI/Arkiv mkI) bättre men som sagt CD var kul med.

Som jag sa...driv INTE keltik med för klena steg. Blir SKIT.
Just basen hänger inte med alls o det blir allmänt sladdrigt, seeegt o den ligger efter. Att du sedan kommer att få basproblem rent akustiskt kan du räkna med.
Vid varje uppgradering är det på keltik otroligt tydligt att basen förbättras/stramas upp, oavsett var uppgraderingen sker; källa, försteg eller slutsteg.

Faktiskt - när det gäller baskontroll har Ikemi fördelar över en "pre" Keel Lp12. (har ju ägt en icke Keel topptolva)
Minsta vinylbummel får Keltik's basar att vilja hoppa ut om man krämar på lite, o det gör man ju med keltik. :wink:

Skulle tippa att de som dissat Keltik inte hört dem med BRA insignal (o dåligt uppsatta)
Keltik som ger basbummel är VANLIGT. Det gör de inte om det är som det ska!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:48 
Moderator
Moderator

henriklh wrote:
Du skulle bara veta vilka högtalare jag ska använda... 8)
Vilka högtalare ska du använda? :P

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tycker att 2x 5125 är en bra och prisvärd lösning till Keltik.
Jag tyckte inte att effekten var något problem, men jag spelar ju sällan tokhögt pga att jag bor i en lägenhet. Jag hade 2x bas + diskant på den ena och 2x bas + mellaregister på den andra. Vad som störde mig lite var att man inte kunde använda ett 5125 per högtalare utan var tvungen att hoppa med signalen mellan stegen för att få ihop det.

MEN om allt vad man hör är sant så ska det gå att använda de nya chakrafiltren i 5125:an med adaptrar och DÅ kan man ha en 5125 per högtalare. Hade jag vetat detta hade jag aldrig sålt mina 5125.

Det hade med all sanolikhet låtit ännu bättre.

/A

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per, du har ju med framgång använt 5125 på Keltik med 5105 på basen.
Har du testat andra steg?
Tyckte vi fick till det väldigt bra hemma hos dig, så uppenbarligen trivdes de med kraften i 5105...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sag att Tonlaget har ett par LK240, de skulle passa finfint att driva basarna med! For 12-an skulle jag inte ha samre arm an Ekos med sa pass baskapabla h-talare. Det blir inte bra. Jag hade sjalv en Ekos I som jag bytte till en Ittok III och efter det kunde jag inte spela mina favoritskivor pa over ett halvar (hade da aktiva Isobarik med 3xKlout). Vissa skivor har jag inte spelat sedan dess och kommer inte heller spela innan jag har Keel i huset (det ar pa G :D )

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 12:20 
Moderator
Moderator

Jag har inte testat med andra steg än 5125/5105, annat än att addera ett andra 5105, vilket städade upp en del i hela återgivningen. I början var jag lite nojig över att blanda olika sorters förstärkare och filter i samma system, men den nojan har jag släppt. Det låter helt enkelt för "rätt" som det är nu. 5125/5105 är definitivt nog bra för att kunna dra nytta av riktigt bra källor och försteg. Jättestora saker har hänt vid byte av Kolektor till 5103, och vid uppgradering av LP12an.

Post subject: Source first!
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Hur bra tolva behöver man egentligen för att slå en Ikemi på fingrarna?
Jag hade en Basik med Akito 2b och Adikt*. Den klådde enkelt min Ikemi. Så var lugn, en LP12 i trim slår lätt en Ikemi på tunedem. Rekomenderar trots det LingoII, EkosII, Trampolin2 (och Keel) i ett sådant system.

Jag vet inte om du har några pengar idag, men Hardcore's tips om Tonläget's LK240 är inte helt fel, borde funka bra till Keltik, tar monofilter.

Men även jag är helt inne på "Source first" och jag anser det lite galet med Keltik utan "topp"källor. Men det är helt beroende på vad man är ute efter, bäst musik för pengarna eller "Jag är kåt på Keltik, inget annat spelar roll". Inget fel i det, bara man vet vad man vill och vad det har för konsekvenser, och det verkar du göra. Jag vill ändå (tjatig som jag är) bara ta ett exempel:
Jag har haft en Kompis med Keltik, detta var för 10-15 år sedan och jag var ofta där och trimmade. Han hade då "toppsystemet" (ej LP12, -1 Klout) med Karik-II/Numerik/Kremlin/Kairn/3xKlout. Jag hade "bara" LP12-Lingo1-Ekos1-Troika/Kairn/LK280/IndexII+Kustone. Alla våra enheter hade transformatorer och hans system var givetvis häftigt på många sätt på CD. Jättekul att trimma eftersom det var ganska känsligt för alla ändringar. Men... 1995 köpte jag en KarikIII med slimline nätdel och vad hände? Jo mitt system var nu klart BÄTTRE än hans system. Nu var det helt plötsligt han som satt och hängde hos mig och lirade CD! Source first! Han förstog direkt att mitt system var bättre och att det hängde på min bättre CD. (Ännu roligare blev det när jag lånade en av hans Kloutar!) Så tänk på vad du gör, källor och installation är mycket viktigare än Keltik vs. Unik. Keltik är inte lättinstallerade, men självklart finns det tillräckligt med hjälp att få i Gbg området så det ska nog ordna sig.

Men jag förstår att du är helt inne på Keltik och då är det bara att svälja att det inte blir lika kul musik som med ett par Unik... ;-)

*På jobbet med en LK1/Classik Music/DIY slutsteg/Kan 4/Sizmik 10.25 Kul arbetsplats!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vilka högtalare ska du använda? :P
De Index Plus jag köpte för 600:- för typ ett halvår sedan (finns avbildade i min presentation)! :twisted: Men det blir nog en relativt tillfällig lösning, det blir nog svårt att inte slå till om det dyker upp ett par Keilidh/Kaber/Tukan till bra pris :?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla era synpunkter! Är för trött för att skriva nåt utförligt just nu, men det ligger nåt i det ni säger allihop. Kortvarianten är att jag är högst medveten om att jag kan få ur mer tunedem på andra sätt, men att Keltik har det där som är enda anledningen till att jag överhuvudtaget skulle vilja ge mig in i uppgraderingsträsket. På många sätt är jag nöjd med den rigg jag har nu.

Tror jag ska ta ett snack med Anders på Tonläget om hans LK240 och om Keltiksystem i allmänhet.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssna inte på dom, de är bara avundsjuka att du kan husera Keltik. :wink:
Många respktive tillåter inte det.
Har man en gång levt med ett fullregsitersystem vill man inte vara utan.

O med Keltik behöver du inte byta högtalare någonsin mer, bara att uppgradera källa, försteg o slutligen stärkarna.
Otroligt praktiskt inte sant?
Speciellt då det ALLLTID är mest diskussion med respektive när man byter högtalare :D

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
En inte oviktig poäng. Är utan respektive och tänkte att det nog är bäst att skaffa Keltik innan man eventuellt flyttar ihop med nån, så att man inte ger den man ska flytta ihop med chansen att säga nej till dessa underbara pjäser ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

O med Keltik behöver du inte byta högtalare någonsin mer, bara att uppgradera källa, försteg o slutligen stärkarna.
Otroligt praktiskt inte sant?
Speciellt då det ALLLTID är mest diskussion med respektive när man byter högtalare :D
Inte för att vara den som är den... Men har inte du bytt högtalare typ två gånger sedan dina Keltik? :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 09:26 
Site Admin
Site Admin

monkeydevil wrote:
Inte för att vara den som är den... Men har inte du bytt högtalare typ två gånger sedan dina Keltik? :roll:
:lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00