Saknar ett alternativ; Slutsteget ar viktigare inom rimliga granser.
(mejlar fran skum utlandsk dator som det ar svart att fa fram a, a, och o)
Vid rimliga (vda nu det ar) kvalitetsnivaskillnader ar det inte mycket tveksamhet mellan vad som ar viktigt, men det ar klart att det finns granser.
Fragan om hur viktiga hogtalarna ar, ar lite trickig eftersom t.ex. smo hogtalare saknar formaga att aterge delar av frekvensomradet vilket medfor att viss musik far lite annan framatoning nar ev. viktiga bitar

saknas. En annan aspekt ar rummets egenskaper vilka kan paverka atergivningen fran en viss (typiskt med kvalitetsbegransningar) anlaggning negativt pa ett satt som ett annat rum inte skulle gora. 5140/Espek ar antagligen en sadan hogtalare som p.g.a. mer problematiskt spridningsmonster (och antagligen samre egendampning i basen an ovriga Linn-hogtalare) kan vara trickiga att fa till bra i vissa rum. Anledningen till att det gar att begransa basen uppat pa t.ex. Keltik.
Som kontrast till Magnus jamforelse mellan aktiva Espek och passiva 242 sa villa jag nog pasta att mina aktiva (5125+2250) och Espekade 5140 i mitt ratt stora rum funkar ruggigt bra d.v.s. totalt sett val i niva med C2200+passiva 242 pa Tonlaget. Da har jag i och for sig varit ratt petig vid installationen. Man kan dock konstatera att Espek ar mycket petiga med kallan. Det var (for mig) helt omojligt att fa till det bra med Ikemi medan det bara blivit battre med 1.1 och aven krav pa forsteg hqra varit mycket kritiskt. Exotic ar nog minimum.
Sen ar det ju det dar med smak ocksa alla hogtalare har en ehen karaktar vilket gor att det finns ett visst matt av tycke och smak vid val av hogtalare.