selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

Var är viktigast?
Slutsteg är MYCKET viktigare 32%  32%  [ 12 ]
Man bör sikta på "balans" 50%  50%  [ 19 ]
Högtalaren är nog viktigare 8%  8%  [ 3 ]
Det beror på 11%  11%  [ 4 ]
Total votes: 38
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag har en avvikande åsikt. Bra lösningar är ALLTID bättre, ju billigare de är ju mer positivt är det. Det finns inga "dåliga dyra" lösningar som är bra.

Fast jag gissar att jag läser för bokstavligt här ;-)

/ B
Nja... Keltik med LK100 är till exempel en ganska dålig lösning som är dyrare och bättre än LK2/Index 1 som annars är en bra och billig lösning! Däremot är nog Ninka/5125 både bättre och billgare ;)

/Henrik (distriktsmästare i hårklyverier)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keltik/5125 bättre?
Kanske, var ju därför jag skrev testa Twin/Isobarik :wink:
Om vi nu ska klyva hår :D

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Saknar ett alternativ; Slutsteget ar viktigare inom rimliga granser.

(mejlar fran skum utlandsk dator som det ar svart att fa fram a, a, och o)

Vid rimliga (vda nu det ar) kvalitetsnivaskillnader ar det inte mycket tveksamhet mellan vad som ar viktigt, men det ar klart att det finns granser.

Fragan om hur viktiga hogtalarna ar, ar lite trickig eftersom t.ex. smo hogtalare saknar formaga att aterge delar av frekvensomradet vilket medfor att viss musik far lite annan framatoning nar ev. viktiga bitar :wink: saknas. En annan aspekt ar rummets egenskaper vilka kan paverka atergivningen fran en viss (typiskt med kvalitetsbegransningar) anlaggning negativt pa ett satt som ett annat rum inte skulle gora. 5140/Espek ar antagligen en sadan hogtalare som p.g.a. mer problematiskt spridningsmonster (och antagligen samre egendampning i basen an ovriga Linn-hogtalare) kan vara trickiga att fa till bra i vissa rum. Anledningen till att det gar att begransa basen uppat pa t.ex. Keltik.

Som kontrast till Magnus jamforelse mellan aktiva Espek och passiva 242 sa villa jag nog pasta att mina aktiva (5125+2250) och Espekade 5140 i mitt ratt stora rum funkar ruggigt bra d.v.s. totalt sett val i niva med C2200+passiva 242 pa Tonlaget. Da har jag i och for sig varit ratt petig vid installationen. Man kan dock konstatera att Espek ar mycket petiga med kallan. Det var (for mig) helt omojligt att fa till det bra med Ikemi medan det bara blivit battre med 1.1 och aven krav pa forsteg hqra varit mycket kritiskt. Exotic ar nog minimum.

Sen ar det ju det dar med smak ocksa alla hogtalare har en ehen karaktar vilket gor att det finns ett visst matt av tycke och smak vid val av hogtalare.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Saknar ett alternativ
Du skulle ha sett alternativen som jag tog bort!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur långt bör man sträcka de "rimliga gränserna" då? Vilka Linnhögtalare är för dåliga för vilka slusteg? 2250 och Nexus? 2200 med Keilidh? Klout och Index 1? Carl Nyqvist kör ju med Klimax solo och Kan och han verkar ju nöjd med det... men är det bättre än 2200 och 212?

(jag bortser helt från aktiv/passiv här eftersom det blir så krångligt)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med hardcore. Kunde inte svara annat än "det beror på", trots att jag tycker att slutstegen nästan alltid påverkar mer än högtalarna i passiva system. Inte ljudmässigt, men musikaliskt.

Ett problem med er jämförelse, Magnus, var att ni blandade in 4100 i det aktiva Espek-systemet. Det tror jag ställde till en hel del.

Går man strikt teoretiskt på hierarkin (vilket jag i och för sig brukar plädera för att man INTE ska göra, utan främst lyssna själv precis som ni gjorde) så vinner det passiva Akurate-systemet på Chakra 200-wattarnas fina ingångssteg. Detta sitter nämligen innan både aktiva kort, själva slutstegen och (förstås) högtalarna.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00