Intressant test Magnus!
Ja, som jag skrev tidigare, Linn har tagit ett stort steg med Akurate o Komri. 2k, 3k o 4k array burkarna har verkligen lyft prestandan ett reält steg.
Ibland kan sämre steg med dessa ändå vara bättre.
Henrik, du har nog rätt - man väljer oftast högtalare "före" slutsteg då de (rent ljudmässigt) låter så olika.
Vill man ha tex reäl bas o tryck faller liksom mycket bort direkt.
O vill man (eller frugan) ha en liten högtalare eller viss design/placering så faller andra bort.
Att sedan köpa den högtalare man verkligen vill ha o sedan uppgradera slutsteg efter hand är enl mig inte helt fel.
Bökigt att byta högtalare... tar tid att tuna in dom... att lära sig hur de låter bra i olika rum...o sen brukar man (om man är nöjd med ljudet) tycka allt annat "låter konstigt".
DOCK - man ska veta vad man ger sig in på innan man driver burkar med "för dåliga steg". Man ska ska nog ha ett mål att uppgraera stegen på sikt.
Solo/Komponent vore kul att höra. Tror de slår Solo/Kan alt Katan. Komponent är väldigt musikaliska.
Jag byter aldrig mina Komri!
Otroligt musikalsika, passiva med 200w chakra slår de med råge Akurate 212 aktiva med samma steg. (med 345 subben inkopplad dessutom)
På samma sätt slog passiva 212 med en Klout aktiva Keltik/4 Klout. (dock var det först aktiva 212
verkligen blommade ut)
Akurate o Komri visar att en ny design KAN uppväga fördelen med aktivt.
Detta har jag bara hört i dessa båda fall.
Är det bara ok med det basryck som fås torde aktivt 5125/beggade Akurate 212/242 vara svårslaget prestanda/pris.
Kul att dema det mot Solo/Komponent.
Men ska det vara tryck o ös; regerar 5125/Keltik eller än hellre 4Klout.
Fan, saknar mina Keltik fortfarande ibland. Inte så musikaliska/detaljerade jämfört med nyare burkar men OJ vad musik låter live.
Hur skulle de låta med Klimaxfilter o 4 Twin alt Solo?
DET skulle jag villja höra