selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

Var är viktigast?
Slutsteg är MYCKET viktigare 32%  32%  [ 12 ]
Man bör sikta på "balans" 50%  50%  [ 19 ]
Högtalaren är nog viktigare 8%  8%  [ 3 ]
Det beror på 11%  11%  [ 4 ]
Total votes: 38
Author Message
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur förhåller det sig egentligen med source first i relationen slutsteg-högtalare om man håller sig till nazi-tune-dem som utvärderingesmetod? Är det lika enkelt som att en bättre källa är bättre nästan (jag skriver nästan här för att slippa höra en enda viskning om CD12 och köksradio) oavsett elektronik?

Är Index med Klimax solo bättre än Akurate med chakraslutsteg? Eller (kanske rimligare) aktiva Katan med Klimax twin i jämförelse med Aktiva 242 med 5100? Ja, ni fattar; slutsteg eller högtalare, hur ska man prioritera?

EDIT: vafan, typiskt att man ska skriva ett idiot-stavfel i omröstningsfrågan som inte kan editeras...

Last edited by henriklh on Sun Aug 12, 2007 01:06, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara kollar, du menar för samma budget eller?
Rent generellt är slutsstegen viktigare än högtalarna men man kan inte komma runt att Linn tog ett stort steg med Akurate, Komri.

För en fix budget torde ett intressant alternativ vara Komponent o bästa steget som ryms inom resten av budgeten.
(OBS snackar bara tune dem)

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bara kollar, du menar för samma budget eller?
Ofta är ju billiga bra lösningar bättre än dåliga dyra. Men rent praktiskt så är det ju det som är intressantast (med obegränsad budget så är det ju ganska givet vad som är bäst). Jag har ju Ninka nu och frågan är om jag ska behålla dem eftersom jag kan köra aktivt på bara två kanaler (och därmed har råd med bättre steg).

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 20:36 
Site Admin
Site Admin

Utgående från samma budget måste man väl se på det. Möjliga exempel jag kan tänka mig då kan vara

Chakra 2200 --> Katan
Chakra 6100 --> Keilidh (finns väl mellansteg snart så det går)
Chakra 4100 --> Ninka
3*Lk140 --> Espek

Samtliga är väl inom ungefär samma budget i dagsläget?

Specifikt i ditt fall Henrik: Du har ju ett par dagar på dig att beställa chakra 6100 och få med alla filter till dina Ninka. Det är vad jag precis har gjort. För min del är 242 omöjligt inom överskådlig framtid men möjligheten finns då att aktivera sådana med antingen 4100 eller 4200. Eller, vilket är mer troligt, kan köra 4 kanaler till aktiva Ninka och ha två kvar till Katan som bakhögtalare om jag skaffar ett 5103 eller liknande.

Edit: Första exemplet ska man kanske ta bort i jämförelsen, på de tre nedre stämmer de bättre att slutsteg går från bättre till sämre och högtalare tvärtom.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Specifikt i ditt fall Henrik: Du har ju ett par dagar på dig att beställa chakra 6100 och få med alla filter till dina Ninka. Det är vad jag precis har gjort. För min del är 242 omöjligt inom överskådlig framtid men möjligheten finns då att aktivera sådana med antingen 4100 eller 4200. Eller, vilket är mer troligt, kan köra 4 kanaler till aktiva Ninka och ha två kvar till Katan som bakhögtalare om jag skaffar ett 5103 eller liknande.
Jag inga planer på att köpa varken slutsteg eller högtalare i nuläget och den "långsiktiga" planen brukar ju sällan hålla eftersom det dyker upp fynd då och då som sabbar den. Jag var mest ute efter en diskussion om hur man bör fördela budgeten i "playback" sektionen om man redan har "optimerade" (givet situationen) källor och försteg.

Ofta så väljer man nog högtalare först och skutsteg sen, trots att högtalarna är längre bort från källan. Skulle Jan till exempel i själva verket få bättre ljud om han sålde sina Komri och körde Espek aktiva med Klimax solo? Har teatime verkligen gjort rätt i att köra 242 med 5100 när han kunde ha kört Espek och x200?

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 03:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har tillsammans med en kund jämfört följande:

Espek Aktivt med Chakra 2200 till basen
och Chakra 4100 till mid/diskant, allt ihop-
knutet med K600 högtalarkablage

mot

Akurate 242 Passivt med K400 Bi-Wire
högtalarkablage och Chakra 2200.

Både jag och kunden upplevde det senare alternativet som MYCKET
bättre på såväl hög som låg volym. (Unidisk SC som källa, Silver
Interconnect, samma rum, samma förmiddag, båda högtalarna
ordentligt riggade).

Anledningen till att vi använde 2200 till basen på Espek var att kunden
ville kunna kräma på ordentligt. Vi testade först med 2x100W till
basarna, men det var otillräckligt till den ljudstyrkan som kunden önskade
(med C2200 t o m för hög volym för mig, och då är det högt! :shock: )

För de allra flesta hade en C6100 räckt gott till aktiva Espek, absolut
inte för lite att åka med i hundrawattarna i "normala" fall.

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant test Magnus!

Ja, som jag skrev tidigare, Linn har tagit ett stort steg med Akurate o Komri. 2k, 3k o 4k array burkarna har verkligen lyft prestandan ett reält steg.
Ibland kan sämre steg med dessa ändå vara bättre.

Henrik, du har nog rätt - man väljer oftast högtalare "före" slutsteg då de (rent ljudmässigt) låter så olika.
Vill man ha tex reäl bas o tryck faller liksom mycket bort direkt.
O vill man (eller frugan) ha en liten högtalare eller viss design/placering så faller andra bort.

Att sedan köpa den högtalare man verkligen vill ha o sedan uppgradera slutsteg efter hand är enl mig inte helt fel.
Bökigt att byta högtalare... tar tid att tuna in dom... att lära sig hur de låter bra i olika rum...o sen brukar man (om man är nöjd med ljudet) tycka allt annat "låter konstigt".
DOCK - man ska veta vad man ger sig in på innan man driver burkar med "för dåliga steg". Man ska ska nog ha ett mål att uppgraera stegen på sikt.

Solo/Komponent vore kul att höra. Tror de slår Solo/Kan alt Katan. Komponent är väldigt musikaliska.

Jag byter aldrig mina Komri!
Otroligt musikalsika, passiva med 200w chakra slår de med råge Akurate 212 aktiva med samma steg. (med 345 subben inkopplad dessutom)

På samma sätt slog passiva 212 med en Klout aktiva Keltik/4 Klout. (dock var det först aktiva 212 verkligen blommade ut)
Akurate o Komri visar att en ny design KAN uppväga fördelen med aktivt.
Detta har jag bara hört i dessa båda fall.

Är det bara ok med det basryck som fås torde aktivt 5125/beggade Akurate 212/242 vara svårslaget prestanda/pris.
Kul att dema det mot Solo/Komponent.

Men ska det vara tryck o ös; regerar 5125/Keltik eller än hellre 4Klout.
Fan, saknar mina Keltik fortfarande ibland. Inte så musikaliska/detaljerade jämfört med nyare burkar men OJ vad musik låter live.
Hur skulle de låta med Klimaxfilter o 4 Twin alt Solo?
DET skulle jag villja höra :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fan, saknar mina Keltik fortfarande ibland. Inte så musikaliska/detaljerade jämfört med nyare burkar men OJ vad musik låter live. Hur skulle de låta med Klimaxfilter o 4 Twin alt Solo? DET skulle jag villja höra :shock:
Har du inte hört det? Både HF och Ljudkompaniet hade Keltik/Solo ett ganska bra tag. Keltik/5125 är ju annars något man kan ha råd med så småningom, men frågan är om man skulle kunna släppa tanken på hur det skulle låta med kraftigare slutsteg...

Sen vore det ju bra coolt med Solo och vilken passiv burk som helst, det är ingen som har hört om ersättare? Solo är väl snart tio år gamla?

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag har tillsammans med en kund jämfört följande: (...)För de allra flesta hade en C6100 räckt gott till aktiva Espek, absolut

/M
Intressant! Det är ju visserligen en väldigt svårbedömd demo då ni körde på enklare slutsteg i den aktiva setupen, men man kanske ska försöka låta bli att tänka att aktivt är det enda alternativet.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Otroligt musikalsika, passiva med 200w chakra slår de med råge Akurate 212 aktiva med samma steg. (med 345 subben inkopplad dessutom)
Har du inte aktiverat dina Komri än???

OT, men det är ju min tråd ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Magnus wrote:
Jag har tillsammans med en kund jämfört följande: (...)För de allra flesta hade en C6100 räckt gott till aktiva Espek, absolut

/M
Intressant! Det är ju visserligen en väldigt svårbedömd demo då ni körde på enklare slutsteg i den aktiva setupen, men man kanske ska försöka låta bli att tänka att aktivt är det enda alternativet.
Jag glömde nämna att i detta fall (juni 2006) så blev totalsumman
ungefär samma för bägge systemen (det var innan Espek utgick
från sortimentet).

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ofta är ju billiga bra lösningar bättre än dåliga dyra.
Jag har en avvikande åsikt. Bra lösningar är ALLTID bättre, ju billigare de är ju mer positivt är det. Det finns inga "dåliga dyra" lösningar som är bra.

Fast jag gissar att jag läser för bokstavligt här ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och så har jag röstat... Balans, förstås. Ur min synvinkel naturligtvis. För även om frågan var ställd ur ett tunedem-perspektiv så anser jag att man även måste ha lite balans mellan tunedem och andra kvaliteter.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Har du inte aktiverat dina Komri än???

OT, men det är ju min tråd ;)
140k SEK är ju löjeväckande mycket. Jag ligger lågt o avaktar. Chakrafilter finns ju till ALLA andra högtalare, även de dyrare äldre :wink:

Tillbaks till topic - skulle jag börja om skulle jag testat Twin/Isobarik.
Enda verkligen fullregisterburken som kan drivas passivt.
Att de är otroligt billiga o snygga känns ju helrätt. Source first :D
Solo/Komponent skulle säkert vara mer musikalsikt men man vill ju ha tryck o dynamik.
De ca 50k spenderade på Twin/Isobarik torde vara en rätt bra kompromiss för min smak.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillbaks till topic - skulle jag börja om skulle jag testat Twin/Isobarik.
Tror du inte att Keltik/5125 vore bättre (ungefär samma pengar)?

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00