selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Att tro att man inte kan få bra ljud ut genom ett ljudkort är att lura sig själv. Det är ungefär som att tro att olika lödtenn påverkar ljudet fast det i själva verket vara är placebo.
Hur vet du att det är placebo?

Jag har själv inte jämfört olika lödtenn, men jag vet flera som testat.
Med tanke på den ljudmässiga skillnaden mellan en bra och en dålig
RCA- kontakt, eller hur viktigt det är med bra lödningar så finner jag
det ganska rimligt att olika lödtenn ger olika resultat (och detta bekräftas
av resultaten av de tester som andra utfört).

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hehe, du kan ju testa olika lödtenn då och se :P

De som jag frågat säger att det inte blir skillnad. Själv har jag inte provat men jag tror det är placebo i detta fall. Men det är ju som sagt svårt att veta om man inte provar. Sen vill jag ju vara lika extrem som han som påstod att det inte går att få bra ljud ut från en dator och därför kallar jag det placebo....

Jag tror dock att han som skapade tråden blir mer nöjd av att köra ut ljudet från en dator än att köpa en AV5103. Med en dator har du stor potential att få bra ljud.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
De som jag frågat säger att det inte blir skillnad.
...det finns de som säger att det inte är någon skillnad mellan olika CD-
spelare oxå! :?

Med tanke på att du inte uppskattar de (förutfattade) kommentarerna
kring att ha en PC som källa, så borde väl du om någon inte kommentera
saker som inte du har lyssnat på? :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Med tanke på den ljudmässiga skillnaden mellan en bra och en dålig RCA- kontakt, eller hur viktigt det är med bra lödningar så finner jag
det ganska rimligt att olika lödtenn ger olika resultat (och detta bekräftas
av resultaten av de tester som andra utfört).
Det finns anledning att tro att olika lödtenn kan skilja sig ljudmässigt även om skillnaderna är relativt subtila. Men varför det låter olika är en annan pilsner. Vissa tennsorter är tex svårare att få till en bra lödning med. Ska man använda blyfria sorter måste temperaturen upp ca 30 grader (jmf med nuvarande) vilket ytterligare skruvar upp kraven. Fel hantering vid lödning kan dessutom skada komponenter/kontakter vilket i sig kan ge ljudskillnader.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har varit borta ett tag och sett en del dummheter under tiden. Jag har varit så stressad att jag inte har haft tid attt skriva i trådarna, nu vill jag bara säga några snabba saker.

Ja, lödtenn spelar roll. Han som Hemmamekare kallar "extrem" har testat mycket lödtenn och han VET att det är skillnad.

Nej, Jonas blir INTE mer nöjd med en dator, han har förstått mer än så.

Att inte använda source first här är att komma på kant med (nästan) alla på forumet, så varför försöka? Det är inte som jämföra äpplen eller päron där man kan föredra det ena eller andra som har ungefär samma värde. Det är som att jämföra en äppelskrott med en ... Aston Martin, ett operahus, eller vad du vill...

Källan/Transporten ÄR viktigare än D/A omvandlaren i alla försök jag har gjort.

Ingen dator jag har lyssnat på har varit bra. (Trots "proffskort".) Det går att få bra musik ur en dator, det har Kivor bevisat. Men det lär inte bli billigt eller enkelt. Hemmamekare: Säg inte att jag har fel, för vi har helt olika åsikter om vad som är "bra". (Läs Lejonklous inlägg en gång till.)

Jonas bör snarast köpa en beg Line-reciver och en (beg?) RCU. (Billigt med ny RCU numera!) Ett par SARA på stativ bör tillfredsställa hans önskan om nostalgi.

Sådärja! Då har vi rett ut alla problem och det är bara för Jonas att gå ut och handla grejer... ;-)

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har varit borta ett tag och sett en del dummheter under tiden. Jag har varit så stressad att jag inte har haft tid attt skriva i trådarna, nu vill jag bara säga några snabba saker.

Ja, lödtenn spelar roll. Han som Hemmamekare kallar "extrem" har testat mycket lödtenn och han VET att det är skillnad.

Nej, Jonas blir INTE mer nöjd med en dator, han har förstått mer än så.

Att inte använda source first här är att komma på kant med (nästan) alla på forumet, så varför försöka? Det är inte som jämföra äpplen eller päron där man kan föredra det ena eller andra som har ungefär samma värde. Det är som att jämföra en äppelskrott med en ... Aston Martin, ett operahus, eller vad du vill...

Källan/Transporten ÄR viktigare än D/A omvandlaren i alla försök jag har gjort.

Ingen dator jag har lyssnat på har varit bra. (Trots "proffskort".) Det går att få bra musik ur en dator, det har Kivor bevisat. Men det lär inte bli billigt eller enkelt. Hemmamekare: Säg inte att jag har fel, för vi har helt olika åsikter om vad som är "bra". (Läs Lejonklous inlägg en gång till.)

Jonas bör snarast köpa en beg Line-reciver och en (beg?) RCU. (Billigt med ny RCU numera!) Ett par SARA på stativ bör tillfredsställa hans önskan om nostalgi.

Sådärja! Då har vi rett ut alla problem och det är bara för Jonas att gå ut och handla grejer... ;-)
Haha, nu kom det ju mer dumheter :lol: Inte har det lösts några problem. Han undrade ju om AV5103 eller en HTPC.

Lödtenn spelar inte alls någon roll och högtalarna/hörlurarna är det viktigaste, inte källan, vi har olika uppfattningar. Den ena är rätt för dig, den andra är rätt för mig.

"Kivor har bevisat att det går att få bra ljud ur en dator", fniss. Kan inte hålla mig, men det lät så lustigt tillsammans med de andra orden.

Magnus- jag skrev ju att det är svårt att veta utan att prova (det betyder alltså att det bara är spekulationer) så prova nu :P

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, det är INTE spekulationer. Det är andras erfarenheter som jag
vidarebefordrar.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00