selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken WEBbutik har ni bäst erfarenhet med?
priser..leveranstider...hur grejjerna är packade...info på Webben (mycket o rätt eller lite o fel...) hur klagomål hanteras...

PostPosted: Wed Jun 06, 2007 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har väl inte så stor erfarenhet men har handlat en hel del på CDON och det har funkat ok. För det mesta kommer skivorna rätt snabbt. Dom brukar ha en leveranstid på 4-6 dagar men ibland händer det att skivan är slut hos leverantören och då kan det ta längre tid, typ 10-12 dgr.

Betr klagomål och dyl så har dom enbart mailservice.

Priserna är ok det är lite billigare än i butik, frakt pris tillkommer och det är 29 :- per kolli. Upptill fyra cd i ett kolli funkar. Beträffande skador på CD skivor så har det inträffat en gång och då har jag handlar där i ungefär 1 år och köpt lite skivor varje månad. Så det tycker jag inte är farligt.

Har varit inne och snurrat på CDWoW men dom har haft ett sämre sortiment enligt min uppfattning. Och andra sidan ingår frakten i priset för skivan. Så det är bara ett litet trix för att konsumenterna skall tro att frakten är gratis.
Har inte handlat ngt från dom så betr leveranstider vet jag inte.

Hoppas du fick lite info som kan vara till nytta !

PostPosted: Wed Jun 06, 2007 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Priserna är ok det är lite billigare än i butik, frakt pris tillkommer och det är 29 :- per kolli. Upptill fyra cd i ett kolli funkar.
4 CD är ju ingenting!
Menar du att 29kr gäller max 4 CD?
Ex, köper man 5 så blir det 2 kollin...

Hur är Ginza.se ?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt riktigt fem CD = 2 kolli.

Har handlat ngt från Ginza men kommer ej ihåg hur det var där. Det var länge sen ...

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 12:29 
Moderator
Moderator

CDON fungerar okej. Någon gång har jag fått felleverans, men det var inte problem att få dem att rätta till misstaget. Fick emailsvar efter 5 minuter. Jag har fått leverans av fler än 4 cd i samma kolli. Däremot är väl vitsen att skicka i flera kollin att max 4 cd i ett kolli går ner i en vanlig brevlåda, och man slipper gå till posten.

Frakt kostar 29 kr på beställningar under 600 kr har jag för mig. Ingen separat fraktavgift på beställningar över 600 kr, oavsett hur många kollin leveransen fördelas på. Har de inte alla varor hemma tror jag man får delleverans på de som finns.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 13:33 
Site Admin
Site Admin

Det är sant att CD-wow inte har särskilt stort sortiment, men ofta gäller tyvärr samma sak även CDon i praktiken, iaf om man försöker beställa aningen mer obskyra saker som trots allt listas som tillgängliga.

Det har hänt mig vid ett flertal tillfällen vid det här laget att jag beställt en skiva som stått med beräknad leveranstid 3-6 dagar, bara för att efter en månad eller två få beskedet att de inte kan leverera skivan eftersom de trots allt inte har den hos någon av sina underleverantörer. När jag sen går in och kollar ett tag senare om de ändrat statusen på skivan (för nu vet de ju att den inte är tillgänglig) har det fortfarande stått leveranstid 3-6 dagar! :shock:
Jag har inga problem med att det kan ta ett tag att skaka fram en lite mer ovanlig skiva, men då ska det inte stå "leveranstid 3-6 dagar" när det i själva verket handlar om två månader, alternativt att det inte går att leverera den alls (då ska den ju bort ur listan över det tillgängliga sortimentet!).

Jag brukar allt oftare beställa från Amazon's "marketplace", en avdelning där folk alltsomoftast säljer skivor till galna priser. Kolla "used & new"-länken för skivor som är intressanta, brukar väldigt ofta finnas skivan man vill ha till tokvettigt pris. Frakten är på £1.70 per skiva, det går alltså inte att samköra flera skivor, men det blir ändå oftast billigare än allt annat.

Sen brukar jag beställa från secondspin (http://www.secondspin.com), en butik för beggade CD och DVD. De brukar köra kampanjer med helt gratis frakt alltsomoftast och då blir det klart trevliga priser. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Brukar variera mellan att beställa från CDON och Ginza, tycker att de är jämförbara avseende utbud och pris. En liten skillnad är dock att Ginza har lite högre gräns för fraktfria leveranser. Men båda två är helt ok och tillsammans har de det mesta som jag letar efter.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpa beggade skivor utan at kunna kolla skicket är lite vågat.
Föredrar att köpa en samling i så fall...

Hur är skicket Ayn på de du köpt? O vad är medelpriset?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 14:22 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Köpa beggade skivor utan at kunna kolla skicket är lite vågat.
Föredrar att köpa en samling i så fall...

Hur är skicket Ayn på de du köpt? O vad är medelpriset?
Det är lite som att köpa beggad vinyl, visst riskerar man att enstaka ex inte är tipp-topp, men det kostar så lite så det är en risk som är värd att ta. Skicket på de jag köpt från secondspin har hursomhelst varit utmärkt, jag har köpt gissningsvis 30-40 skivor därifrån och endast en har det varit problem med (och den ersatte de). Medelpris är ju svårt att prata om då det beror på vad man är ute efter, men en "dyr" standardskiva går på $8 och många jag köpt har kostat typ $4-$5 styck.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sweden Rock Shop är bra om man vill ha lite metalplattor. Beställer man innan 13 så kommer skivorna dagen efter och alltid max 29 kr i frakt :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ginza funkar bra, det är ju lite nostalgi också!

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv använt Ginza och CDON i många år, främst Ginza som jag tycker är trevliga att ha att göra med. Endast en gång det var en skada på en CD-ask och det gick bra att byta, var från CDON.

Brukar jämföra mellan dessa två butiker och handla där det är billigast (samla ett gäng fyndskivor och där utbudet är bäst för dagen handlar jag).

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 09, 2007 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga. Vad menas med Jewel case ? Att det har med konvolutet fattar jag men är det ett konvolut med rundade hörn eller ?
:?:

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 09, 2007 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jewel Case är hårdplastfodralet.

Image

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 08:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan rekommendera http://www.cdconnection.com/.Stort urval.Bra paketerat.Nu tar det någon vecka att få hem det hela från Californien och frakten kostar en del.

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00