selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
... Verkligen heten finns inte i teorin, men teorin är en beskrivning av verkligheten som i sin tur bygger på erfarenheter på verkligheten.

Om nu verkligheten existerar.
Nu känner jag doften av rödvin tillsammans med lite jazzmusik i bakgrunden :D

/ B
jag var på jobbet då, utan vare sig rödvin eller jazz. Men det jag ville säga var bara att dina tankar kring prisvärdhet på två produkter du inte har hört men som baserar sig på hur nöjd(icke nöjd) du är på din LP12:a känns väldigt långsökta.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:
ed wrote:
... Verkligen heten finns inte i teorin, men teorin är en beskrivning av verkligheten som i sin tur bygger på erfarenheter på verkligheten.

Om nu verkligheten existerar.
Nu känner jag doften av rödvin tillsammans med lite jazzmusik i bakgrunden :D
jag var på jobbet då, utan vare sig rödvin eller jazz. Men det jag ville säga var bara att dina tankar kring prisvärdhet på två produkter du inte har hört men som baserar sig på hur nöjd(icke nöjd) du är på din LP12:a känns väldigt långsökta.
Jag håller med. Vad jag tycker om min LP12:a har egentligen ingen relevans. Men om du läser bland trådarna här så verkar många tycka att en LP12:a är bra mycket bättre än vilken silverdiskspelare som helst, inklusive Linns modeller. Och eftersom jag nu råkar ha en LP12:a tillika med en CD-spelare av ett helt annat fabrikat så tycker jag att jag med visst fog kan uttala mig.

Min CD-spelare (Samsung) kostar mindre än fem tusen och låter inte lika bra som LP12:an, naturligtvis inte. Men skillnaden är inte våldsam även om det är f-n så mycket roligare att spela på LP12:an. En CD-spelare som är lika bra som LP12:an är naturligtvis något att sukta efter, men med tanke på vad en sådan (CD-spelare) kostar att tillverka så är ju priser på >50 tusen bara ett hån mot oss konsumenter. Priserna på Uni- och CD12-spelarna är snarare satta efter vad vissa är villiga att betala för något som bär Linn-logon än vad som är faktiska prestanda eller tillverkningskostnad. Om en CD-spelare ska kännas prisvärd för mig, ska den prestera långt bättre än LP12:an för att motivera en prislapp som motsvarar Uni-spelarna.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En CD-spelare som är lika bra som LP12:an är naturligtvis något att sukta efter, men med tanke på vad en sådan (CD-spelare) kostar att tillverka så är ju priser på >50 tusen bara ett hån mot oss konsumenter.
Fast nu är ju tillverkningskostnaden en m liten del av den totala kostnaden, o det gäller allt som säljs.
Tex tänk på vad R/D tid Linn plöjt ned i kommande CD12, hur länge har de jobbat på den nu?

Känns som vi är väldigt OT nu, ska vi kanske snacka kommande format - vad tror ni om blue ray vs. HDDVD eller vad det nu hette igen (just vaknat)

Kommer ett format att segra (a la VHS) eller kan båda leva sida vid sida?
Vilket kommer att bli störst?
Att formaten KAN på papperet ge bättre ljud är klart, men har någon lyssnat?
Hur länge tror ni Linn väntar med att hänga på?
Vad gör andra HIFIföretag - det kan ju ge en indikation...

Vad är i pipen härnäst?
Bara att inse att nya format ständigt kommer att komma för att tvinga oss konsumenter att byta prylar.

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kommer ett format att segra (a la VHS) eller kan båda leva sida vid sida?
Vilket kommer att bli störst?
Att formaten KAN på papperet ge bättre ljud är klart, men har någon lyssnat?
Lite OT då... Ja On Topic :-)

Egentligen är nya format ett spel för gallerierna. Vad vi får är flerkanal, det finns plats för mer extramaterial, video osv. Men bättre ljud? Mjae. Potentialen hos CD-formatet utnyttjas mycket sällan i dagens skivsläpp. Det är nog bara hos små nischade bolag det sker. "Vanliga" släpp med dagens (även gårdagens) aktuella artister är oftast bedrövligt dåliga.

Vad man kan hoppas på är att de nya formaten mest vänder sig till en mer krävande publik och att skivbolagen därför också anpassar kvaliteten därefter.

Anledningen till hur musiken produceras och mastras idag tror jag beror på att den processas för att låta "bra" i reklamradio och mp3-spelare, inte för att spelas i högklassiga stereoanläggningar. Jämför man tex en ny vinyl och CD (av samma fonogram) så ser man att CD´n har mindre dynamik och att den är begränsad i transienterna. Allt för att kunna pressa in så hög (medel-)nivå som möjligt och därmed låta högst vid spelning i reklamradion. En sådan inspelning vinner absolut ingenting på att säljas i något mer högupplöst format. Den låter ju inte ens sämre i 192 k mp3.

Att man utgår ifrån en mer dynamisk och välljudande master vid tillverkningen av vinyl beror troligen på att målgruppen är annorlunda och att man kan utgå ifrån att uppspelning sker i mer kvalificerade anläggningar.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 10:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har gjort en sammanfattning av tråden :P

*Vid film(tittande) finns det minst 3 "grupper" av smaker:
1. Bilden inte på när så viktig som ett kanonbra ljud.
2. Man föredrar en mix av både bra ljud och bild.
3. Bilden är viktigast.
Min slutsats, alla har sin smak.

*Citat "Hur långt är ni villig att dra att Linn alltid är bättre oavsett matrial?" Min kommentar: jag förstår att man talar sig varm om Linn eftersom detta är ett Linnforum. På samma sätt talar man sig varm om ett visst bilmärke i bilforumet som jag deltar i. Men man har inte gått så långt som att säga att "vårt" bilmärke är det bästa på allt. Fast det kanske är annat med HIFI?

*Prisvärdhet är något helt subjektivt. På engelska talar man om "bang for the buck", det är något som också spelar in för många när man gör sina val.

*Det finns väldigt många typer av komprimering. Vissa är bättre än andra på att bevara ursprungets innehåll. Komprimeringstekniker utvecklas hela tiden och man vill uppnå utnyttjande av så låg bandbredd som möjligt med bästa bibehållen kvalitet. Min kommentar: komprimering- ja!!!!

*Citat "Att påstå något om Linn:s CD-spelare utan att ha hört en 1.1 (eller CD12), skulle jag vilja påstå, är ungefär som att uttala sig om LP12 baserat på lyssninsintryck från en Basik eller Axis". Min kommentar, det går bra att såga allt annat (andra märken) utan att ha hört dem?!

Angående nya format så tror jag att HD-DVD har en nackdel sedan det blivit möjligt att rippa formatet.

Och, ta inte allt så allvarligt nu, man måste kunna diskutera och analysera! Sköt om er! :)

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
*Citat "Att påstå något om Linn:s CD-spelare utan att ha hört en 1.1 (eller CD12), skulle jag vilja påstå, är ungefär som att uttala sig om LP12 baserat på lyssninsintryck från en Basik eller Axis". Min kommentar, det går bra att såga allt annat (andra märken) utan att ha hört dem?!
Jomenvisst. Här vet alla att Linn är bäst :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stämmer inte, Bonnec är bättre än Kairn :wink:
Jag går endast på prestanda, har haft Naim när det varit bättre

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Egentligen är nya format ett spel för gallerierna. Vad vi får är flerkanal, det finns plats för mer extramaterial, video osv. Men bättre ljud? Mjae. / B
De nya HD-ljud- formaten ska vara bättre än de gamla DTS och Dolby
Digital. Givetvis blir dock de gamla formaten på en bra spelare bättre än
de nya på en dålig spelare.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

DVD-Audio är också bra, särskilt för att det går att rippa :) Sen har jag inte köpt så många DVD-A ännu men de jag har är bra...

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Egentligen är nya format ett spel för gallerierna. Vad vi får är flerkanal, det finns plats för mer extramaterial, video osv. Men bättre ljud? Mjae. / B
De nya HD-ljud- formaten ska vara bättre än de gamla DTS och Dolby
Digital. Givetvis blir dock de gamla formaten på en bra spelare bättre än
de nya på en dålig spelare.
Att ljudformatet är bättre betvivlar jag inte. Men blir det ljudande resultatet bättre? Även här gäller source-first, eller skit in - skit ut om du så vill. Risigt gjorda inspelningar återges risigt oavsett hur bra ljudformat man än använder. Inte ens CD-formatet utnyttjas till 100 % så hur ska ett bättre format ge ett bättre ljud? Om du kan cykla i 40 km/t på en smal landsväg, kan du då cykla fortare för att du cyklar på en 4-filig motorväg?

Inspelningar mastrade och anpassade för sunkiga mp3-spelare med 20:- öronsnäckor drar helt enkelt ingen nytta av HD-formaten.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 15:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ändrade det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tal om format, Linn säljer låtar/skivor med masterformat.

Hur skulle det låta på en CDspelare/dator tror ni?
Upplösning o format verkar ju inte vara lika viktigt som HUR bra man kan koda av bitarna.
O borde inte en signal med mer bitar/högre samplingsfrekvens vara svårare att avkoda "bra"?
Med tanke på hur m bättre SACD låter med den nya Unidisk SW...verkar det inte vara fel på formatet i sig...

ps Linn säljer även CD/SACD för medladdning.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur skulle det låta på en CDspelare/dator tror ni?
Upplösning o format verkar ju inte vara lika viktigt som HUR bra man kan koda av bitarna.
O borde inte en signal med mer bitar/högre samplingsfrekvens vara svårare att avkoda "bra"?
Med tanke på hur m bättre SACD låter med den nya Unidisk SW...verkar det inte vara fel på formatet i sig...

ps Linn säljer även CD/SACD för medladdning.
Jag har köpt fyra album i sk Masterkvalitet men ännu inte orkat göra någon djupare test eftersom jag inte fått igång det externa ljudkortet efter installation av Vista. I mina datorhögtalare är det givetvis ingen skillnad på full master-kvalitet och en 320 kb/s rip. Det borde det iofs bli om kodningen förändrade tune-dem egenskaperna, men som sagt, på det sättet har jag ännu inte lyssnat/jämfört :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Masterfrmat? Är det ett nytt begrepp eller vad? Det är tydligen så att pressninsfirmorna ofta kör signalen genom någon processning innan den hamnar på skivan. Vid pressning av LP-skivor är detta nödvändigt vad jag förstår, men för CD borde det inte vara det? Är det möjlgen detta steg man säger sig hoppa över?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 09:41 
Site Admin
Site Admin

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3075

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00