selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 18, 2007 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Vi gorde ingen jämförelse med 1.1 án men enligt Peter ska det vara samma maskin fast utan bilddel
:(
Visst skall det vara samma maskin på papperet, men frågan är ju om avsaknaden av bilddelen påverkar ljudet positivt, dvs gör Akuraten bättre än 1.1:an!
pekka71 wrote:
En annan sak som ska bli intressant är att se hur begagnat markanden på cd 12 kommer att reagera på denna nya cd
Precis! CD12:an är ju en högprofils-produkt som LINN troligtvis kommer att supporta läääänge. Med en CD12:a slipper man ju dessutom att hamna i AV-"träsket"! :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 18, 2007 16:36 
Site Admin
Site Admin

Ja, vi får väl hoppas att den är bättre än en Arcam-cd som bara kostar en femtedel så mycket!

Post subject:
PostPosted: Fri May 18, 2007 20:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tyvärr blev även denna dag en rätt kaotisk upplevelse på vår nordliga hi-fi butik. "Det är mycket nu" känns som ett passande statement.

På begäran kommer här ändå mina lyssningsintryck av Akurate CD. De baseras på en jämförelse jag gjorde mot Unidisk 1.1 i morse och ett strövis lyssnande under dagen. Testade ett flertal musikstilar och produktionskvalitéer på både CD/SACD. Jag kan inte göra annat än hålla med Linn om att detta är en Unidisk 1.1 utan bilddel (både tune-dem och sound). Något som i detta fall givetvis är likställt med fantastiskt :D . Åtminstone för de av oss som inte är "förstörda" av alltför många CD12 upplevelser :wink: :wink:.
Som musikmaskin med andra ord bättre än både Unidisk SC och Unidisk 2.1.

En mycket välkommen produkt.

http://www.davidmorin.se
Livemusik, föreläsningar och gitarrteknik.

Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lyssnade också på Akurate CD
riggen bestod av:

Akurate CD
New Exotik
C4200
Akurate 242 bi-amp

Gjorde inte heller någon jämförelse med 1.1 men att den var bra är det ingen tvekan om. Som Jimi forever skriver är det en grymt välkommen produkt.

Det var otroligt medryckande och vi var tre som diggade hårt bla till Jimi Hendrix. Skulle jag våga mig på en "gissning" så tror jag den hamnar väldigt nära 1.1 i tune kanske aningen bättre? Men jag tycker det spelar mindre roll bättre än 2.1 till ett lägre pris säger allt för den som struntar i bild.

Ännu roligare var att Takt & Ton redan hade pratat med Linn om min SC samt skulle göra sitt bästa för att Linn skulle prioritera den högt och verkligen se till att den blev felfri. Att jag dessutom fick låna en av ToTs demo SC gjorde ju inte saken sämre :D :D Så tack igen för ett otroligt trevligt besök (Tomas som njuter av "The Man in black just nu")

keep up the good work!!!!!

Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 21:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är ju sådan service vi vill ha, kul att det finns sådana handlare. :)

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 07:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Gjorde inte heller någon jämförelse med 1.1
Den mest intressanta är ATT jämförelsen inte görs.
Kan bra tolka det att handlarna är rädda för att 1.1 försäljningen stoppar helt då den får pisk, hehe...
Talande är att Linn själva säger att de är lika bra. Det är det ju givetvis inte!
De kan ju optimera prestandan (om nu det är gjort givetvis) MER om de slipper ha hänsyn till DVD.

Lugn grabbar, för ni tror väl inte att Linn sitter o ser 1.1 dö sotdöden :wink:
Man behöver inte vara geni för att fatta att något stort är på G snart. :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Kan bra tolka det att handlarna är rädda för att 1.1 försäljningen stoppar helt då den får pisk, hehe...
Talande är att Linn själva säger att de är lika bra. Det är det ju givetvis inte!
De kan ju optimera prestandan (om nu det är gjort givetvis) MER om de slipper ha hänsyn till DVD.

Lugn grabbar, för ni tror väl inte att Linn sitter o ser 1.1 dö sotdöden :wink:
Man behöver inte vara geni för att fatta att något stort är på G snart. :wink:
Det var inte alls så :D det stod en 1.1 precis bredvid men alla i butiken hade mer än fullt upp. Vi var själva i lyssningsrummet, de andra två som lyssnade skulle koppla om just efter det att jag var tvungen att gå. Jag tror båda två var Sellerister, kanske dom har lite intryck.

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det var inte alls så :D det stod en 1.1 precis bredvid men alla i butiken hade mer än fullt upp.
Jo just EXAKT det jag menar...
I vanliga fall när det kommer en ny Linn pryl - VAD är det Linnhandlarna alltid gör när de demar den...

Ingen kritik, är bara glad att det är som det är.
För jag menar...hade den varit sämre (eller bättre o kostat MER än en 1.1) hade det banne mig demats fram o tillbaka - för att visa att det fortfarande är motiverat att betala mer o få mer prestanda :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det var inte alls så :D det stod en 1.1 precis bredvid men alla i butiken hade mer än fullt upp.
Jo just EXAKT det jag menar...
I vanliga fall när det kommer en ny Linn pryl - VAD är det Linnhandlarna alltid gör när de demar den...

Ingen kritik, är bara glad att det är som det är.
För jag menar...hade den varit sämre (eller bättre o kostat MER än en 1.1) hade det banne mig demats fram o tillbaka - för att visa att det fortfarande är motiverat att betala mer o få mer prestanda :wink:
Tror nog att det är sant, men jag tror att Linn har tänkt mera på 2 kanalsfolket med denna spelare och nu kommer 1.1án och 2.1 att endast vända sig till hemmabio kunderna

Ser jag till mig själv så är Akurate cd inget alternativ efter som jag använder spelaren lika mycket till film som musik

Det jag ser som ett problem är kanske att de som vill ha både och köper en Akurate cd, medans de går på en billig dvdspelare av annat märke

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var nog där samtidigt som Don Tomaso. Vi var som sagt 3 som diggade rejält. Jag tycker ljudet var väldigt bra :D men jag han inte med att testa 1.1. Men det blir säkert fler tillfällen att testa, T&T brukar köra demokvällar när det kommer nya produkter så det är bara att se fram emot det. Själv så tycker jag produkten verkar helt rätt.

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 13:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

don Tomaso wrote:
Tja, jag kan bara prata för mig själv. Så länge Unidisk 1.1 och Akurate CD är likvärdiga på det musikaliska planet har jag svårt att se hur de skulle konkurera med varandra. Istället vänder de sig till två olika kundkategorier = musikälskare med *eller* utan bildbehov.
Som jag tidigare redan skrivit så känns dessa båda maskiner mycket lika som musikanter - i mina öron. Du, herr Sportbilsentusiast, har uppenbarligen redan bestämt dig för något annat. So be it.
De kan ju optimera prestandan (om nu det är gjort givetvis) MER om de slipper ta hänsyn till DVD.
Ärligt talat, hur ofta har Linn lurat oss handlare och kunder när det gäller musikaliteten på sina produkter?
När det gäller synpunkten att prestandan går att optimera om man skippar bilddelen: Tja, i teorin borde det vara så men kanske inte alltid i praktiken. Avgörande blir ju vilken grad Linns ingenjörer lyckats "isolera" och optimera allt vad musik-/ljudkrets heter från övrig elektronik i Unidisk 1.1. Mitt tips är att de lyckats riktigt strålande med detta :D .

Skall bli skönt att få bekanta sig ännu mer med Akurate CD under kommande vecka.

http://www.davidmorin.se
Livemusik, föreläsningar och gitarrteknik.

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det jag ser som ett problem är kanske att de som vill ha både och köper en Akurate cd, medans de går på en billig dvdspelare av annat märke
Ja, ingen köper en 1.1 o pyntar bortåt 50k för "enbart" DVD stöd.
2.1 är en död produkt med!

Det inser ju Linn med!
= kommer en 1.1 mkII, 2.1 mkII med kraftigt förbättrad prestanda. (med nya namn får vi hoppas)

Linn kunde ju gjort Akurate CD´n av en 2.1 o släppt en Artikulat CD av en 1.1 som jag trodde.
Med pris typ 10k under resp Unidisk.

Nej här gör Linn en reäl prissänkning på CD prestanda utan att "tvingas" sänka priset på Unidisk.
Det smartaste o vettigaste Linn gjort på 10 år!
O när marknaden är mättad på Akurate CD´n - så släpper Linn
de nya Unidiskarna som troligen är grymt m bättre för att motivera ökat pris över Akurate CD´n.
O så uppgraderar alla igen, även de som inte behöver DVD.
Linn mjölkar ut max av Unidisktekniken mao!

= Vinna vinna lösning
Skitsmart :!:

Man hoppas att löjliga prisökningar på nya bättre produkter härmed är ett avslutat kapitel!

Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jimi forever wrote:
Ärligt talat, hur ofta har Linn lurat oss handlare och kunder när det gäller musikaliteten på sina produkter?
Lurat är ett starkt ord, men det är ju påfallande ofta de senare åren Linn inte haft koll på bättre o sämre.

Linn är ett vinstdrivande företag.
Om Akurate CD´n inte slår 1.1 är det bara för de inte vill det!
Tänk vad 1.1 förbättrades när väl CD12 var ute ur leken, hehe.

Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Från topica.
En som har Akurate CD o kollat SW:

H8S = S1150220 (senaste Unidisk; 218)
ESS = S1880229 (senaste Unidisk ; 224)
Mech = 03.04.00.00 (samma)

Mycket intresant!
Ett reält hopp från befintliga mjukvaror.
Vi vet ju alla hur olika de olika mjukvarorna i Unidiskarna låter...

Kommer det snart en supermjukuppdatering till Unidiskarna?
Någon som kan kolla SW på nylevererade Unidiskar?

Smart av Linn att utgå från en befintlig produkt o genom relativt små ändringar få avknoppningar (samma på för o slustegssidan). Billigare för Linn o de kan släppa mer produkter snabbare.
Inte dumt!

Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 11:43 
Moderator
Moderator

Är det någon som vet något om Akurate Kontrol? Är det en New Exotik rakt av? Hur kan den tänkas prestera i förhållande till Majik, Exotik, New Exotik och Kinos?

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00